Využívanie hlasovej biometrie, čiže hlasu zákazníka alebo užívateľa môžu pri uzatváraní zmlúv na overenie totožnosti uplatňovať aj telefonickí operátori a iní poskytovatelia komunikačných služieb. Umožňuje to nový zákon o elektronických komunikáciách, ktorého hlavná časť je účinná od začiatku februára.
Pre overenie totožnosti zákazníkov pri uzatváraní zmlúv o poskytovaní služieb či aktualizácii údajov podľa predošlého zákona mohli podniky, napríklad operátori od zákazníkov žiadať identifikačné údaje, ako aj tvárovú biometriu. „Nový zákon o elektronických komunikáciách tento zoznam osobných údajov na overenie totožnosti rozširuje o hlasovú biometriu, ako aj o podpis zákazníka,“ uviedol partner advokátskej kancelárie Havel & Partners Štěpán Štarha.
Zákon preberá smernicu známu ako európsky Kódex elektronických komunikácií, ktorý má podľa odborníka uľahčiť ich rozvoj a zabezpečiť celkovú ochranu koncových užívateľov, hlavne spotrebiteľov. Niektoré IT združenia už novú právnu úpravu v tejto oblasti kritizovali za tzv. goldplating, teda rozšírenie domácich pravidiel nad rámec európskej legislatívy.
„Transpozícia prináša do slovenského právneho poriadku a najmä do oblasti elektronických komunikácií komplexnejšie definície, viac solidarity, ale aj nové povinnosti pre telekomunikačné podniky a šíriteľov priameho marketingu,“ priblížil Štarha. Tieto zmeny mali byť podľa neho pritom prevzaté už v lehote do decembra 2020, ktorú Slovensko s väčšinou európskych štátov nestihlo.