MP predložilo posledný privatizačný projekt VaK
Východoslovenské vodárne a kanalizácie (VVaK), š.p. Košice by mali byť sprivatizované založením dvoch vodárenských akciových spoločností – Košická vodárenská spoločnosť, a.s. a Popradská vodárenská spoločnosť, a.s. Privatizovaný majetok VVaK predstavoval k 31. decembru 2000 celkom 10,059 mld. Sk. Dokončenie privatizácie sa odhaduje na druhú polovicu roku 2002.
Transformácia agrárnych fondov na tretíkrát schválená
Napriek tomu, že účinnosť zákona ja stanovená na 1. januára 2002, kabinet schválil návrh transformácie štátnych fondov až tento týždeň.
Rokovanie o návrhu zákona o ochrane vôd
Prijatie zákona brzdil kompetenčný spor medzi MŽP SR a MP SR. Výhrady poslancov výboru NR SR pre životné prostredie sa týkali najmä spoplatňovania za užívanie vôd a zladenia s koncepciou vodohospodárskej politiky.
SR potrebuje v rámci ISPA realizovať skôr menšie projekty
Podľa koordinátora projektov ISPA Carstena Rasmussena SR v oblasti životného prostredia nepredkladá dostatok akceptovateľných programov, a preto môže prísť o milióny eur. EK uprednostňuje väčšie projekty, problémom je aj nedostatočné spracovanie podkladov zo slovenskej strany a pomalý postup privatizácie.
Až 45,6% dĺžky vodných tokov je veľmi silne znečistených
Zapríčiňuje to v rozhodujúcej miere nedostatočné čistenie komunálnych vôd a z toho vyplývajúce mikrobiologické znečistenie. Konštatuje to Správa o stave životného prostredia SR.
Štrukturované informácie
ČOV
– počet ČOV vzrástol za posledných desať rokov o 92 percent, kvalita povrchových vôd nedosahuje požadovanú úroveň
– vody sú najnákladnejším sektorom prístupového procesu v oblasti životného prostredia, dobudovanie systému kanalizácie a čistenia odpadových vôd si do roku 2035 vyžiada investičné náklady vo výške 62 miliárd korún
ISPA
– podľa M. Kadlečíkovej je potrebné urýchlene vypracovať novú národnú stratégiu pre program ISPA a dosiahnuť, aby sa v rámci tohto programu mohli realizovať aj menšie projekty pre obce a malé mestá, ktoré často nevyhovujú Európskej komisii
– z programu ISPA prináleží pre SR okolo 48 miliónov eur, rovnomerne na infraštruktúru v oblasti cestnej a železničnej dopravy a v oblasti životného prostredia
ZÁKON O VODÁCH
– predstavuje jeden z hlavných krokov v približovaní k environmentálnej legislatíve EÚ
– súčasný zákon č. 138/1973 Zb. o vodách (vodný zákon), prehĺbil centralizáciu práv k vodám a zoštátnil všetky pozemky tvoriace korytá vodných tokov tým, že ich vyhlásil za súčasť vodného toku
– po roku 1989 zákon o vodách dvakrát novelizovali, ale zároveň sa pracovalo na úplne novom zákone
– zástupcom rezortu pôdohospodárstva chýbala a chýba v návrhu novej normy ochrana vôd pred povodňami, komplexná správa povrchových a podzemných vôd a poplatky za vody
– spomínaný návrh zákona zahŕňa 13 už platných smerníc EU, neimplementuje však rámcovú direktívu EÚ o vodách, ktorú zatiaľ nezahrnuli do vlastných legislatív ani krajiny EU
– realizácia smerníc EU predstavuje potrebu investícií vo výške vyše 120 mld Sk
PRIVATIZÁCIA VAK
– návrh ministerstva pôdohospodárstva na zriadenie šiestich vodárenských spoločností v rámci transformácie VaK schválila vláda minulý rok v júni, vzniknú z piatich štátnych podnikov VaK
