Prvé dni tejto „air-show“ sa niesli v znamení ostrej roztržky medzi Boeingom a jeho arcirivalom Airbusom. Predstavitelia Boeingu totiž v rámci frontálneho útoku obvinili svojho konkurenta, že pomohol „pochovať“ multimiliardovú fúziu medzi Honeywellom a General Electric, ktorý je kľúčovým dodávateľom leteckých agregátov pre spoločnosť Boeing.
Ako je známe, celú túto transakciu v objeme 42 miliárd dolárov zablokovali regulačné autority Európskej únie, no Boeing za jedného z hlavných oponentov fúzie označil práve Airbus.
Airbus tieto obvinenia odmietol a aj nový prezident GE Jeffrey Immelt na tlačovej konferencii v Paríži veľmi diplomaticky uviedol, že i zákazníci ako Airbus zohrali na pozadí veľmi komplikovaných rokovaní „podpornú úlohu“.
Rainer Hertich, spolupredseda spoločnosti EADS, ktorá vlastní Airbus dokonca uviedol, že prípadná fúzia GE-Honeywell by vytvorila extrémne silnú dodávateľskú firmu, z čoho by mal profit nielen Airbus, ale aj ďalšie spoločnosti, a teda je nelogické, aby práve Airbus tomuto kontraktu akýmkoľvek spôsobom bránil.
Potýčka medzi Airbusom a Boeingom však podľa pozorovateľov nie je ničím iným iba ďalším prejavom otvoreného boja oboch subjektov pri získaní dominantného postavenia na značne predimenzovanom trhu.
Parížska air show je však v prvom rade miestom biznisu a v tejto chvíli sa zdá, že sa viac darí výrobcom lietadiel s menšou kapacitou, a nie gigantom.
Francúzsky výrobca Dassault oznámil, že došlo k dohode s UAL Corporation, ktorá je majoritným vlastníkom United Airlines – na jej základe dôjde k dodávke 100 lietadiel kategórie Falcon v celkovej hodnote 2,5 miliardy dolárov, čo však má byť iba začiatkom „prívalu“ obchodných kontraktov na osemdňovej výstave v Paríži.
Dessault najprv dodá 40 Falconov pre United, ktorý má opciu na nákup ďalších 60 strojov. Rovnaký počet lietadiel má už Dessault zakontrahovaných od iných odberateľov, čo znamená, že objednávky Dassaultu už teraz predstavujú zhruba dvojročnú výrobnú kapacitu, tvrdí šéf firmy Charles Edelstenne.
Predstaviť sa majú tiež úctyhodné parametre politicky sporného, vojenského transportného lietadla Airbus A400M, ktoré má byť najväčším na svete. S napätím sa očakáva aj odhalenie detailov o budúcnosti Concordu.
Európsko-americké slovné potýčky však majú v Paríži aj iný rozmer – Airbus Industries totiž uviedol detailné makety kolosu A380 s kapacitou 555 pasažierov, čo Američania úsmevne komentovali slovami, že pre takéto „mamutie“ lietadlo neexistuje trh.
Koncept nového civilného lietadla Sonic Cruiser chcú predstaviť aj zástupcovia Boeingu – tento stroj má letieť mierne pod hranicou rýchlosti zvuku, nemá byť taký rýchly ako Concorde, no let Lodnýn-New York sa má v porovnaní s terajším priemerným časom skrátiť o hodinu. Aj v prípade Sonic Cruiser sú však mnohí odborníci viac pesimistickí.
Na letisku Le Bourget sa prezentujú vystavovatelia zo 42 krajín, ktorí chcú demonštrovať dovedna 242 civilných a vojenských lietadiel. Samozrejme, že v centre ich pozornosti sú nielen letecké spoločnosti, ale aj investori, no nezabúda sa ani laickú verejnosť.
K atrakciám, ktoré majú nádych nostalgie, patria lety stíhačiek z obdobia II. svetovej vojny, osobitne modelov Spitfire a Mustang, no lákadlom je aj héliom naplnená vzducholoď Zeppelin.
V Paríži však jednoznačne prevládajú obchodné rokovania, boj o nové kontrakty, a nie nostalgia, i keď objednávky lietadiel zrejme nebudú také masívne ako v predchádzajúcich rokoch.
Globálne ekonomické spomalenie totiž nabáda aj letecké spoločnosti k väčšej opatrnosti.
Róbert Lachkovič