Minister hospodárstva (MH) SR Pavol Rusko je v prípade, že sa nedohodne s predstaviteľmi obcí a petičného výboru na výkupnej cene pozemkov pod budúcou fabrikou Kia, pripravený okamžite dať pokyn na začatie ich vyvlastňovania. Posledné stretnutie sa uskutoční v utorok.
Pokiaľ bude musieť pristúpiť štát k vyvlastňovaniu, Rusko odhaduje, že to predĺži celý proces o päť až šesť mesiacov, čím Slovensko nebude schopné plniť dohodu, ktorú uzatvorila vláda SR so spoločnosťou Kia Motors Corporation.
SR sa zaviazala do 31. augusta tohto roku pripraviť lokalitu v okolí Žiliny tak, aby mohla následne na spoločnosť Kia previesť štátom vytvorené a ničím nezaťažené s.r.o., Govinvest I. a Govinvest II., s vlastníckymi právami k pozemkom, ktoré sú určené pre realizáciu stavby juhokórejskej fabriky. Do tohto termínu má SR na uvedených pozemkoch vykonať hrubé terénne úpravy, čomu musí predchádzať zocelenie parcely ako aj výkup pozemok, aby mohli na ne vstúpiť stavbári a začať budovať výrobný závod.
Akonáhle Govinvest vykúpi pozemky do svojho vlastníctva, vláda poskytne cez MH spoločnosti Kia grant na nákup hmotného a nehmotného majetku, prostredníctvom ktorého táto odkúpi Govinvest I. a II. Peniaze, ktoré dostane mesto Žilina za obe spoločnosti vráti do štátneho rozpočtu. Celková hotovostná podpora Kia z verejných výdavkov predstavuje 8,8 miliardy Sk.
Už teraz je SR podľa Ruska v sklze a neplní to, k čomu sa voči Kia zaviazala. Ako dodal, termín 31. august Slovensko dodržať nestihne. „Hoci v zmluve nie sú explicitne uvedené žiadne pokuty, Kia o odškodnenie požiadať môže. Išlo by totiž jednoznačne o porušenie dohody,“ uviedol Rusko.
Bezproblémovo vníma Rusko momentálne asi 50 hektárov (ha) z celkovej plochy 250 ha. Z toho 11 ha je zazmluvnených, priebežné rokovania s cirkvou sa týkajú asi 12 ha, a pri ďalších približne 20 ha existujú rovnako určité dohody.
Ako ďalej Rusko pripomenul, priemerná cena 120 Sk za štvorcový meter je výsledkom nezávislých znaleckých posudkov vychádzajúcich z metodiky pre výpočet ceny stanovenej Ústavom súdneho inžinierstva. Občania by si mali podľa ministra uvedomiť, že zdržovaním výkupu škodia SR, a tým pádom aj sami sebe. „Príchodom Kia si polepší každý, len si nepolepší o toľko, o koľko by si chcel polepšiť. Nikomu nezoberieme viac než dnes dostáva, nikto nezíska menej než má dnes,“ zdôraznil Rusko. V súčasnosti je podľa Ruska väčšina parciel v prenájme družstva, ktoré platí vlastníkom 3 haliere za štvorcový meter ročne, čo bola trhová hodnota parciel do momentu, kým do projektu nevstúpila Kia.
Na svojej pravidelnej tlačovej besede sa minister vyjadril aj k problematike dostavby jadrovej elektrárne v Mochovciach. Opätovne zdôraznil, že tu nejde o ekonomickú efektívnosť, ale o nevyhnutnosť získať nové kapacity a zvýšiť tak predpoklady Slovenska na samozásobovanie. Alternovať jadrovú cestu výroby elektrickej energie prostredníctvom paroplynového cyklu považuje Rusko za neekologické. Okrem toho mu vyčíta, že sa nezakladá na princípe obnoviteľných zdrojov a zvyšoval by emisie CO2, s ktorých kvótami by inak mohla SR obchodovať.