Hlavným cieľom tohto spoločného podniku, ktorého počiatočná hodnota sa definovala na 200 miliónov dolárov, je v dohľadnom čase ponúknuť nový balík interaktívnych on-line služieb na masovom čínskom trhu.
V oficiálnom vyhlásení Legend Holdings sa konštatuje, že ide o krok smerom k strategickej spolupráci, ktorá bude mať veľmi vážny vplyv na celý čínsky internetový priemysel. V novom joint venture získa 51%-ný balík akcií Legend a zvyškom bude disponovať dcérska spoločnosť AOL Time Warner – America Online.
Ráta sa s tým, že dôjde k markantnej kombinácii predností oboch subjektov – AOL je dominantný v oblasti marketingu a technológií, Legend je zasa na čínskom trhu vnímaný ako výrazná značka vo výrobe osobných počítačov.
Výkonný riaditeľ AOL Time Warner Gerald Levin dodal, že oznámenie o vzniku spoločného podniku je vlastne „veľkým krokom pri napĺňaní sľubu prepojiť celý svet na báze internetu“.
Celý nový projekt, do ktorého spočiatku prispeje americká strana technickou podporou a konzultáciami, vzniká v delikátnej situácii. Čína totiž oficiálne víta „ofenzívu novej ekonomiky“, je však veľmi zdržanlivá pri uvoľňovaní bezhraničnej informačnej politiky na webovských stránkach. Do tejto chvíle AOL tento stav akceptuje a tvrdí, že všetky obchodné aktivity budú v súlade s čínskymi regulačnými pravidlami a vládnou politikou. AOL, ako aj Legend však dúfajú, že vzniknú nové optimistické perspektívy vzhľadom na budúce členstvo ČĽR vo Svetovej obchodnej organizácii – WTO, ktoré umožní podstatne rozšíriť spektrum aktivít na čínskom trhu. Ako je známe, na konci uplynulého týždňa Spojené štáty a Čína dosiahli dohodu o sporných otázkach, ktoré blokovali pätnásťročné prístupové rokovania ČĽR do Svetovej obchodnej organizácie. Očakáva sa, že Čína sa stane jej členom najneskôr v novembri 2001.
Niektorí analytici sú síce skeptickí, pretože aliancia AOL-Legend prinesie Američanom výraznejšie finančné výnosy až o niekoľko rokov, i tak sa však nový spoločný podnik jednoznačne definuje ako veľká komparatívna výhoda voči rivalom AOL Time Warner pri prieniku na čínsky trh s enormným potenciálom.
Počet užívateľov internetu v Číne sa má totiž už zakrátko rozšíriť, a to obrovským tempom. Legend Holdings mal v máji 1,7 milióna užívateľov interaktívnych služieb a takmer tri milióny registrovaných klientov v rámci e-mailu.
America Online má viac ako 29 miliónov klientov v sedemnástich krajinách sveta.
V Legend Holdings je majoritným akcionárom štát a cenné papiere tejto spoločnosti sa obchodujú v Hongkongu.
Legend ovláda 39% čínskeho trhu s osobnými počítačmi.
Róbert Lachkovič