ČLÁNOK


,

Autosalón v medzičase
20. septembra 2002

Automobiloví dovozcovia nemajú v súčasnosti veľa dôvodov na radosť. Za prvých sedem mesiacov tohto roka predali len 38 632 osobných a 2 784 malých úžitkových automobilov. V porovnaní s rovnakým obdobím vlaňajška hovorí nekompromisná matematika o medziročnom poklese takmer šesť percent a v prípade úžitkových automobilov dokonca až o 30 percentách. Dôvody recesie sú všeobecne známe – dlhodobo nízka kúpyschopnosť obyvateľstva a daňová legislatíva škrtiaca objem možných odpisov z ceny vozidla pre podnikateľov. Keďže sa na týchto faktoroch v zásade nič nezmenilo, nie je doterajšia bilancia ničím prekvapivým. A hoci predaj vozidiel kulminuje najmä ku koncu roka, len ťažko predpokladať, že by sme do decembra dobehli vlaňajšie predajné čísla.

V mierne pesimistickom duchu sa preto niesol aj desiaty ročník nitrianskeho autosalónu, a to napriek tomu, že sa mohol už po tretí raz pochváliť kreditom medzinárodnej automobilovej federácie O.I.C.A, ktorá ho „pasuje“ medzi 19 najvýznamnejších automobilových výstav sveta.

A je tu ešte jeden problém. Rekordný počet 280 vystavovateľov, rozšírenie pavilónu K, ba ani sprevádzkovanie úplne nového pavilónu M4 nemohli totiž zatajiť chronický marketingový lapsus Agrokomplexu, ktorý situoval termín výstavy už tradične tesne pred nadchádzajúcu motorshow v Paríži. Počet premiér sa tak zredukoval na minimum a v expozíciách „kraľovali“ zväčša modely dobre známe zo slovenských ciest. Je to prípad Seatu Ibiza, Citroenu C3 či Renaultu Vel Satis, ako aj mnohých ďalších, ktoré dovozcovia uviedli na trh takpovediac v „medzičase“.

Recesia zasiahla aj Škodu

Odbytová kríza neobišla ani absolútneho lídra automobilového trhu, značku Škoda. Tá predala za prvých osem mesiacov približne 20 250 vozidiel, čím si síce privlastnila 48-percentný podiel na trhu, no v lete zaznamenala výrazný pokles predaja. Ten už v júni dosahoval 7,2 percenta. Jej výsledky by mohol zlepšiť premiérový model najlacnejšej Fabie 1,2 HTP s novým koncernovým trojvalcom objemu 1,2 litra (40 kW), ktorý v ponuke nahrádza konštrukčne zastarané agregáty 1,0 MPI (37 kW) a 1,4 MPI (44 kW) s rozvodom OHV. Nový motor sa vyznačuje nielen lepšími dynamickými parametrami, ale najmä vyššou hospodárnosťou.

Z celkom iného „súdka“ je novinka Volkswagenu, ktorý sa svojou premiérovou limuzínou Phaeton pokúša podobne ako Renault s Vel Satisom o prienik do prémiového segmentu vyššej triedy. Nepochybne má k tomu veľa predpokladov. Spomeňme aspoň jeho 12-valcový agregát s objemom 6,0 litra (309 kW), pneumatický podvozok s reguláciou svetlej výšky a tvrdosti pruženia či stály pohon oboch náprav. Neskôr sa objaví aj s revolučným vznetovým motorom V10 TDI (230 kW), ktorý si „požičia“ z prvého off-roadu značky Volkswagen s prívlastkom Touareg.

Volkswagenu sa na rozdiel od iných „masových“ značiek u nás naozaj darí a bez problémov si udržiava tretiu priečku. Jeho medziročný nárast je výsledkom skvelého štartu nového Pola.

V rovnako dobrej kondícii sa nachádza sesterské Audi. Model A4 stále boduje, a tak si Audi drží spoľahlivo náskok pred konkurenčným BMW. V Nitre excelovalo najrýchlejším modelom všetkých čias, novým Audi RS6 s vidlicovým 8-valcom 4,2 Biturbo (331 kW), ktorý umožňuje tejto športovej limuzíne akcelerovať z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy. Imidžu značky by mal prospieť aj premiérový kabriolet Audi A4 Cabrio.

Nedostihnuteľný Mercedes

V súperení veľkej nemeckej trojky však hrá stále prvé husle Mercedes-Benz. Ak totiž sčítame predaj Audi (287 kusov) s odbytom BMW (214 kusov), dostaneme stále nižšie číslo, než má vo svojej bilancii konkurenčná stuttgartská automobilka. Mercedes-Benz akoby nepodliehal nepriaznivej situácii na trhu. Viac ako 646 predaných kusov za prvých sedem mesiacov dokladuje neustálu expanziu vozidiel s trojcípou hviezdou. A to nie je posledné slovo. V rukáve má náš importér novú generáciu triedy E a inovované triedy S a C, ktoré sa od teraz môžu pochváliť pohonom oboch náprav 4matic. Ako bonus možno považovať rozšírenie modelového radu Smart o „excentrickú“ limitovanú verziu Smart Crossblade s otvorenou karosériou bez čelného skla, ktorá pôsobila na stánku zastúpenia priam ako magnet. Hoci sa Smartov predalo v tomto roku len sedem, ich budúcnosť vidí importér v ružovejších farbách. Potvrdzuje to nemalá investícia do výstavby bratislavského Smart centra, ktoré dajú do prevádzky ešte tento mesiac.

