Spomalenie tempa rastu svetovej ekonomiky klope na dvere európskych spoločností, ktoré obchodujú s nepotravinárskymi tovarmi. Väčšina z nich väčšinou zaujala vyčkávaciu pozíciu. Je to preto, lebo väčšina analytikov hovorí o možnosti zníženia výdavkov spotrebiteľov. Za ním môže nasledovať zníženie predajov spoločností a zníženie zisku vedúcich obchodných spoločností Európy. Tvrdí to denník Wall Street Journal Europe (WSJE).
Údaje o prvom polroku sú dôkazom toho, že rast objemu predajov zatiaľ stúpa. Európski spotrebitelia sú aktívnejší ako v USA. Práve kvôli tomu v Európe nebolo také veľké tempo poklesu predajov ako USA. V krajinách kontinentálnej Európy tiež zostáva na veľmi vysokej úrovni dôvera spotrebiteľov. Je to napriek miernemu zníženiu, ktoré sa dá pozorovať od marca tohto roku. Vo Veľkej Británii je tento ukazovateľ taký vysoký ako nikdy predtým
Analytici súčasne upozorňujú, že v súčasnej situácii niet presných pravidiel, ktoré by mohli pomohli pochopiť, ktoré segmenty európskeho obchodu najľahšie prekonajú spomalenie tempa rastu európskej ekonomiky.
V potravinárskom sektore sú väčšinou ukazovatele nižšie ako v nepotravinárskom, ale o to viac sú nestabilnejšie. Nepotravinársky sektor je oveľa závislejší od „výmyslov“ spotrebiteľov. WSJE tvrdí, že za prvých päť mesiacov tohto roku sa spomalili tempá predaja odevov v štátoch severnej Európy a v USA. V tejto neurčitej situácii niektoré európske spoločnosti sa rozhodli, že začnú skôr pripravovať na spád. „Keď sa tempo rastu trhu maloobchodného predaja spomaľuje, všetci sa zrazu začínajú zaoberať reštrukturalizáciou a fúziami, zvlášť na masovom trhu kde je situácia najkomplikovanejšia, Hovorí Nathan Cockrell, analytik maloobchodného sektora banky Credit Suisse First Boston.
Namiesto toho, aby sa snažili firmy uspokojovať potreby nie veľkých skupín spotrebiteľov, začali vytvárať zásoby tovarov, ktoré sú určené pre masových spotrebiteľov. V sektore výroby odevov takým spoločnostiam ako britskej firma Marks & Spencer a holandská C&A dosť dlho trvá pokiaľ na trhu presadia nové tovary. Cockrell si myslí, že sa im bude ťažšie súperiť s mladšími firmami ako napríklad Hennes & Mauritz a Zara, ktoré patria španielskej spoločnosti Inditex. Tieto firmy majú potrebnú pružnosť a môžu použiť známe mená na to, aby prilákali spotrebiteľov. Marks & Spencer sa začala zaoberať potrebnou reštrukturalizáciou, hoci problémy tejto spoločnosti nie sú psojené s problémami spomalenia rastu svetovej ekonomiky. V marci tohto roku britský výrobca a predajca odevov oznámil, že zatvára 38 obchodov a o tom, že zníži o 4000 počet zamestnancov. Na rozdiel od Marks & Spencer, švédska firma Hennes & Mauritz si nevšíma spomalenie rastu predaja a nechce upustiť od otvárania obchodov. Hovorca firmy Jörgen Adersson pre WSJE povedal, že firma v minulom roku nedávala do súvislosti jej vývoj so stavom svetovej ekonomiky. „Nebojíme sa, že to čo sa deje v ekonomike bude mať na nás vplyv. V minulom roku sme nevideli súvislosť medzi vývojom našej spoločnosti a ekonomiky, „povedal Andersson. Podľa hospodárskych výsledkov, zisk spoločnosti v porovnaní so situáciou spred roka stúpol o 37%.