Od prvého januára tohto roku prešli na obce ďalšie kompetencie od štátu – stavebné konanie a prechod opatrovateľskej služby. Hoci o termíne prechodu predovšetkým prvej z nich z okresných úradov sa vedelo vyše roka, jej odovzdávanie sprevádzajú podobné nedostatky, aké obce zaregistrovali v súvislosti s odovzdávaním agendy školstva. Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS) obviňuje v tejto súvislosti štátnu správu z nezvládnutia reformy verejnej správy.
Problémy s odovzdávaním nových kompetencií nastali aj preto, že presun stavebného konania sa včas nedoriešil. Jadrom problému sú funkčné miesta, presnejšie povedané ich počet, ktoré spolu s kompetenciou mali dostať z okresných úradov. Pôvodne malo prejsť na obce s kompetenciami aj 440 pracovníkov, parlament však ešte o novele stavebného zákona nehlasoval. Ak bude schválená podľa požiadaviek ZMOS, pribudne obciam všetkých 440 pracovníkov. Ak nie, uvažuje sa, že sa obciam „odovzdá“ len 240 pracovníkov a zvyšok by sa presunul na krajské úrady. Táto alternatíva núti už dnes obce uvažovať o vytváraní spoločných stavebných úradov, nie je však jasné, koľko finančných prostriedkov sa s agendou stavebného konania prenesie na obce. „Tak či onak, obce začínajú vykonávať novú kompetenciu v provizóriu,“ kritizuje situáciu predseda ZMOS Michal Sýkora.
Problém robí štát
V Malackách desať dní po začiatku nového roka čakali. „My sme pripravení kompetenciu zastrešiť, máme aj kvalifikovaný aparát ľudí a vytvorený spoločný úrad s tromi obcami, ale dodnes sme z okresného úradu nedostali žiadny delimitačný protokol,“ povedal koncom prvého januárového týždňa prednosta Mestského úradu v Malackách Dušan Vavrinec. „Zákon hovorí jednoznačne – do 1. januára malo byť stavebné konanie odovzdané obciam. Keďže sa tak nestalo, štát v prenesenom výkone okresných úradov nerešpektuje zákon,“ dodal. Problémy s novými kompetenciami majú však aj obce, kde už spoločné úradovne vznikli. Nemajú peniaze na zaplatenie úradníka, ktorý by agendu stavebného konania robil na plný úväzok. V Modrom Kameni, kde je spoločný úrad, je tento problém aktuálny. „Z delimitačných prostriedkov odborníka zaplatiť nedokážeme. Jedine vtedy, ak by sa obce skladali z vlastných rozpočtových zdrojov. Aj preto budeme mať človeka len na dohodu,“ povedal pracovník úradu Jozef Knápek. Aj podľa starostu Haliče, kde tiež vznikol spoločný úrad, Vladimíra Rehaneka, štát delimitoval na agendu stavebného konania smiešne úväzky pracovníkov. Na ich plat by museli doplácať z vlastného. Za chaotické označil preberanie kompetencií primátor Turzovky Miroslav Rejda. „Mali nám delimitovať pracovníkov z okresného úradu, v ich počtoch sú dodnes rozpory. Stále presne nevieme, ktoré úseky agend zostanú na okresnom úrade a ktoré prejdú k nám.“ Nedostatočné je podľa neho aj financovanie. „Delimitované prostriedky nestačia na za-
platenie kvalifikovaných odborníkov. Za to, že im budeme robiť účtovníctvo, mzdy, nedostaneme ani korunu,“ dodal.
V mestách by podobné prípady ako v obciach nemali existovať. Na mestá prechádzajú aj kompetencie v oblasti kontrolnej činnosti – výkon štátneho stavebného dohľadu, vedenie evidencie o činnosti stavebného úradu, prešetrovanie sťažností a petícií občanov a zabezpečenie výkonu rozhodnutí podľa zákona o správnom konaní. Do 1. februára by mestá mali dostať od odborov životného prostredia okresných úradov aj všetky registratúrne záznamy, písomnosti a dokumenty týkajúce sa štátnej správy na úseku územného rozhodnutia formou protokolu. Dôležitá bude najmä delimitácia príslušného objemu financií na mzdy, služobné príjmy a odvody pripadajúce na počet funkčných miest, ktoré túto činnosť dosiaľ zabezpečovali.
Nedoriešené prípady
Presun kompetencie v stavebnom konaní by mali napomôcť nielen pracovníci, ale aj softvér a ďalšia technika, ktorú v súvislosti s ním využívali. Situáciu však ešte môže skomplikovať delimitácia rozpracovaných prípadov. Ak niektorá obec do konca februára neoznámi územne príslušnému krajskému úradu, že zabezpečila činnosť štátneho úradu, bude ju od začiatku marca 2003 vykonávať obecný alebo mestský úrad územne príslušného okresného mesta dovtedy, kým obec nevykoná nápravu. Tá bude potom povinná mestu uhradiť náklady na príslušný výkon z prostriedkov štátneho rozpočtu, ktoré obci boli delimitované na výkon prenesenej štátnej správy. Doterajšie skúsenosti z odovzdávania kompetencií však ukázali, že tam, kde štát stanovil pevné pravidlá hry, samospráva dokázala zabezpečiť ich fungovanie bez problémov, ktoré by pocítili v prvom rade občania.
Kompetencie v stavebnom konaní
– vydávanie stavebných povolení a územných rozhodnutí,
– vedenie kolaudačného konania,
– vydávanie kolaudačného rozhodnutia,
– nariaďovanie a povoľovanie na odstraňovanie stavieb,
– rozhodovanie o štátnom príspevku,
– vydávanie súhlasu k povoleniu dopravnej stavby miestnych komunikácií,
– kontrolná činnosť – výkon štátneho stavebného dohľadu,
– vedenie evidencie o činnosti stavebného úradu,
– prešetrovanie petícií a sťažností občanov,
– zabezpečenie výkonu rozhodnutí podľa zákona o správnom konaní.