Záver roka je tradične rajom pre všetkých obchodníkov, predajcov výpočtovej techniky nevynímajúc. Teraz sa však v tejto brandži s nákupným rozmachom veľmi neráta. Väčšina firiem predpokladá mierny nárast predaja oproti tretiemu štvrťroku, ale v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi to vraj budú chabé výsledky.
Dôvodov na skeptické očakávania je niekoľko. Celková hospodárska kríza, obavy z vojny v Iraku, ale predovšetkým nedostatok dôvodov na nákup nových technológií. Informačné technológie sa rozvíjajú rýchlejšie ako reálne potreby zákazníkov. Najnovší počítač môže byť zaujímavý pre hráča hier či profesionálneho grafika, pre bežné firmy však stačia aj staršie zostavy.
Nik nečaká zázraky
Pozrime sa bližšie na očakávania niektorých významných firiem. Spoločnosť Apple Computer predpokladá, že výsledky za štvrtý švrťrok budú zhruba na úrovni tretieho štvrťroku. „Ak sa pozeráme dopredu, nepredpokladáme, že sa náš priemysel skoro pozviecha,“ hovorí šéf spoločnosti Apple Steve Jobs.
Výrobca procesorov, spoločnosť Intel tvrdí, že obrat v štvrtom štvrťroku ostane na rovnakej úrovni, alebo vzrastie maximálne o šesť percent. Najväčší konkurent Intelu, spoločnosť AMD, očakáva koncom roka nárast predaja, ten však bude spôsobený skôr nečakane slabým predajom v treťom kvartáli.
Počítačový gigant IBM, ktorý ponúka hardvér, softvér i služby, je relatívne optimistický. Očakáva nárast predaja o 12 percent. V porovnaní s predchádzajúcimi rokmi to síce nie je najlepšie očakávanie, ale ani najhoršie.
Spoločnosť Motorola, ktorá je okrem mobilných telefónov známa výrobou súčiastok do rôznych elektronických zariadení, ráta skôr s poklesom. Nevyjadruje ho v percentách, udáva však, že jej výnosy v štvrtom štvrťroku pravdepodobne klesnú zo 14 na 10 centov na akciu. Aj firmy, ktorým Motorola dodáva komponenty, čelia zníženému odbytu, a preto nepotrebujú toľko dodávok ako v minulosti.
Agentúra Gartner Group predpokladá, že v celom počítačovom priemysle budú predaje v poslednom kvartáli vyššie o 7 až 11 percent v porovnaní s tretím štvrťrokom. Počas posledných piatich rokov sa táto hodnota pohybovala okolo 16 percent. Svetový predaj počítačov vrcholil v roku 2000, keď sa spolu predalo asi 133 miliónov stolových počítačov, notebookov a intelových serverov. V roku 2001 poklesol predaj o 4,6 percenta. Tento rok by mal predaj podľa Gartneru ostať na úrovni vlaňajška.
Zlé časy
Útlm predaja spája väčšina výrobcov s celkovou hospodárskou krízou. Zákaznícke firmy majú menšiu ochotu investovať, keďže sa obávajú, že budú nútené prepúšťať zamestnancov, pre ktorých by dnes zbytočne nakúpili techniku. V USA sú tiež reálne obavy z potenciálnej vojny s Irakom. Počítače sa predávajú horšie aj v Ázii, ktorá patrila doteraz medzi dynamicky rastúce trhy.
Podľa analytika agentúry ARS Toniho Duboisa hlavným dôvodom stagnácie priemyslu je nedostatok nových produktov, ktoré by zákazníkom stáli za kúpu. Zákazníci okrem toho vyzreli, už sa nenechajú nalákať na hocijakú technickú hračku. Viac zvažujú, čo si kúpia. „Nie je tu nič, čo by zákazníkov skutočne nadchlo,“ hovorí T. Duboise. „Rastúci záujem o DVD technológiu môže tešiť spoločnosť Sony, ktorá prichádza s novou sériou DVD prehrávačov a mechaník. To je však len jeden segment v rámci veľkého trhu.“
Okrem firmy Sony sa výborne darí spoločnosti Dell. Osvedčil sa jej systém priameho predaja počítačov cez internet, bez sprostredkovania distribútorov. Dell oznámil, že mieni zriadiť ďalších 50 virtuálnych predajní počas najbližších týždňov.