ZSSK Cargo a.s. vznikla 1.1.2005 .V súčasnosti má 12 256 zamestnancov. Do konca roku 2005 sa ráta s ich optimalizáciou na 12 006.
Z postu generálneho riaditeľa Železničnej spoločnosti si sadol na rovnakú stoličku v ZSSK Cargo a.s. Pavol Kužma. Pripomenul, že „ZSSK Cargo sa bude i naďalej orientovať predovšetkým na vykonávanie základných dopravno-prepravných služieb v nákladnej doprave. Mimo doplnkových služieb priamo súvisiacich s realizáciou nákladnej a kombinovanej dopravy bude ako druhý hlavný produkt poskytovať služby súvisiace s prenájmom koľajových vozidiel, ich údržbou a opravami.“ Výraznejšie zmeny orientácie možno očakávať v prípade uzavretia strategického partnerstva resp. kooperáciou so silnou špedičnou spoločnosťou.
Ďalšou možnosťou pre výraznú zmenu je majetkový vstup strategického investora do spoločnosti ZSSK Cargo. Rok 2004 naznačil, že kľúčovou sa ukazuje príprava na predaj spoločnosti zahraničnému investorovi. Vlaňajšie diskusie na túto tému predbežne dešifrovali, že kupca nemusíme hľadať ďaleko od našich hraníc. Liberalizácia trhu aj tu núti SR otvoriť priestor pre rôznych prepravcov, komunikácia a spolupráca do budúcna získa na efektívnosti, ak dokážeme flexibilne riešiť úlohu a kooperovať s našimi najbližšími susedmi – teda s Rakúskom, Maďarskom a ČR. V tomto kontexte vnímaný ďalší rozvoj ZSSK Cargo by mal umožniť dlhodobú finančnú stabilitu spoločnosti, zachovanie súčasného podielu v doprave v ekonomickom prostredí trhovej ekonomiky SR a EÚ, konkurencieschopnosť na vnútornom i medzinárodnom prepravnom trhu, zabezpečenie trvalého zvyšovania spokojnosti zákazníkov a zlepšovania výkonnosti spoločnosti.
Bez úprav v grafikone
ZSSK Cargo plánuje v roku 2005 prepravu tovaru v objeme 49,6 mil. Sk, čo je približne na úrovni skutočnosti 2004. Keďže výroba i obchod v rozhodujúcich oblastiach v celom regióne sú dlhodobo stabilizované a majú tendenciu rastu, nebolo potrebné robiť v grafikone vlakov nákladnej dopravy podstatné úpravy. Hlavným cieľom je uspokojiť požiadavky zákazníkov na prepravu, ale zároveň dbať na hospodárnosť prevádzky. Železničná nákladná doprava je zaťažená vysokými poplatkami za používanie dopravnej cesty, preto sa hospodárenie s týmito nákladmi musí premietať v primeranom vyťažovaní vlakov a eliminovaní neproduktívnych jázd. V tomto smere sa šéf ZSSK Cargo stotožňuje s O. Matejom: „Na dosiahnutie výraznejších zmien v ďalšom vývoji ZSSK Cargo je potrebné zrovnoprávniť podmienky podnikania v cestnej a železničnej doprave predovšetkým formou zníženia poplatkov za použitie dopravnej cesty v nákladnej doprave na výšku, ktorá je obvyklá v EÚ a prijatím legislatívnych noriem dotýkajúcich sa cestnej dopravy.“
ZSSK Cargo čelí v oblasti prepravy nielen konkurencii j cestnej dopravy, ale aj iných dopravcov na železničnej dopravnej ceste. Kľúčom ku konkurenčnému úspechu ZSSK Cargo je eliminácia výhod cestnej prepravy poskytovaním nových služieb a odstraňovaním najväčších nedostatkov. Celková prepravná náročnosť ekonomiky vykazuje určitý rastový potenciál pri relatívne stabilizovaných výkonoch železnice a súčasnom raste výkonov cestnej dopravy. Podiel ZSSK Cargo na prepravnom trhu SR dosahuje približne 20 %, čo je v porovnaní s inými krajinami EÚ veľmi priaznivá hodnota.
Prepravné novinky
Aj keď v samotnej prevádzke nákladnej dopravy nedôjde k veľkým zmenám P. Kužma spomenul niektoré novinky GVD 2004/2005. Sú to napríklad nové relačné vlaky medzi zriaďovacou stanicou Žilina a pohraničnými priechodovými stanicami Komárno a Štúrovo, ktoré nepôjdu cez Bratislavský uzol. Dosiahne sa tak odľahčenie stanice Bratislava-východ od záťaže v smere sever – juh – sever. Podobným spôsobom sa ušetrí prepracovanie záťaže v Košiciach, keď priame relačné vlaky do stanice Valašské Meziříčí na ČD sa budú zostavovať už v Čiernej nad Tisou.
