To, čo by znalci architektúry na Strassburger Platz v Drážďanoch odhadli na prvý pohľad ako múzeum moderného umenia či futuristickú galériu, je v skutočnosti najpôsobivejšia automobilová továreň na našej planéte.
Výnimočná továreň
Fascinujúca je už sama skutočnosť, že nová sklená manufaktúra sa nachádza len niekoľko sto metrov od historického centra saskej metropoly a len 150 metrov od botanickej záhrady – skutočne nezvyčajná poloha v čase, keď sa strojárska výroba sťahuje do priemyselných parkov ďaleko za hranice moderných miest. Ešte zvláštnejšie pôsobí absencia akéhokoľvek oplotenia.
Dôvodom, prečo sa koncern Volkswagen podujal na taký veľkolepý projekt s celkovými nákladmi 186,6 milióna eur, bol vstup značky VW do segmentu prestížnych limuzín. Zastupovať ju tu bude novučičká vlajková loď Volkswagen Phaeton, priamy konkurent Mercedesu-Benz triedy S či BMW 7. Ak ho uvidíte na ulici, môžete si byť istí, že sa zrodil práve v drážďanskej „sklenej manufaktúre“. Jednoducho povedané, výnimočné auto potrebuje výnimočnú továreň.
Dominantným materiálom stavby dlhej 140 a vysokej 20 metrov je sklo. Oceľovú konštrukciu pokrýva
27 500 štvorcových metrov tohto transparentného materiálu. Výroba tu prebieha na troch podlažiach s plochou 55-tisíc štvorcových metrov. Až 25-tisíc z nich je pokrytých parketami z pravého dreva. Tie nájdeme dokonca aj vo zvarovni! V okolí stavby je vysadených 350 stromov a vodná priekopa. Špeciálne sodíkové výbojky osvetlenia pracujúce v žltom spektre nevyrušujú hmyz v susediacej botanickej záhrade.
Iná kultúra vzťahov
Vyše osemhektárový pozemok, na ktorom komplex vyrástol, má bohatú históriu. Ešte za druhej svetovej vojny tu stál preslávený Kugelhaus, centrum mestského výstavného areálu. Práve tu mohli vtedajší milovníci umenia obdivovať kreácie najpokrokovejších umelcov. Ani nový závod Volkswagenu neostáva nič dlžný tejto povesti. Nielen architektúrou, ale najmä revolučným konceptom. Po prvý raz v histórii totiž automobilový výrobca zbúral dôsledne budovanú bariéru medzi zákazníkom a technológiou – po prvýkrát v histórii sa môže
klient automobilky zúčastniť na kreovaní vlastného vozidla a sledovať jeho zrod. A nielen on. Viac ako 15-tisíc štvorcových metrov je určených návštevníkom, ktorým okrem sklených stien nič nebráni, aby sa aj oni mohli zúčastniť na „zázraku priemyselného stvorenia“. Na prvý pohľad chladná technológia pôsobí ako obdivuhodný výsledok ľudskej kreativity. Nenechá ľahostajnými ani tých najzarytejších environmentalistov či antiglobalistov.
V spoločenskom centre nechýba reštaurácia a multimediálne centrum v tvare gule, ktoré je, mimochodom, paralelou historického Kugelhausu. Z panoramatických projektorov sa na jeho vnútorné steny premietajú rôzne informácie od histórie automobilky až po aktuálne burzové správy.
Práve celkom nová kultúra vzťahu medzi výrobcom a zákazníkom by mala prelomiť nežiaduce predsudky a prilákať k Phaetonu tradičných klientov konkurenčných značiek.
Ručný hi-tec
Názov „sklená manufaktúra“ dokonale vystihuje charakter celého komplexu. Ústredným mottom je kvalita, a nie množstvo. Denne preto v Drážďanoch opustí linky len 115 novučkých Phaetonov. Rodia sa v pokojnej atmosfére a šokujúcom tichu. Klasické výrobné linky nahradil podlahový pás a robotizované dopravníky, ktoré ku každému vozidlu dovážajú kontajnery s potrebným materiálom a súčiastkami. Ich orientáciu zabezpečujú signalizačné káble integrované v podlahe. Sledovať prácu zamestnancov je skutočným zážitkom. Klasický stres sériovej výroby nahradila dôsledná, priam remeselná práca.
