Pri súčasnom vývoji cien pohonných hmôt (PH) by podľa rezortu financií mala byť najskôr znížená marža producentov. O tejto možnosti rokoval v piatok minister financií Ivan Mikloš s generálnym riaditeľom Slovnaftu Vratkom Kaššovicom, s ktorým sa dohodol, že analýzy Ministerstva financií SR (MF) prerokujú so Slovenskou asociáciou petrolejárskeho priemyslu a obchodu (Sappo). „Na základe našich výpočtov vidíme priestor na čiastočne eliminovanie cien týmto spôsobom,“ uviedol Mikloš na tlačovej besede. Budúci týždeň by sa mali zástupcovia MF opäť v tejto záležitosti stretnúť so zástupcami Sappo. Šéf rezortu financií tiež uviedol, že požiadal aj predsedníčku Protimonopolného úradu, aby vo veci cien benzínu úrad konal.
Ministerstvo financií však aj naďalej nevidí dôvod na zníženie spotrebných daní z pohonných hmôt. „Zatiaľ nie sú dôvody reagovať na zvyšovanie cien,“ uviedol ďalej Mikloš, podľa ktorého rezort financií podrobne sleduje vývoj cien ropy na svetových trhov. „Zatiaľ však nie je jasné, či ide o dočasný výkyv alebo o dlhodobú tendenciu, čo sa týka výšky cien ropy,“ dodal. Daňová politika by však podľa neho nemala byť nástrojom na riešenie krátkodobých výkyvov na komoditných trhoch. V prípade, že by išlo o dlhodobý trend rastu svetových cien, MF by uvažovalo aj o istých reakciách na takýto vývoj.
Prípadné zníženie spotrebnej dane pri benzíne o 1 Sk na liter a u nafty o 2 Sk na liter, ako navrhuje opozičná strana Smer, by podľa Mikloša za polrok spôsobilo výpadok štátnych príjmov vo výške 2 mld. Sk. Ako však dodal, je presvedčený, že štát má dôvod zasiahnuť, iba ak sú ohrozené ciele inflačného vývoja, fiškálne ciele alebo kúpna sila. Inflačné ciele by boli ohrozené, ak by cena ropy dlhodobo zostala na súčasnej úrovni alebo by vzrástla. „Výkyv inflačných cieľov o desatinu percenta by som nepovažoval za zásadný, väčšie výkyvy by si však vyžadovali reakciu,“ dodal Mikloš. Rokovania rezortu financií s Národnou bankou Slovenska však potvrdili, že vývoj cien PH inflačné ciele na tento rok neohrozuje.
Ako ďalej uviedol Mikloš k znižovanie spotrebných daní z pohonných hmôt v Maďarsku a Poľsku, vlády oboch krajín odôvodňujú tento krok ohrozením svojich inflačných cieľov. Na Slovensku však napríklad rastúce svetové ceny ropy čiastočne eliminovalo posilňovanie slovenskej koruny voči americkému doláru a euru. „V Poľsku však došlo k znehodnoteniu zlotého voči euru, a preto tam tento eliminačný mechanizmus nefungoval,“ dodal Mikloš. Zníženie spotrebnej dane v Poľsku o zhruba 0,44 Sk na liter sa podľa MF nemusí prejaviť znížením cien pohonných hmôt. „To, že zníženie dane sa nemusí prejaviť na cene benzínu, je ďalší problém, na ktorý poukazujeme,“ uviedol šéf rezortu financií. V Maďarsku zase podľa Mikloša nerozhodli o znížení sadzby dane, ale schválili mechanizmus na regulovanie vývoja cien PH. Ak cena benzínu počas dvoch za sebou idúcich týždňov presiahne 250 forintov za liter, potom sa spotrebná daň upraví tak, aby cena neprekročila 248 forintov.
Združenie cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia, ako aj Klub 500, v uplynulých dňoch kritizovali rast cien PH. Podľa ČESMAD Slovakia má Slovensko v porovnaní s okolitými krajinami, ktoré pristúpili k znižovaniu sadzby dane, najvyššiu spotrebnú daň z minerálnych olejov. Združenie dokonca vyzvalo dopravcov, aby v piatok na protest proti cenám tankovali pohonné hmoty v okolitých krajinách a nie na Slovensku.
Rafinérska spoločnosť Slovnaft, a.s. Bratislava od utorka 18. mája zvýšila ceny motorových benzínov a motorovej nafty zhodne o jednu korunu. Najpredávanejší benzín s oktánovým číslom 95 sa tak v sieti čerpacích staníc Slovnaftu predáva za 36,90 Sk za liter. Do štátnej kasy motoristi z jedného litra benzínu na daniach odvedú takmer 58 %, t.j. 21,4 Sk. Cenu benzínu tvorí zo 42 % spotrebná daň, čo vo finančnom vyjadrení predstavuje 15,5 Sk na liter a daň z pridanej hodnoty tvorí takmer 16 % ceny, t.j. takmer 5,9 Sk na liter.