Podľa najnovších údajov Národného štatistického úradu – ONS vzrástol vo februári maloobchodný predaj vo Veľkej Británii najrýchlejším tempom za ostatné dva roky.
ONS včera publikoval dáta, z ktorých je zrejmé, že objem maloobchodného predaja sa vo februári 2002 v porovnaní s predchádzajúcim mesiacom zvýšil o 1,5% a na medziročnej báze v komparácii s februárom 2001 dokonca o 5,9%.
Zvýšenie predaja vo februári 2002 má vôbec najsilnejšie parametre od januára 2000.
Zo spätného hodnotenia štatistických dát je ďalej zrejmé, že po dvoch mesiacoch poklesu predaja, k čomu došlo v závere uplynulého roka na základe obáv z ekonomického prepadu, sa tieto obavy veľmi rýchlo eliminovali a spotrebiteľské výdavky zaznamenali v druhom mesiaci roku 2002 novú, veľmi výraznú dynamiku.
Historicky nízke úrokové sadzby a spomínaná dynamika spotrebiteľských výdavkov však v určitých analýzach vyvolávajú obavy, najmä z dôvodu možných inflačných tlakov.
Údaje ONS ale konštatujú, že cenový nárast je pod kontrolou a miera inflácie dosiahla vo februári na celoročnej báze hodnotu 2,2%, čo znamená pokles v porovnaní s januárom o 0,4%.
V tejto chvíli zostáva stále otvorená otázka, či Výbor pre menovú politiku – MPC Bank of England zvýši základnú úrokovú sadzbu, ktorá je momentálne na 37-ročnom historickom minime a predstavuje 4%.
Budúce rokovanie MPC sa uskutoční 3. – 4. apríla.
O „agresivite“ spotrebiteľských výdavkov vo Veľkej Británii svedčí aj fakt, že veľkoobchodná sieť s textilom a odevmi – Next, ako aj nákupné centrá pre solventnú klientelu – Selfridges, deklarovali dvojmiestne zvýšenie zisku pred zdanením.
Sieť supermarketov Morrison chce zasa otvoriť prinajmenšom 17 nových obchodných domov.