K ozdobám trhu bude nepochybne patriť aj znovuzrodené Mini. To sa síce verejnosti predstavilo už dávnejšie, no v Nitre debutovala jeho ostrá verzia Cooper S. Kompresorom preplňovaný 4-valec s objemom 1,6 litra (120 kW) robí na prvý pohľad z mestského autíčka skutočného dravca. Stačí spomenúť maximálnu rýchlosť 215 km/h a akceleráciu z 0 na 100 km/h za 7,4 sekundy.

Peugeot patrí tiež k tým značkám, ktoré napriek všeobecnej recesii dobýjajú kľúčové pozície v predajných štatistikách. Mimoriadny úspech modelov 206 a 307 mu vydobyli 6,3-percentný podiel na slovenskom trhu, čo je takmer dvojnásobok v medziročnom porovnaní a štvrté miesto rebríčka. Pritom ešte nepovedal posledné slovo. Po originálnom modeli 307 SW so zvýšenou karosériou kombi a tromi radmi sedadiel prichádza na jeseň do ponuky nemenej atraktívne kombi 206 SW. Do tretice uvádza Peugeot na trh ako prvý veľkopriestorovú limuzínu Peugeot 807, ktorá je výsledkom spolupráce koncernov PSA a Fiat.

Z prvej desiatky najpredávanejších značiek zaujal skutočnou novinkou už len Opel s Vectrou GTS, ktorá sa vďaka vidlicovému šesťvalcu 3,2 V6 (155 kW) môže pýšiť titulom najrýchlejší sériový model s bleskom v znaku. Určite však nedokáže zvrátiť pozície značky, ktorej podiel na trhu klesol zo 4,2 na 3,6 percenta.

O najväčšiu premiéru v Bratislave sa však tentoraz postarala automobilka Saab figurujúca na chvoste odbytového rebríčka. Ešte pred oficiálnou prezentáciou v Paríži odhalila totiž v Nitre horúcu novinku Saab 9-3 Sport Sedan, ktorý bude mať v rozpore s tradíciou tejto značky klasickú trojpriestorovú karosériu. Tradičný rukopis Saabu je však neprehliadnuteľný pod prednou kapotou, kde pracujú výlučne turbodúchadlom preplňované zážihové motory s objemom 2,0 litra, ktoré podľa stupňa prepĺňania dosahujú výkony 110, 129 alebo 147 kW. Na slovenský trh sa kľúčová severská novinka dostane ešte v tomto roku.

Japonské premiéry

Viac optimizmu vládlo v stánku Mazdy. Tá sa síce tiež borí s odbytovou recesiou, ale jej premiérové eso, nová Mazda 6, si určite nájde cestu k zákazníkovi. Tento model športového „strihu“ vo verziách sedan a kombi vracia Mazde imidž výrobcu atraktívnych automobilov, ktorého sa vzdala v 90. rokoch. Očividný posun je cítiť v dizajne i kvalite spracovania interiéru. Európskym zákazníkom bude nepochybne imponovať jej výkonný a pritom úsporný turbodiesel 2,0 DiTD (89, alebo 100 kW) s priemernou spotrebou len 6,5 litra nafty na 100 km.

Konkurenčný Nissan uzatvoril v Nitre modelový rad Primera očakávaným 5-dverovým liftbackom, ktorý je určený výlučne na potreby európskeho trhu.

Z japonských automobiliek má na Slovensku najťažšiu pozíciu Subaru. Originálna koncepcia stáleho pohonu štyroch kolies s lineárnym rozvodom a motorom s protibežnými piestami vylučuje totiž možnosť montáže čoraz populárnejších úsporných vznetových agregátov. Tých, čo poznajú neodškriepiteľné výhody tejto koncepcie, určite poteší nový Forester s tuhšou a priestrannejšou karosériou a evolučne zdokonalenou pohonnou sústavou. V ponuke zostáva zážihový 4-valec s objemom 2,0 litra (94 kW) a jeho preplňovaná verzia 2,0 Turbo (130 kW) s technológiou variabilného časovania ventilov.

Čerstvý vietor do plachiet slovenského automobilového trhu možno očakávať až po nadobudnutí účinnosti novely zákona o dani z príjmov, ktorá zvyšuje odpisové limity pre podnikateľov zo súčasných 550-tis, na 950-tis. Sk pri kúpe na lízing a zo 450-tis. na 800-tis. Sk pri nákupe v hotovosti.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

20. 12. 2024

USD 1,039 0,001
CZK 25,121 0,006
GBP 0,830 0,005
HUF 414,180 1,870
CAD 1,495 0,002

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS