Administratíva prezidenta Busha sa snaží upokojiť svojich kritikov v Kongrese i v štáte Florida tým, že vo východnej časti Mexického zálivu umožní ťažbu ropy iba na rozlohe 1,47 milióna akrov (100 akrov=40,48 ha). Tlačový hovorca Bieleho domu Ari Fleischer prezentoval tento plán ako kompromis medzi záujmami ropného biznisu a environmentálnych skupín. Pôvodne sa totiž uvažovalo o prenájme 6 miliónov akrov, avšak táto plocha by bola v niektorých oblastiach vzdialená iba 17 míľ od pláží na Floride. Teraz sa majú realizovať prieskumné a následne aj ťažobné aktivity zhruba 100-300 míľ od pobrežia.
Napriek tomu sa ozýva kritika, že Bushova vláda, silne prepojená s energetickou lobby, robí aj naďalej „zlú politiku voči verejnosti a médiám“, čo deklarujú najmä zástupcovia Demokratickej strany v Kongrese.
Ropné spoločnosti, vrátane britsko-amerického BP, sa však pripravujú na agresívne súperenie, aby posilnili svoju pozíciu v Mexickom zálive. BP má už teraz v prenájme zhruba polovicu existujúcich ťažobných oblastí a od ich ďalšieho rozšírenia si sľubuje zdvojnásobiť dennú produkciu do roku 2005, čo v konkrétnych číslach znamená, že BP chce v roku 2005 ťažiť 500 000 barelov ropy denne, v roku 2007 približne 700 000 bbl/d. Ďalšie nemalé ambície má aj Royal Dutch/Shell. Produkcia v Mexickom zálive sa momentálne blíži k dvom miliónom barelov ropy za deň a analytici sa domievajú, že práve táto oblasť sa stane najšpičkovejším americkým ťažobným regiónom.
Nie každá petrolejárska firma však bola v Mexickom zálive úspešná. Spomeňme Chevron, ktorému pred ôsmimi rokmi odmietla americká vláda udeliť ťažobné práva v nálezisku Destin Dome, ktoré sa nachádzalo iba 25 míľ od floridského pobrežia. Chevron sa doteraz v rámci súdnej žaloby domáha kompenzácie za investované zdroje v objeme 700 miliónov dolárov.
Ide o dlhodobý spor, no veľmi aktuálnou sa javí výzva amerických spotrebiteľských skupín, ktoré vyzývajú Kongres, aby na základe zákona stanovil fixné zásoby pohonných hmôt, čo znemožní petrolejárskym firmám manipuláciu s trhom.
Federácia amerických spotrebiteľov – CFA totiž konštatuje, že benzín je v júli o 20 centov drahší v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roka. Toto však podľa CFA nie je primárne spôsobené zvýšením cien dovážanej ropy, ale nárastom výnosov rafinérií a predajcov pohonných hmôt.