Prieskum, ktorý aranžovali britský denník Financial Times a PriceWaterhouseCoopers, sa snažil odpovedať na otázky, ktoré sú spojené s dominanciou firiem orientovaných na budúcnosť a s tým, ako sa tieto spoločnosti budú schopné udržať na špičke a zhodnocovať kapitálovú účasť svojich akcionárov v dlhodobejšom časovom horizonte.
Inými slovami ide aj (alebo hlavne o to), ako sa „firmy budúcnosti“ udržia na trhu, a to veľmi zásadným spôsobom…
Podľa tohto prieskumu zostanú na špičke, podobne ako v roku 2000, Microsoft a General Electric. Blízko vedľa nich budú stáť Coca-Cola a Sony. Zdá sa, že totálnu dominanciu stratí GE v prospech Microsoftu, no obidve tieto firmy zostanú v popredí napriek tomu, že sa v nich zmenia riadiace štruktúry (GE) a dôjde k právnym sporom (Microsoft).
Dynamika týchto spoločností bude s najväčšou pravdepodobnosťou aj naďalej gradovať, čo je podložené najmä tým, že GE i Microsoft s najväčšou úspešnosťou figurujú v sektoroch informačných technológií a spotrebnej elektroniky. Tu je ich prezentácia na trhu skutočne nespochybniteľná.
Jack Welsch odíde do dôchodku na konci tohto roka a Bill Gates (44-ročný) musí čeliť viacerým súdnym sporom, no i tak sa zdá, že vo svojich firmách zanechali veľmi hlboké korene, ktoré budú evidentné minimálne do roku 2005.
Práve z tohto faktu vychádza reprezentatívny prieskum FT a PriceWaterhouseCoopers a práve istý druh „vodcovstva“ a skladby riadiacich štruktúr je v týchto firmách rozhodujúca.
Je to relevantné tým viac, že v období budúcich piatich rokov sa očakáva veľmi vážna preferencia sektorov, ktoré sú spojené s informačnými technológiami.
Aj z tohto dôvodu zohrávajú dôležitú úlohu medzi „firmami budúcnosti“ napríklad Vodafone, Nokia a America Online/Time Warner.
Veľmi relevantným je v tomto kontexte aj schopnosť riadiacich štruktúr zhodnocovať akcionárske podiely na medziročnej báze.
Preto na zozname „vyvolených“ v budúcich piatich rokoch figurujú napríklad Wal-Mart a nechýbajú tam ani tí, ktorí disponujú absolútnou schopnosťou inovačných aktivít – spomeňme iba IBM, Citigroup a Coca-Colu, ktoré sú navyše schopné demonštrovať vysokú mieru adaptability a diverzifikácie. Dôležitú úlohu zohráva aj sociálna zodpovednosť firiem, čo sa predovšetkým ocenilo v prípade Toyoty.
V tomto prípade nejde iba o excelentný servis, ale aj o horentné investície do vzdelanostného rastu „svojich ľudí“.
V rámci úplnosti štatistických údajov je však nevyhnutné poznamenať, že sektor telekomunikácií a informačných technológií (napriek vysokému úverovému zaťaženiu), predstavuje až 40% nominantov na vedúce firmy sveta v roku 2005.
Firmy orientované na priemyselnú výrobu obsiahli 12% z celkového objemu úspešných spoločností v časovej dimenzii roku 2005 a producenti potravín, nápojov, ale aj sektor finančných služieb sa musel uspokojiť iba s 8% percentami.
Istým prekvapením je, že medzi najvyššie nasadenými v roku 2005, nie je ani svetoznáma investičná banka, orientovaná na akvizície a fúzie – Goldman Sachs, ani JP Morgan.
V tejto tabuľke chýbajú aj Honda a Philip Morris. Stabilní zástupcovia „starej ekonomiky“ sa vytrácajú a prichádzajú noví. O päť rokov nemajú byť špičkovo úspešné napríklad Nike a McDonalds. Medzi „nováčikmi“ sú však AT&T, Lucent Technologies, WorldCom, Yahoo a Vivendi.
Najuznávanejšie spoločnosti vo svete v období budúcich piatich rokov
Poradie
|
Názov spoločnosti
|
Krajina
|
1
|
Microsoft | USA |
2
|
General Electric | USA |
3
|
Cisco Systems | USA |
4
|
Coca-Cola | USA |
5
|
IBM | USA |
6
|
Sony | Japonsko |
7
|
America Online/Time Warner | USA |
8
|
Nokia | Fínsko |
9
|
Intel | USA |
10
|
Toyota | Japonsko |
11
|
Dell | USA |
12
|
Merck | USA |
13
|
DaimlerChrysler | Nemecko |
14
|
Sun Microsystems | USA |
15
|
Wal-Mart | USA |
16
|
Vodafone | Veľká Británia |
16
|
Citigroup | USA |
18
|
Yahoo | USA |
19
|
Oracle | USA |
20
|
NTT | Japonsko |
21
|
Amazon.com | USA |
22
|
BP | Veľká Británia |
23
|
Pfizer | USA |
24
|
Nestlé | Švajčiarsko |
25
|
General Motors | USA |
26
|
Royal Dutch/Shell | Holandsko/Veľká Británia |
27
|
Siemens | Nemecko |
28
|
SAP | Nemecko |
28
|
AT&T | USA |
30
|
Ford | USA |
31
|
Vivendi | Francúzsko |
32
|
Deutsche Telekom | Nemecko |
33
|
Airbus Industrie | Francúzsko/Nemecko/Veľká Británia/Španielsko |
34
|
Hewlett-Packard | USA |
35
|
Glaxo Wellcome/Smithkline Beecham | Veľká Británia |
36
|
Disney | USA |
37
|
AIG | USA |
37
|
Ericsson | Švédsko |
37
|
DuPont | USA |
40
|
Lucent Technologies | USA |
40
|
Unilever | Holandsko/Veľká Británia |
42
|
Alcoa | USA |
43
|
Procter&Gamble | USA |
44
|
Telefónica | Španielsko |
44
|
HSBC | Veľká Británia/Honkg Kong |
46
|
Merrill Lynch | USA |
47
|
Volkswagen | Nemecko |
48
|
BT | Veľká Británia |
48
|
WorldCom | USA |
48
|
Compaq | USA |
Zdroj : Financial Times, PricewaterhouseCoopers