Celková dôvera v slovenskú ekonomiku sa medzimesačne výrazne nezmenila, napriek jej poklesu v priemysle, stavebníctve, ale aj v obchode. Pozitívnejšie boli naladení podnikatelia v službách a aj spotrebitelia. Spotrebiteľská atmosféra bola pritom najvyššia od augusta 2021.
Ekonomická nálada podnikateľov a spotrebiteľov na Slovensku sa v septembri oproti predchádzajúcemu mesiacu výraznejšie nezmenila. Sezónne upravený indikátor ekonomického sentimentu (IES) sa znížil len veľmi nepatrne, a to o 0,3 bodu na úroveň 91,9. K zhoršeniu nálady došlo pri troch z piatich zložiek indikátora, pesimistickejší boli podnikatelia v priemysle, v stavebníctve a v obchode. Výraznejšiemu prepadu celkového indikátora ekonomického sentimentu zabránili pozitívnejšie hodnotenie podnikateľov v službách a medzi spotrebiteľmi.
Oproti situácii pred rokom bola ekonomická nálada priaznivejšia o 2,2 bodu. Za dlhodobým priemerom indikátor zaostáva len o 0,4 bodu.
Ekonomická nálada sa meria piatimi čiastkovými indikátormi, ktoré vyjadrujú očakávania a dôveru podnikateľov v štyroch odvetviach (v priemysle, stavebníctve, obchode a v službách) a u spotrebiteľov. Čiastkové indikátory sa pohybujú na stupnici od -100 bodov (maximálne pesimistické odpovede) do +100 bodov (maximálne optimistické odpovede).
Indikátor dôvery v priemysle po sezónnej úprave sa v septembri znížil o 6,6 bodu na hodnotu -9,3 vplyvom poklesu očakávanej priemyselnej produkcie. So zníženou výrobou rátajú najmä vo výrobe koksu a rafinovaných ropných produktov, dopravných prostriedkov a v chemickom priemysle.
Indikátor dôvery v službách (sezónne očistený) v septembri vzrástol o 8 bodov a dosiahol hodnotu 3. Nárast bol zaznamenaný vo všetkých troch indikátoroch. Podnikateľská situácia sa zlepšila hlavne v informáciách a komunikácii. Dopyt za posledné tri mesiace vzrástol najviac v ubytovacích a stravovacích službách, v nasledujúcich troch mesiacoch jeho nárast očakávajú najmä v doprave a skladovaní.
Nálada slovenských spotrebiteľov bola v septembri najlepšia za posledné dva roky. Oproti predchádzajúcemu mesiacu sa indikátor spotrebiteľskej dôvery (sezónne upravený) zvýšil o 1,4 bodu na hodnotu -19,7. Dôvera spotrebiteľov sa zvýšila pri všetkých štyroch zložkách indikátora, najviac v očakávaniach priaznivejšieho vývoja celkovej hospodárskej situácie. Optimistickejšie však vnímajú aj vývoji nezamestnanosti a financií ich domácností, jednak celkovej finančnej situácie, ale aj tvorbu úspor.
Indikátor dôvery v obchode sa oproti minulému mesiacu znížil o 2,7 bodu na hodnotu -1. Mínusovú hodnotu (stav, keď negatívne hodnotenia respondentov prevýšili pozitívne) tak dosiahol prvýkrát po troch rokoch. Respondenti negatívne hodnotili vývoj trendu podnikateľských aktivít, negatívne hodnotenia (vážené tržbami) prevládali najmä v maloobchode s pohonnými látkami v špecializovaných predajniach a v predaji motorových vozidiel. Podnikatelia zároveň očakávajú pokles počtu zamestnancov, a to taktiež najmä v maloobchode s pohonnými látkami v špecializovaných predajniach.
Indikátor dôvery v stavebníctve (sezónne upravený) sa oproti predchádzajúcemu mesiacu znížil o 4 body na -10. Klesli hodnotenia celkovej úrovne objednávok, najmä v podnikoch, ktoré realizujú výstavbu budov a špecializované stavebné práce. Podnikatelia zároveň avizujú znižovanie počtu zamestnancov.
Príloha – Konjunkturálne prieskumy september 2023 (ZIP – 2,8 MB)