Proces verejného obstarávania v Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s., (NDS) nebol v rokoch 2019 a 2020 nastavený transparentne a nebránil možným podvodom či korupcii. Vnútorná kontrola NDS bola nefunkčná, informoval v piatok Najvyšší kontrolný úrad SR (NKÚ) po preverení systému verejného obstarávania. Kontrolóri odhalili nedostatky nielen pri jeho príprave, ale tiež pri dokumentovaní procesov. Diaľničná spoločnosť podľa nich často nearchivovala dokumenty, niektoré boli dokonca bielené, preto ich nebolo možné detailne preskúmať. NKÚ uviedol, že to automaticky vyvoláva podozrenie, že prostriedky neboli využívané hospodárne, a preto zistenia odstúpil polícii, Úradu pre verejné obstarávanie i vládnemu auditu.
Zlé nastavenie procesov a postupov podľa kontrolórov vyúsťuje do chýb a nedodržiavania termínov. Poslancom parlamentného výboru odporúčajú požiadať vedenie rezortu dopravy o nastavenie procesu obstarávania v NDS tak, aby bol funkčný, nepredlžovali sa termíny výstavby diaľnic a predišlo sa kráteniu finančných prostriedkov Európskej únie. NKÚ sa zameral na systémové nastavenie procesu verejného obstarávania, ktoré patrí ku kľúčovým nástrojom na zabezpečenie hospodárnosti a efektívnosti využitia prostriedkov NDS. Kontrolované boli zákazky v hodnote vyše 420 mil. eur od roku 2019 do januára 2021.
„Je potrebné za takéto zlyhania vyvodzovať osobnú zodpovednosť. Nie je možné len holo skonštatovať, že sme niečo neurobili, nenaprojektovali či nedodržali. Niekto bol za to zodpovedný a za chyby musí znášať dôsledky,“ upozornil predseda NKÚ Karol Mitrík. Diaľničiari podľa NKÚ nepostupovali podľa zákona o finančnej kontrole, zodpovední zamestnanci nevykonávali základnú finančnú kontrolu, či niektoré peniaze boli poskytnuté nad rámec oprávnenia. Úrad spomenul projekty mokrade Valalíky a rýchlostnej cesty R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany.
NDS nedodržiavala ani vlastné smernice týkajúce sa obstarávania, neporovnávala výsledky svojich verejných obstarávaní s inými subjektmi a vo vybraných oblastiach neuplatňovala princíp hodnoty za peniaze. Rozdelením zákaziek s nízkou hodnotou sa vyhla prísnejšiemu postupu verejného obstarávania, lehoty na predloženie cenových ponúk v niektorých prípadoch určila neprimerane krátke, uchádzači mali na prípravu ponúk len niekoľko hodín.
Kontrola tiež poukázala na množstvo nedostatkov vo verejnom obstarávaní pri výstavbe úseku D3 Svrčinovec – Skalité. NDS začala projekt realizovať bez toho, aby mala zabezpečené finančné krytie. Lehota výstavby sa neustále predlžovala. K zmluve o dielo z roku 2013 uzatvorila spoločnosť 14 dodatkov, ktoré so sebou priniesli do prvotného dokumentu až 119 zmien. Vládny audit identifikoval porušenie pravidiel pri použití európskych prostriedkov a následne došlo k vyčísleniu neoprávnených výdavkov v objeme vyše 43 mil. eur. Nezrovnalosti sa ukazujú ako významné riziko, s ktorým Slovensko bojuje dlhodobo a ktoré má nepriaznivý vplyv na štátny rozpočet. Pri štyroch diaľničných úsekoch majú za prvý polrok dosiahnuť výšku 160 miliónov eur, pričom najväčšia suma sa týka problémového úseku D1 pri Žiline Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Len na tomto mieste sa odhaduje, že sa nezrovnalosti vyšplhajú na 80 mil. eur. Úsek bol otvorený s 36-mesačným meškaním. Diaľnica síce bola stavebne dokončená už niekoľko mesiacov pred otvorením, problémom bol zabudnutý privádzač do Žiliny, a tak diaľnica dlhé obdobie končila v poli.
„Množstvo európskych peňazí, ktoré sme stratili na nezrovnalostiach, zaplatíme zo štátneho rozpočtu. Chyby diaľničnej spoločnosti spôsobené zlým riadením a chybne nastavenou vnútornou kontrolou musí riešiť vláda aj tým, že chýbajúce peniaze ukrojí z iných svojich priorít,“ uviedol Mitrík. „Rezort dopravy a súčasné vedenie NDS by preto mali pomenovať tých, ktorí za tento stav zodpovedajú a mali by voči nim vyvodiť dôsledky aj na úrovni trestnoprávnej zodpovednosti,“ dodal predseda NKÚ.