Po dokončení montáže putuje každý nový Phaeton do sklenej zásobníkovej veže vysokej 40 metrov. Tá tvorí dominantu celého areálu. Práve z nej si môže
klient pomocou centrálneho výťahu odobrať vlastný automobil osobne.
To sme však už na konci príbehu. Nemenej zaujímavý je začiatok celého marketingového divadla. Potenciálny
klient, u ktorého predajca odhadol vážny záujem, má právo vstúpiť do V.I.P. zóny na druhom poschodí. Nachádza sa tu uvítací salónik so štýlovým nábytkom a pravými perzskými kobercami. Po formálnom dohovore putuje so zamestnancom sklenej manufaktúry do štúdia, v ktorom tvorí s pomocou elektroniky a ukážkových modelov budúcu podobu svojho automobilu – od farby karosérie cez výber koženého čalúnenia, drevených obkladov až po výbavu. Okrem virtuálnych pomôcok sú k dispozícii aj vzorky všetkých druhov materiálov. Ak zákazník nemôže prísť do Drážďan, putuje za ním „agent“ so špeciálne vybaveným kufríkom obsahujúcim všetky potrebné vzorky.
Príroda na prvom mieste
Aj keď sa objemom produkcie nemôže drážďanská manufaktúra porovnávať so závodmi, ktorých kapacita je 100-násobne vyššia, zásobovanie materiálom je vždy vážnym logistickým rébusom. Nehovoriac o prípade, ak stojí fabrika v historickej časti mesta. Aj z tohto pohľadu je drážďanský závod raritou. Ako jediný na svete je zásobovaný špeciálne vyvinutými nákladnými električkami CarGo Trams, ktoré jazdia po bežnej koľajovej infraštruktúre drážďanskej metropoly. Každá z dvoch súprav dlhých 60 metrov stála koncern 1,8 milióna eur, no celkové náklady na systém sa vyšplhali na 6,6 milióna eur. Po príchode do podzemia sú z nákladných priestorov dopravného systému vyňaté 4,8 metra dlhé kontajnery s hmotnosťou 1 100 kg, ktoré obsahujú všetky potrebné dielce. Následne sa kontajnery expedujú skleným výťahom zo suterénu na druhé poschodie, odkiaľ pokračujú naložené na plne automatické dopravníky.
Týmto spôsobom sa podarilo tvorcom odvážneho projektu vyhnúť akýmkoľvek útokom ochrancov prírody. Naopak, z existencie sklenej manufaktúry má mesto len úžitok. Závod zamestnáva priamo 800 zamestnancov, no externe vytvára ďalších 3-tisíc pracovných príležitostí. A čo je podstatné – ročne putuje do mestskej pokladnice „Benátok na Labe“ z poplatkov a daní 20 miliónov eur.
Fakty
* Celkové investície: 186,62 mil. EUR
Investície do zásobovacieho systému: 6,65 mil. EUR
Investície do zelených plôch: 6,14 mil. EUR
* Maximálna denná kapacita vozidiel:
150 kusov
Počet zamestnancov: 800
Externí zamestnanci: 3 000
* Celková plocha pozemku (m2): 83 000
Výrobná plocha: 55 000
Záhradná plocha: 30 000
Sklená plocha: 27 500
Parketová plocha: 24 000
Návštevné centrum: 15 000
Plocha dopravného pása: 5 000
Vyhrievaná podlaha: 2 500
* Objem odstránenej zeminy: 200 000 m3
Použitý stavebný betón: 60 000 t
Použitá oceľ: 18 000 t *
* Vzduchové potrubia: 7 000 m
Rozvodové potrubia: 49 000 m
Káble: 250 000 m
Objem cirkulácie vzduchu: 1 300 000 m3/h