Pre agentúru SITA to povedal námestník generálneho riaditeľa ŽSR pre technický rozvoj Ladislav Saxa.
Ako uviedol, nemecké firmy majú silný záujem investovať do železníc na Slovensku. Išlo by o infraštrukturálne investície do telekomunikácií, vozňov či železničných tratí. L. Saxa však odmietol konkretizovať, s ktorými firmami vedenie železníc doteraz rokovalo. Investície zahraničných spoločností by sa podľa jeho slov mali realizovať formou spoločných nemecko – slovenských podnikov, pretože priamy vstup či privatizácia ŽSR nie je možná. Ako príklad uviedol nemenovanú firmu z Hannoveru. Podľa informácií z konferencie Slovakinvest 2000 záujem o investovanie do ŽSR prejavila aj spoločnosť DaimlerChrysler.
Tento týždeň by podľa L. Saxu mali Železnice SR dostať 20 mil. EUR ako súčasť druhej tranže pôžičky Európskej investičnej banky v celkovom objeme 200 mil. EUR. Na celý rok 2000 sa počíta so sumou 80 mil. EUR, ktorá by mala smerovať do rozvojových projektov. Ide napríklad o obnovu a modernizáciu úseku Bratislava-Rača-Trnava, Čadca-Zwardoň a širokorozchodných koľajísk v Čiernej nad Tisou. Súčasne sa podľa L. Saxu ukončili rokovania železníc o prostriedkoch z fondu ISPA.
Podľa slov L. Saxu vstup zahraničných investorov uľahčí aj pripravovaná reštrukturalizácia ŽSR, ktorá počíta s vytvorením dvoch spoločností, obchodnej spoločnosti ŽSR, a.s., ktorej predmetom činnosti bude hlavná činnosť, teda prevádzkovanie dráhy, dopravnej cesty a vykonávanie činnosti dopravcu. Druhá spoločnosť by mala pre železnice vykonávať obslužné činnosti. Projekt reštrukturalizácie ŽSR by mal byť programom stredajšieho zasadania Správnej rady ŽSR.