Banky vzhľadom na prechod na nový formát čísla účtu IBAN očakávajú nárast záujmu o využívanie rôznych alternatívnych spôsobov zadávania platieb. Tými môže byť napríklad skenovanie čiarového, resp. QR kódu, skenovanie IBAN-u pomocou aplikácie. Môže to byť ale aj služba VIAMO, ktorá umožňuje posielať peniaze na mobilné telefónne číslo. „Väčšina ľudí si, na rozdiel od čísla svojho bankového účtu, svoje telefónne číslo pamätá. Preto ak ho nemáte v mobile v zozname kontaktov, stačí, ak vám ho nadiktuje a platba môže odísť. Keďže je to jednoduché a moderné riešenie on-line platieb, očakávame ďalší nárast aktivácií tejto služby,“ uviedol pre portál voFinanciach.sk šéf vývoja produktov a elektronického bankovníctva ZUNO Miroslav Endresl.
Aj podľa Tatra banky bude výhoda posielania peňazí na telefónne číslo s prechodom na formát IBAN ešte väčšia, resp. výraznejšia. „Preto očakávame aj zvýšený záujem o službu,“ povedala hovorkyňa Tatra banky Zuzana Povodová. Klienti VÚB môžu navyše od decembra 2015 zasielať platby na telefónne číslo aj prostredníctvom internet a mobil bankingu. Posielanie peňazí cez VIAMO funguje pre klientov Tatra banky, VÚB a ZUNO banky. Tatra banka eviduje viac ako 80 tisíc klientov, VÚB banka cez 20 tisíc a ZUNO banka vyše 4 300 klientov. Časom by mali pribudnúť aj ďalšie banky.
mBank sa takisto snaží svojim klientom zjednodušovať prevody finančných prostriedkov, keďže ide o jednu z najčastejšie používaných funkcií v internetovom a mobilnom bankovníctve. „Klienti našej banky môžu poslať peniaze napríklad svojmu priateľovi cez Facebook alebo priamo na číslo mobilného telefónu. Platiť cez Facebook alebo na mobilné číslo pritom môžu do ktorejkoľvek banky na Slovensku, nie je nutné, aby mali účet v mBank. So službou VIAMO v súčasnosti neplánujeme spolupracovať, nakoľko využívame vlastný integrovaný systém na posielanie platieb, ktorý sa osvedčil,“ uviedol hovorca mBank Tomáš Palovský.
Slovenská sporiteľňa obišla VIAMO a koncom roka 2014 spustila platby na mobil vo svojej vlastnej aplikácii. „Službu Platby na mobil sme navrhovali podľa potrieb našich klientov. Preto sme sa v súčasnosti rozhodli priniesť im naše vlastné riešenie. Táto služba však nie je náhradou VIAMO pre našich klientov. S VIAMOm komunikujeme a analyzujeme možnosti spolupráce a prípadného zapojenia sa,“ priblížil pre portál voFinanciach.sk vedúci oddelenia elektronických kanálov a platieb Slovenskej sporiteľne Branislav Jarábek.
ČSOB sprevádzkovala napríklad IBAN skener, ktorý priniesla na jar 2015. IBAN pre Slovensko totiž obsahuje 24 alfanumerických znakov. Prvé dva predstavujú kód krajiny (SK), ďalšie dva znaky sú kontrolné číslice, nasleduje štvormiestny kód banky, predčíslie a základné číslo účtu. Ako povedala riaditeľka Odboru depozít a platieb ČSOB Dana Škublová, platiť sa dá rýchlo a jednoducho aj prostredníctvom QR kódov, ale aj skenovaním čiarových kódov na poštových poukážkach.
Doteraz využívané čísla bankových účtov na prevod peňazí definitívne končia. Od februára 2016 budú banky akceptovať už iba medzinárodný formát čísla účtu tzv. IBAN (International Bank Account Number), na ktorý si postupne zvykáme už od februára 2014. Povinnosť používať číslo účtu v medzinárodnom formáte IBAN súvisí s prechodom na systém SEPA a vytvorením jednotnej oblasti pre platby v eurách. Cieľom SEPA je, aby boli podmienky posielania peňazí v priestore SEPA jednotné, či už z hľadiska trvania prevodov ako aj poplatkov za ne. Vďaka tomu je posielanie peňazí do zahraničia pre klientov rýchlejšie a lacnejšie.