Všetci obchodníci si cenia informácie dôležité na ich podnikanie. Starostlivo si strážia, ktoré z nich pustia do éteru a ktoré nie. Tie druhé sú v obchodnej praxi označované aj ako obchodné tajomstvo. Avšak nie všetko, každá skutočnosť, ktorú podnikatelia označujú za svoje obchodné tajomstvo, je skutočne chránené paragrafmi Obchodného zákonníka (zákon č. 513/1991 Zb.). Obchodné tajomstvo (§§ 17 – 20 Obchodného zákonníka) tvoria všetky skutočnosti obchodnej, výrobnej alebo technickej povahy súvisiace s podnikom. Aby nedochádzalo k nezrovnalostiam, Obchodný zákonník definuje štyri znaky (rámec), ktoré musí mať skutočné obchodné tajomstvo.
Práva k obchodnému tajomstvu patria medzi tzv. priemyselné práva. Vedecké, výskumné a iné činnosti, ktorých výsledky ešte nemôžu byť chránené autorským zákonom. Obchodné tajomstvo je prostriedok ochrany predovšetkým takých dôležitých skutočností, ako sú ešte nepatentované vynálezy či rôzne postupy a metódy, ktoré podnikateľ nechce alebo nemôže chrániť registráciou na Úrade priemyselného vlastníctva alebo nespĺňajú požiadavku na ochranu podľa autorského zákona. Môžu to byť napríklad výsledky pozorovaní zachytené na papier, disketu či iný nosič, z ktorého je možné tieto výsledky čítať. Toto právo však netreba nikde registrovať.
Obchodníci, pamätajte na zákon!
Porušovanie obchodného tajomstva je jedným z paragrafov Obchodného zákonníka pojednávajúcich o nekalej súťaži. Je ním konanie, ktorým niekto inej osobe neoprávnene oznámi, sprístupní, pre seba alebo iného využije získané obchodné tajomstvo (§ 51 Obchodného zákonníka). Ochrana obchodného tajomstva v zmysle Obchodného zákonníka sa však vzťahuje iba na podnikateľské subjekty.
Aktívna ochrana tajomstva je zo strany podnikateľa veľmi dôležitá. A to nielen formálna, ale najmä taká, ktorú obchodník do praxe skutočne zavedie. Možno vymedziť tri základné spôsoby ochrany dát. Organizačný spôsob, fyzický a logický (rámec). Jedným z prvkov ochrany je aj aktívne zabezpečovanie zákazu konkurencie v obchodných spoločnostiach.
Ak bolo porušené alebo ohrozené právo podnikateľa k obchodnému tajomstvu, má nárok na rovnakú právnu ochranu ako pri iných prvkoch nekalej súťaže. Osoby, ktorých práva obchodného tajomstva boli porušené alebo ohrozené, môžu sa domáhať na súde, aby sa neoprávnená osoba takéhoto konania zdržala a odstránila závadný stav. Ďalej môžu požadovať primerané zadosťučinenie (môže byť aj v peniazoch) a vydanie bezdôvodného obohatenia.
V súvislosti s obchodným tajomstvom je potrebné spomenúť aj zákon o slobodnom prístupe k informáciám (zákon č. 211/2000 Z. z.). Mnoho obchodníkov sa s ním ešte nevyrovnalo. Sú schopní označiť za obchodné tajomstvo takú vec, ktorá sa dá bežne zistiť. PROFIT len náhodne telefonicky zisťoval ceny bielej techniky v rôznych predajniach Slovenska. Keď niektorí majitelia prišli na to, že ide o subjekt (právnickú osobu), neboli ochotní komunikovať s odôvodnením, že daná informácia je predmetom obchodného tajomstva. A pritom je to záležitosť, ktorú si môže ktokoľvek zistiť vstúpením do predajne.
Rámec
Obchodné tajomstvo musí spĺňať nasledujúce štyri predpoklady:
– musí mať skutočnú alebo aspoň potenciálnu materiálnu alebo nemateriálnu hodnotu,
– nie je v príslušných obchodných kruhoch bežne dostupné,
– má byť podľa vôle podnikateľa utajené,
– podnikateľ zodpovedajúcim spôsobom zabezpečuje jeho utajenie.
Porušenie obchodného tajomstva nastáva vtedy, keď niekto využije toto tajomstvo, ktoré sa môže využiť v súťaži a o ktorom sa dozvedel:
– tým, že mu tajomstvo bolo zverené alebo inak sprístupnené na základe jeho pracovného vzťahu k súťažiteľovi (§ 51a),
– vlastným alebo cudzím konaním priečiacim sa zákonu (§ 51b).
Spôsoby ochrany obchodného tajomstva
– organizačný: vybudovanie vhodného systému interných predpisov pre nakladanie s údajmi,
– fyzický: vybudovanie hardvérovej ochrany prístupu do informačného systému, systému ochrany budov atď.,
– logický: šifrovacie metódy pri prenose dát alebo pri používaní internetu.