Nová budova Národnej banky Slovenska (NBS) by mala byť ukončená a odovzdaná do konca marca, pričom zamestnanci by ju mali aktívne využívať od konca mája. Nová centrála má projektovanú kapacitu 1050 pracovníkov. Pre novinárov to pri prehliadke budovy povedal hovorca NBS Ján Onda.
Budova je podľa architektov Martina Kusého a Pavla Paňáka zo statického hľadiska bezpečná a spĺňa všetky požadované parametre. Reagovali tak na nedávne informácie o narušení statiky budovy. Ako dodali, monitoring všetkých potrebných údajov sa robí od roku 1997 a bude pokračovať v štvrťročných intervaloch až do roku 2010.
Rozpočtové náklady novej 111 metrov vysokej budovy predstavujú 4,7 mld. Sk, ktoré centrálna banka hradí z vlastných zdrojov. NBS ráta s rýchlou návratnosťou prostriedkov najmä vďaka energetickým úsporám vyplývajúcim z použitých moderných technológií. Centrálna banka ušetrí aj za prenájmy, za ktoré v súčasnosti platí zhruba 100 mil. Sk ročne a časť prostriedkov sa vráti aj predajom budov v majetku NBS, ktoré banka po presťahovaní uvoľní. Centrálna banka v súčasnosti v Bratislave využíva 10 budov.
Jedným z dôvodov na výstavbu bola aj skutočnosť, že NBS nemala úplné trezorové hospodárstvo a za trezorové služby platila komerčnej banke. Niekoľko trezorov nachádzajúcich sa v novej budove tak bude pokrývať všetky potreby. Podľa vrchného riaditeľa peňažného úseku Jána Mathesa neexistuje žiadne riziko, že by bola narušená bezpečnosť trezorov. Okrem trezorov pre dennú dotáciu komerčných bánk sú tu aj trezory pre rezervy, mince, drahé kovy a závažné dokumenty. Slovensko potrebuje podľa Mathesa 118 až 120 mil. bankoviek, čo predstavuje asi 22 kusov na osobu. Bankovky v obehu prechádzajú centrálnou bankou trikrát ročne, keď sú poškodené kusy nahradzované novými. NBS tak na výmenu ročne dováža 50 až 120 mld. Sk.
Hlavným dodávateľom stavby novej budovy je združenie firiem Hydrostav, a.s., Bratislava, Váhostav, a.s., Žilina a Zipp, s.r.o., Bratislava. Základný kameň novostavby NBS položili 16. júna 1997. Budova má 33 poschodí, tri podzemné podlažia a pristávaciu plochu pre helikoptéry. Kapacita podzemných garáží je 305 parkovacích miest. Vysoké náklady na výstavbu vyplývajú najmä z použitej technológie dvojitej fasády. Sklenený obvodový plášť a použitie „inteligentných“ technológií však prinesie výrazné úspory energie a v klimatizácii. Zastavaná plocha novej budovy predstavuje 6 272 metrov štvorcových.