Ráta sa tiež s posilnením aktivít v kombinovanej doprave. Jednou z nich je snaha zaviesť pravidelnú linku kamiónovej dopravy tzv. Ro-La z Rumunska do Trstenej. Skúšobná jazda na tejto trase sa uskutočnila v novembri minulého roku. Počas platnosti nového GVD dôjde postupne ku skracovaniu prepravných časov nákladných vlakov medzi Českými dráhami a ŽSR. V priechodových staniciach sa už vykonávať technická prehliadka.
Investície a ceny
Návrh investičného plánu na rok 2005 a strednodobý investičný plán na roky 2004 -2008 pre ZSSK Cargo Slovakia, a.s. vychádza z prijatých zásad súvisiacich s finančnou konsolidáciou spoločnosti. V nasledujúcich dvoch rokoch sa predpokladá investičná činnosť len do výšky odpisov. Po vstupe strategického investora resp. privatizácii ZSSK Cargo Slovakia, a.s. môže dôjsť v prípade zmeny štruktúry produktového portfólia aj k následným zmenám v plánovaných investíciách. Ďalším impulzom môže byť aj získanie nových lukratívnych prepráv pre výrobcov automobilov na Slovensku (KIA, PSA Citroën).
V roku 2005 zostávajú ceny vo vnútroštátnej a tranzitnej nákladnej preprave na pôvodnej úrovni. Mierny nárast tarifných cien o 3 % nastane len v medzinárodnej preprave v dovoze a vývoze. Pre zákazníkov je dôležitá i informácia, že zároveň sa zjednocuje sadzba v dovoze a vývoze medzi tarifou vozňových zásielok TR 1 so zväzovými tarifami, ktoré sa uzatvárajú na základe dvojstranných a viacstranných medzinárodných dohôd. Týmto vyrovnaním sa zvýši dovozné v zväzových tarifách o 4,5 %. V Tarife pre prepravu vozňových zásielok TR 1 dochádza od januára 2005 aj k ďalším úpravám. Konkretizuje znovu Ing. Kužma: „Viaceré sa týkajú vozňov súkromných prepravcov. V tarife pribudnú tabuľky dovozného za prepravu prázdnych súkromných vozňov, keď doteraz sa sadzba dovozného počítala za kilometer a vozeň. Výpočet dovozného podľa tabuliek používajú aj ostatné železnice, preto sa ZSSK prispôsobila. Ide v podstate o formálnu záležitosť, ktorá zjednoduší tieto výpočty.
Prepravcovia, pozor!
Od 1.januára 2005 sa po novom požaduje kompenzácia nekrytého behu prázdnych súkromných a prenajatých vozňov. V prípadoch, keď sa vozne vracajú po vykládke inou, dlhšou trasou, bude sa k dovoznému dodatočne účtovať trasa nekrytá naloženým tovarom. Ďalšou zmenou v TR 1 je zníženie dovozného po prekládke z vozňov voľného obehu do súkromných vozňov pri preprave tovaru cez stanice s rôznym rozchodom o 18 %.
Dôležitou úpravou tarify je zavedenie nového zvláštneho sadzobníka na prepravu zásielok dreva vo vnútroštátnej preprave. Týmto obchodným nástrojom chce ZSSK Cargo Slovakia podporiť vnútroštátnu prepravu dreva, ktorá v posledných rokoch stagnuje a prispôsobiť cenník pomerom na trhu. V tomto segmente v súčasnosti dominujú cestní dopravcovia. Železničná spoločnosť s prechodom na nový GVD deklarovala, že je pripravená pokryť prepravu kalamitného dreva z polomov vo Vysokých a Nízkych Tatrách.
„Ak by sme chceli zhrnúť výsledok zmien v tarifách na rok 2005, ide väčšinou o menšie úpravy formálneho charakteru, často kvôli jednotnému zneniu s tarifami zahraničných dopravcov,“ upresnil Ing. P. Kužma a nezabudol dodať, že budúci rok v tomto smere prinesie oveľa významnejšie zmeny.
Nové vozňové právo
Predpokladá sa, že od 1. júla 2005 začne platiť nový Dohovor o medzinárodnej železničnej preprave COTIF. Ten vychádza z rozdelenia prevádzky infraštruktúry a dopravy a okrem harmonizácie prepravných práv s cestnou dopravou a technických opatrení na vstup na dopravnú cestu prinesie aj nové vozňové právo. „Podľa nového vozňového statusu už nebude existovať prepravná ani tarifná povinnosť, preto podmienky prepravy s jednotlivými železnicami bude potrebné ošetriť vo vzájomných zmluvách,“ upozorňuje P. Kužma.
Nový dohovor COTIF už ratifikovala väčšina zo 42 zúčastnených štátov. Do konca marca sa očakáva schválenie aj v ostatných krajinách, po troch mesiacoch by dohovor mal vstúpiť do platnosti. Napriek tomu sa predpokladá, že nový vozňový status (RIV 2000) bude v plnej miere účinný až od roku 2006, pretože pôjde o zásadnú zmenu a väčšina železníc priznáva, že na takýto zásah sa musí pripravovať dlhší čas.