Liberalizácia na trhu poštových služieb neobíde ani Veľkú Britániu, kde doteraz dominovala spoločnosť Consignia.
Na základe najnovšieho rozhodnutia nezávislého regulačného orgánu – Postcomm je totiž zrejmé, že v oblasti firemných zásielok, ktoré sa na globálnom počte doručených listov v rámci celej Veľkej Británie podieľajú až 50%, vstúpia na trh konkurenční operátori, a to už v priebehu budúcich ôsmich týždňov.
Denné straty Consignie predstavujú zhruba 1 milión libier a vedenie spoločnosti bolo razantným rozhodnutím Postcommu údajne „šokované“, pretože sa týka doteraz najziskovejšieho doručovateľského biznisu, ktorým sú práve firemné zásielky. Na celkovom obrate Consignie sa totiž podieľajú 30% a spomedzi všetkých doručených zásielok vykazujú 40%-ný objem.
Consignia bude musieť s najväčšou pravdepodobnosťou ešte viac „pritvrdiť“ svoj úsporný program, ktorý je doteraz vyčíslený na 1,2 miliardy libier a potencionálne ohrozuje až 30 000 pracovných miest.
V „hre“ je tiež ukončenie činnosti zhruba 3 000 pobočiek Consignie, pričom podobný krok sa musel realizovať už počas minulého roka a postihol 540 pracovísk tohto operátora na trhu s doručovateľskými službami.
Prípadný konflikt s odbormi ohľadne miezd a znižovania počtu zamestnancov by sa mohol podľa hodnotenia britského denníka Financial Times vyhrotiť do vôbec najostrejšieho sporu medzi vládou a verejným sektorom za ostatné roky.
Kabinet Tonyho Blaira je zatiaľ zdržanlivý a vychádza z toho, že zavedenie konkurenčných podmienok je vecou nezávislého regulátora trhu, a nie vlády, no na druhej strane sa chce vyhnúť „bojom“ s odbormi, najmä vzhľadom na terajšie vážne napätie, ktoré sa týka štrajkov na britských železniciach. Značne netrpezlivá je však ministerka obchodu Patricia Hewittová, ktorá na pôde parlamentu kritizovala Consigniu za to, že uplatňuje „viktoriánske“ riadiace praktiky. Kritiku vzniesli aj opoziční poslanci, ktorí napádajú fakt, že Consignia chce preferovať ranné zasielanie firemných zásielok na úkor doručovania listov pre britských občanov.
Súčasná dominantná pozícia tohto operátora neumožňuje poskytovať to, čo zákazník skutočne chce a Consignia takisto nie je schopná udržať na akceptovateľnej úrovni všetky nákladové položky, zdôraznil predseda Postcommu Graham Corbett. Dodal, že najlepšou cestou na zmenu tohto stavu je konkurenčný tlak na trhu.
Medzi potencionálnych operátorov, ktorí by sa mali podieľať na doručovaní firemných zásielok sú do tejto chvíle spoločnosti Hays a TNT – obidve mienia vstúpiť na trh veľmi rýchlo a razantne.
Trh s ostatnými listovými zásielkami by sa mal postupne liberalizovať do štyroch rokov.
Consignia spočiatku tento proces podporovala, no teraz sa zdá, že vznesie proti zámerom regulačného orgánu ostré námietky, najmä s poukazom na to, že sa ešte viac skomplikuje jej finančná situácia a dôjde tiež k ohrozeniu jej schopnosti poskytovať univerzálne poštové služby.
Britské ministerstvo obchodu a priemyslu napriek niektorým poznámkam ministerky Hewittovej tento „boj“ zatiaľ nekomentuje a sústavne tvrdí, že ide o záležitosť, ktorá sa týka iba Consignie a Postcommu…