Americké spoločnosti, ktoré vložili peniaze do prezidentskej kampane Georga Busha mladšieho sa chystajú na to, aby zožali úrodu z investícií, ktoré do nej zasiali. Prvými plodmi by sa mali stať dva zákony. Jeden z nich je výhodný pre banky a druhý pre všetky priemyselné podniky. Aj predstavitelia iných sektorov v USA si myslia, že prezident nazabudne ani na nich. Manažéri tabových firiem, či podnikov, ktoré ťažia ropu a farmaceuti tvrdia, že prezident je na ťahu.
Volebná kampaň súčasné amerického prezidenta bola najdrahšou v histórii. Sponzori kampane a Národného výboru republikánskej strany do jej pokladne nasyplai celkom 314 miliónov amerických dolárov (USD). Viac ako 80 % víťazi prezidentských volieb získali od firiem a ich pracovníkov. Demokratom sa podarilo vyzbierať o niečo menej. Bolo to 213 mil. USD. Okrem priemyselných podnikov ich podporili odborové a spoločenské organizácie. Súkromní podnikatelia sa podieľali na výdavkoch v rámci volebnej kampane 70%.
Pionieri, teda tí prví
Jedným z najväčší sponzorov Busha juniora bola banka MBNA America Bank. Podľa dostupných údajov banka venovala republikánskemu kandidátovi celkom 1,3 mil. USD. Prezident banky Charles Cowly bol jedným z pionierov, teda na jednom z prvých miest zoznamu fyzických osôb, ktoré prispeli na volebnú kampaň. Pionieri v USA nazývajú osoby, ktoré prispeli do volebného fondu sumou viac ako 100 000 USD. Okrem toho prezident banky venoval určitú sumu na prerátanie hlasov v štáte Florida a výboru pre inauguráciu. Nielen vďaka tomu by sa mali v USA novým zákonom pritvrdiť podmienky bankrotu. Doteraz existujúca legislatíva umožňovala určitým skupinám spotrebiteľov to, aby sa súdnym procesom ubránili pred spoločnosťami, ktoré vydávajú úverové karty a iných veriteľov. Po vstupe nového zákona do reálneho života sa podľa niektorých odhadov zvýšia ročné zisky emitentov úverových kariet o niekoľko desiatok miliónov USD. MBNA jedným z najväčších emitentov úverových kariet v USA.
Je viac ako samozrejmé, že predstavitelia Bieleho domu nechcú hovoriť o paralele medzi „investíciami“ a „dividendami“ z volebnej kampane. Predstavitelia MBNA tvrdia, že banka neberie vôbec do úvahy vplyv zákona na jej ziskovosť. Súčasne nazabudli poznamenať, že sa snažia presadiť zákon už niekoľko rokov. Banka vychádza z jednoduchého reálneho ekonomického predpokladu. Ak sa budú splácať všetky spotrebné úvery, automatickz sa stanú pre všetkých občanov lacnejšie.
Predstavitelia administratívy prezidenta hovoria, že pri podpore zákona o bankrote a iných zákonov sa riadia len motívom verejného blaha, a nie veľkosťou investícií do prezidentskej volebnej kampane. Súčasne poukazujú to, že v roku 1998 bolo v USA 1,4 milióna oznámení o bankrote fyzických osôb, ktoré nesplácali spotrebné úvery. Určité dividendy by mali získať aj spoločnosti, ktoré boli proti nového zákona o ergonomike. Ten mal umožniť zamestnancom, aby od firiem dostali 90% prostriedkov, ktoré potrebujú na liečenie chorôb spojených so stereotypnými pohybmi pri výrobných procesoch. Prezident prijal plán postupu, vďaka ktorému zákon nebude prijatý.
Rada prosebníkov
Dve priemyselné odvetvia sa môžu v rovnakej miere uchádzať o zvláštne miesto v srdci prezidenta Busha. Je to ropný a tabakový priemysel. Predstavitelia oboch priemyselných odvetví boli štedrí. Stratégovia volebnej kampane považovali za potrebné verejne neukazovať ich kontakty s predstaviteľmi tabakového priemyslu, pretože by mohli na to doplatiť. Peniaze z tabakové priemyslu tiekli ako horský potok. Republikánska strana získala od tohto odvetvia pre všetkých kandidátov celkom 6,7 mil. USD. Z nich 90 000 USD získal priamo súčasný prezident. Už v auguste Bush jr. o žalobách proti tabakovým spoločnostiam povedal, že žalôb je už až dosť a stačilo by… Výrtobcovia cigariet sú presvedčení o tom, že prezident im pomôže pri právnom spore a podarí sa stiahnuť žalobu. „Lobbujeme za zrušenie žaloby,“ hovorí za spoločnosť Philip Morris Peggy Roberts. Jedným zo spôsobov zastavenia súdneho sporu je skončiť jeho financovanie Kongresom. V tomtoročnom rozpočte je na financovanie sporu určených 23 mil. USD.
Ochrana záujmov ropných spoločností bude pre prezidenta takmer inštiktívna. Sám pracoval v ropnom priemysle. Jeho viceprezident je bývalým generálnym riaditeľom firmy Halliburton, ktorá je druhou najväčšou servisnou spoločnosťou vo svete. Za posledné dva roky ropné spoločnosti investovali do vysokej politiky rekordnú sumu. Z celkom 32 mil. USD pripadá na pokladňu Republikánskej strany 80%. Roger Herrera, ktorý sa zaoberá lobovaním
hovorí, že „konštalácia hviezd je v tomto roku priaznivá.“ Hovorí to, preto, lebo lobbuje za to, aby sa v prírodnej rezervácii známej pod názvom Arctic National Wildlife Reguge na Aljaške začala ťažiť ropa. Hoci o sympatiách farmaceutického priemyslu k rodine Busha neexistuje veľa informácií, predstavitelia tohto odvetvia investovali za posledné dva roky do Republikánskej strany 14 mil. USD. Chcú aby sa zmenil zákon prijatý počas pôsobenia Billa Clintona, vďaka ktorému nie je možné získať osobné informácie o priebehu choroby pacietov. Farmaceuti tvrdia, že im to neumožňuje skúmať trh.
Hlavní akcionári spoločnosti BUSH Inc. | |
(Sponzori volebnej kampane a inaugurácie prezidenta) | v mil. USD |
Enron | 1,3 |
MBNA America Bank | 1,25 |
Philipp Morris | 1,2 |
Mariott International | 1,18 |
AT & T | 1,13 |
Credit Suisse First Boston | 0,97 |
Microsoft | 0,88 |
Amway | 0,86 |
AG Spanos Company | 0,82 |
Reynolds, Dewiit & Co | 0,78 |
Zdroj: Federálna volebná komisia USA