Rozvoj internetovej populácie štátov východnej a strednej Európy zaostáva za stavom internetu v západnej Európe. Kým vo viacerých západoeurópskych krajinách presahuje podiel osôb pripojených na internet 50-percentnú hranicu, len dva východoeurópske štáty prekročili v minulom roku hranicu 20-percentného internetového pokrytia. Uvádza sa to v analýze spoločnosti eMarketer.
Zo štátov bývalého východného bloku má najväčšiu internetovú penetráciu s veľkým odstupom Slovinsko s 37 % internetovej populácie, za ním nasleduje s 25 % Estónsko a 16 % Česká republika. Slovensko sa umiestnilo v rebríčku na šiestom mieste za Bulharskom a pred Lotyšskom a Maďarskom. Údaje vychádzajú z prieskumu pripojení populácie staršej ako 14 rokov. Celkovo je najviac pripojených osôb v Rusku, približne 4,1 mil. V Poľsku je približne 2,4 mil. internetových užívateľov a v Česku 1,4 milióna. V Albánsku využíva internet len približne 12 tisíc osôb.
Jednou z hlavných príčin nízkeho rozšírenia internetových pripojení je podľa eMarketer nízky príjem na osobu a nerozvinutá telekomunikačná infraštruktúra. Táto spôsobuje, že pre priemerného občana je aktívne využívanie internetu príliš drahé. Analýza tiež poukazuje na vzťah rozšírenia internetu a výšky hrubého domáceho produktu na osobu. Okrem ekonomických prekážok a nedostatkov v infraštruktúre je vo východnej Európe podľa eMarketer dôležitý aj vplyv jazykovej bariéry.
Stav internetu vo východnej Európe so všetkými jeho problémami spôsobuje aj nízky rozvoj elektronického obchodu, keď v roku 2000 dosiahli jeho výnosy v Poľsku 195 mil. USD a v Rusku 202 mil. USD, uzatvára eMarketer.