Zo štúdie KPMG International vyplýva, že ázijsko-tichomorské spoločnosti využívajú globálnu recesiu ako príležitosť na vykonanie dôležitých zmien vo svojich podnikoch a predvídajú vznik nových medzinárodných trhov, avšak európske spoločnosti sa ešte stále nerozhodli, ako budú na recesiu reagovať.
Takmer 90 percent spoločností v Japonsku a 84 percent spoločností v Singapure plánuje radikálne zmeny svojich podnikateľských modelov v nasledujúcom desaťročí. V Indii ide o 72 percent a v Číne o 66 percent.
Iba 20 percent spoločností v Českej republike a v Holandsku plánuje veľké zmeny vo svojich spoločnostiach, 25 percent v Belgicku, 30 percent v Maďarsku a 42 percent v Spojenom kráľovstve. Najväčší podiel zaznamenáva Írsko, kde 63 percent spoločností očakáva radikálne zmeny.
Prieskum iniciovala daňovo-poradenská divízia KPMG Global Tax a zúčastnilo sa ho viac ako 850 vrcholových manažérov v 29 krajinách.
V prieskume sa podnikateľov pýtali na ich každodenné skúsenosti s recesiou, aké proti krízové opatrenia prijali na základe svojich predchádzajúcich skúseností, aké sú ich krátko- a dlhodobé plány.
„Nemohli sme si nevšimnúť výroky mnohých ľudí o tom, že táto recesia je jedinečná a nemajú žiadne skúsenosti, o ktoré by sa mohli v tejto situácii oprieť,“ povedal Branislav Ďurajka, partner v KPMG Slovensko Advisory.
Celkovo takýto názor vyjadrilo 15 percent respondentov. Ale v Nemecku, Taliansku a Maďarsku bolo toto číslo 40 percent – to naznačuje, že európske podniky si nevedia rady so strategickou reakciou na recesiu.
Mnohé spoločnosti reagujú okamžitým znížením nákladov a čakajú, kým sa trhy pozbierajú.
Na Slovensku si z krátkodobého hľadiska spoločnosti dôverujú. V najbližšom roku plánuje zmeniť svoju stratégiu iba 45 percent opýtaných, buď kvôli zmene nákupnej politiky zákazníkov (67 percent) alebo tlaku na hotovosť (33 percent). Zaujímavým bodom, ktorý odlišuje Slovensko od iných regiónov, je skutočnosť, že relatívne vysoký podiel slovenských respondentov si myslí, že zmenu vyvolávajú prísnejšie finančné a environmentálne predpisy (33 percent).
Avšak dôvera v krátkodobú podnikateľskú stratégiu na Slovensku zoslabla, keď sa respondenti zamysleli ďalej do budúcnosti. Podiel spoločností, ktoré plánujú radikálnejšie dlhodobé prehodnocovania stratégie, predstavuje 60 percent, pričom sa chcú zamerať na podnikateľský model a zmenu dodávateľov (obe po 42 percent) a nové výrobky a trhy (obe po 25 percent).
Mnohé krajiny v Európe sa spoliehajú na pomoc vlád pri obnove ekonomiky, predovšetkým lepšou reguláciou finančného sektora. Viac ako tretina respondentov z Luxemburska si myslí, že to je správna cesta, potom nasleduje Španielsko s 28 percentami, Holandsko s 24 percentami a Poľsko s 20 percentami.
V Japonsku sa však s takýmto postojom nestotožnil nikto a v Singapure len 8 percent opýtaných. V týchto krajinách sa uprednostňuje znižovanie nákladov, pričom v Japonsku sa chcú zamerať na lepší manažment rizík a plánovanie a v mnohých spoločnostiach v Singapure chcú recesiu prekonať rozvíjaním vzťahov so zákazníkmi.
„Samozrejme aj v Európe existujú spoločnosti, ktoré sa plánujú prispôsobiť novým trhom, ale rozdiel v prístupe medzi európskymi a týmito krajinami v ázijsko-tichomorskom regióne je značný,” povedal Branislav Ďurajka. „Mnohí respondenti z Indie, Číny a Singapuru uviedli, že dnešné problémy nie sú ničím novým, že sú jednoducho súčasťou pravidelného procesu obnovovania a reorganizácie, ktorý charakterizuje dlhodobý ekonomický rozvoj.“
Jednou z oblastí, kde sa zaznamenal široký konsenzus, je otázka, kedy sa svetová ekonomika pozviecha. Nadpolovičná väčšina opýtaných očakáva obnovenie v roku 2010, 22 percent si myslí, že v roku 2011 a 7 percent, že v roku 2012. Iba jedno percento pesimistov si myslí, že aj v roku 2014 budeme v recesii.
Poznámka pre redaktorov.
„Never catch a falling knife” je štúdia globálnej daňovo-poradenskej divízie KPMG Global Tax. Bola zverejnená na Daňovom samite regiónu Európa, Blízky východ a Afrika, ktorý sa konal 2. až 4. júna 2009 v Londýne.
Do prieskumu k štúdii sa zapojilo 852 vrcholových manažérov, ktorí zastupujú spoločnosti v 29 krajinách. Zúčastnené spoločnosti pokrývali všetky sektory a ich obrat sa pohyboval od 250 miliónov amerických dolárov po viac ako 5 miliárd amerických dolárov.