Prioritou na roky 2000 – 2003 je zabezpečenie makroekonomickej stabilizácie, a vytvorenie podmienok pre dlhodobo udržateľný rast. Uvádza sa to v Strednodobom finančnom výhľadu (SFR) na roky 2000 – 2003, ktorý predložila vláda na rokovanie Národnej rady SR. Napriek deficitnému vývoju verejných financií v týchto rokoch sa predpokladá postupné znižovanie deficitnosti hospodárenia verejnej správy. Ako však výhľad upozorňuje, nevyhnutnou podmienkou pozitívneho vývoja verejných financií je racionalizácia verejných výdavkov prostredníctvom reformy verejného sektora, napríklad v zdravotníctve, školstve a sociálnej sfére.
Deficit verejných financií by mal podľa výhľadu predloženého parlamentu dosiahnuť v tomto roku
3,3 % HDP, v budúcom roku potom 4 % HDP, v roku 2002 by sa mal schodok znížiť na 3,5 % a v roku 2003 ďalej na 3 %. Trojpercentná úroveň deficitu chce Slovensko dosiahnuť pred vstupom do EÚ, keďže ako referenčný dátum pre naše členstvo si stanovila 1. január 2004.
Na strane príjmov bude vývoj v oblasti dani z príjmov fyzických osôb podľa SFR ovplyvňovaný súčasnou mierou nezamestnanosti a vývojom priemerného zárobku v rokoch 2000 až 2003. Výraznejšie zmeny možno očakávať postupom reštrukturalizácie bankového a podnikového sektora prostredníctvom novely zákona o konkurze a vyrovnaní. Realizácia spomenutých opatrení bude mať aj dopad na výnos dane z príjmu právnických osôb od roku 2002. V strednodobom finančnom výhľade sa ďalej uvádza, že výnosy z dane z pridanej hodnoty (DPH) by sa mali do roku 2003 zvyšovať, súčasne sa však očakáva pokles ich podielu na HDP. Rast výnosov DPH by sa mal opierať prevažne o nárast vnútorného dopytu. „Vývoj spotrebných daní bude závisieť hlavne podľa rozpočtovej situácie štátu,“ uvádza správa. Z hľadiska celkového objemu je možné taktiež očakávať nárast príjmov z tohto druhu daní pri celkovom poklese na HDP. Celkový objem nedaňových príjmov by si mal zachovať minimálny rast opierajúci sa hlavne o rast nedaňových príjmov štátnych fondov.
Stanovenie výdavkov verejnej správy sa bude pohybovať v rokoch 2000 -2003 v závislosti od príjmov a celkového deficitu verejnej správy. Podľa jednotlivých zložiek verejnej správy je možné očakávať v Sociálnej poisťovni redukciu schodku od roku 2001. V hospodárenie štátnych fondov sa predpokladá, že pokračovanie realizácie programu výstavby diaľnic prejde na štátny rozpočet. Táto skutočnosť by sa mala prejaviť aj na efektívnejšom financovaní.
Podľa SFV sa predpokladá, že hospodárenie Národného úradu práce by malo byť v najbližších rokoch vyrovnané. Podobný vývoj sa očakáva aj pri hospodárení obcí. V roku 2001 sa pripravuje vstup štátu do systému zdravotného poistenia prostredníctvom návratnej finančnej výpomoci a použitím výnosov z privatizácie. Od roku 2002 by hospodárenie zdravotných poisťovní na základe viaczdrojového financovania nemalo končiť negatívnym saldom. Hospodárenie FNM o v rokoch 2001 až 2003 bude ovplyvnené vyplácaním dlhopisov FNM občanom s perspektívne vyrovnaným rozpočtom.
Ako vyplýva z vývoja spomenutých zložiek výdavkov verejnej správy, na dosiahnutie cieleného deficitu verejnej správy v rokoch 2002 – 2003 by mal deficit štátneho rozpočtu v roku 2002 dosiahnuť úroveň 2,2 % HDP (23,1 mld. Sk) a v roku 2003 úroveň 1,7% HDP, teda 19 mld. Sk.