– medzi predchádzajúce privatizačné projekty patrili Západoslovenské (ZsVaK), ktorých majetok predstavoval k 31. decembru 2000 finančnú hodnotu 5,822 mld. Sk, VaK Bratislava s časťou ZsVaK, ktorého hodnota predstavovala 10,723 mld. Sk, Severoslovenské vodárne a kanalizácie s účtovným majetkom 5,643 mld. Sk a na Stredoslovenské vodárne a kanalizácie pripadá 4,929 mld. Sk
– súhrný majetok všetkých VaK predstavoval viac ako 37 mld. Sk
AGRÁRNE FONDY
– po prvýkrát bol návrh transformácie na rokovanie vlády predložený v novembri minulého roku, kedy mal k materiálu pripomienky rezort financií
– po zapracovaní pripomienok bol materiál predložený na vládu opäť v polovici januára, kedy bol z rokovania vypustený
– podľa návrhu rezortného ministerstva majú Štátny fond ochrany a zveľadenia poľnohospodárskeho pôdneho fondu SR, Štátny fond zveľaďovania lesa SR, Štátny vodohospodársky fond SR a Štátny podporný fond pôdohospodárstva a potravinárstva (ŠPFPP) SR pracovať od 1. januára pod jednotlivými sekciami Ministerstva pôdohospodárstva SR (MP)
– do správy MP mal prejsť aj majetok fondov, ako aj ich zamestnanci
– pohľadávky, ktoré vznikli z realizácie záruk poskytnutých ŠPFPP sa od 1. januára 2002 stávajú pohľadávkami štátu v správe MP, záruky poskytnuté týmto štátnym fondom nezrealizované do 31. decembra 2001 sa dňom zrušenia fondu považujú za bankové záruky poskytnuté Slovenskou záručnou a rozvojovou bankou
– projekty, ktoré boli schválené pre fondy v minulom roku a prechádzajú na tento rok budú financované z ich pôvodných prostriedkov
Zdroje
Tlačová agentúra SITA
HOSPODÁRSKY DENNÍK 23. 1. 2002
Pripravila: Katarína Šefčíková, P67 Value, člen skupiny Penta Holding. Spracovane zo zdrojov agentúry SITA, týždenníka TREND, služby TRIAS a interných databáz.
Táto publikácia bola pripravená tímom spoločnosti P67 Value, členom skupiny PENTA HOLDING. Publikácia nie je určená ako ponuka na predaj alebo nákup akéhokoľvek finančného nástroja. Napriek tomu, že spoločnosť P67 Value venovala odpovedajúcu a uvážlivú starostlivosť výberu faktov a ich zdrojov použitých v tejto publikácii, nepreberá na seba záväzok úplnosti a kompletnosti týchto faktov. Informácie obsiahnuté v tejto publikácii môžu byť menené bez predchádzajúceho upozornenia. Predstavitelia alebo zamestnanci P67 Value, môžu, v rámci zákonných noriem, participovať alebo mať iné záujmy v transakciách alebo nástrojoch vrátane derivátov, ktoré priamo alebo nepriamo sa dotýkajú témy tejto publikácie.
Ani predstavitelia, ani zamestnanci spoločnosti P67 Value nepreberajú na seba záväzky vyplývajúce z priamych alebo nepriamych strát spôsobených využitím informácií obsiahnutých v tejto publikácii. Investičné možnosti pojednávané v tejto publikácii môžu obsahovať signifikantné riziko, nemusia byť k dispozícií vo všetkých legislatívnych systémoch, môžu byť nelikvidné a nevhodné pre niektorých investorov. Hodnota investície, alebo výnos z nej, môže podliehať zmene úrokovej sadzby, menového kurzu alebo iných činiteľov v ekonomike. Minulá výkonnosť investície nie je indikátorom budúceho vývoja jej hodnoty.
Obsah tejto publikácie podlieha ochrane autorským zákonom. Žiadna jeho časť, text, graf alebo tabuľka nesmie byť reprodukovaná, distribuovaná alebo publikovaná bez predchádzajúceho písomného súhlasu spoločnosti P67 Value. Všetky práva vyhradené.
Ďalšie informácie spoločnosť P67 Value poskytne na vyžiadanie.
Bratislava
P67 Value, member of PENTA HOLDING
Krížková 9
811 04 BRATISLAVA
SLOVAKIA
Tel:+421-2-577 88 400
Fax: +421-2-577 88 401
e-mail: p67value@p67value.sk