Až 58,6 % respondentov spomedzi pacientov v nemocniciach dalo personálu určitú „pozornosť“. Vyplýva to z prieskumu, ktorý na objednávku vlády SR vypracovala Svetová banka a USAID. Ako pre agentúru SITA uviedla prezidentka Transparency International Slovensko Emília Sičáková, „pozornosti“ dostalo aj 29,5 % lekárov-špecialistov a 18,2 % zubárov. Všeobecným lekárom dávali úplatky alebo dary v 15,8 % prípadov a najmenej to bolo pri pohotovostných službách, len 5,4 %.
Podľa E. Sičákovej väčšinu „pozorností“ tvoria vecné dary, výrazný podiel finančných úplatkov je opäť v nemocniciach. Len v niekoľkých prípadoch sľubovali pacienti lekárom protislužbu. Úplatkom chcú pacienti dosiahnuť v 35 % dosiahnutie väčšej kvality starostlivosti, prípadne chcú vyjadriť vďačnosť (v 33 % prípadov). Ďalší chcú získať lepšie lieky na predpis, alebo sa vyhnúť dlhému čakaniu.
Finančné dary sa pohybovali od 20 Sk do 100 tisíc Sk. V priemere lekári odmietli úplatok v 27,4 % prípadov, najčastejšie však dary odmietajú práve v nemocniciach. Medzi motívmi uplácania v 52 % vedie dôvod „nikto pozornosť nežiadal, ale takto to jednoducho chodí“. Okrem toho 43 % respondentov tvrdí, že ich o úplatok nikto nežiadal, ale chceli ju dať. Podľa výskumu nemocnice sú najčastejším typom zariadení, v ktorých bola „pozornosť“ pravdepodobne nedobrovoľná.
Korupcia sa však netýka iba pacientov, podľa E. Sičákovej v oblasti zdravotníctva ako obstarávateľa vzniká mnoho neštandardných vzťahov, najmä pri obstarávaní zdravotníckej techniky, služieb a liekov. Okrem toho sa dotýka aj ministerstva zdravotníctva pri vydávaní rôznych povolení a licencií, zdravotných poisťovní pri vyplácaní pohľadávok, ale aj pri privatizácií zdravotníckych zariadení a ich častí.