Opatrenia spojené s druhou vlnou koronakrízy negatívne ovplyvnili nálady slovenských podnikateľov v novembri najmä v službách, ale aj v obchode a u spotrebiteľov. Pokles indikátora dôvery v službách o 17 percentuálnych bodov na hodnotu – 29 znamená podľa Štatistického úradu SR historicky druhý najväčší medzimesačný prepad po apríli tohto roka, keď Slovensko zasiahla prvá vlna pandémie nového koronavírusu. Podnikatelia boli výrazne pesimistickejší v hodnoteniach dopytu za posledné tri mesiace, ako aj očakávaného dopytu. Ich hodnotenia podnikateľskej situácie sa zhoršili len nepatrne a celkovo zostali výraznejšie negatívne.
Spomedzi piatich sledovaných oblastí však dôvera v slovenskú ekonomiku mierne stúpla v priemysle aj v stavebníctve. Dôvera podnikateľov v priemysle pritom rástla druhý mesiac po sebe. Po októbrovom výraznejšom optimizme indikátor dôvery v priemysle po sezónnej úprave v novembri vzrástol miernejšie a to o tri percentuálne body na hodnotu 7, čím sa dostal na najvyššiu hodnotu od apríla 2018. Vývoj podľa štatistikov priaznivo ovplyvnilo najmä zlepšenie úrovne objednávok a pokles zásob hotových výrobkov.
V novembri po troch mesiacoch poklesu začali vidieť mierne optimisticky svoje podnikanie aj v stavebníctve. Sezónne upravený indikátor dôvery v stavebníctve medzimesačne stúpol o 1,5 percentuálneho bodu na – 48,0 a to najmä vplyvom priaznivejších hodnotení pri odhadoch vývoja zamestnanosti. Aktuálny výsledok dosiahol najnižšiu hodnotu od septembra 2013 a je pod úrovňou dlhodobého priemeru o 24 bodov.
Spotrebiteľská dôvera na Slovensku sa na začiatku novembra opäť posunula smerom nadol o 0,9 bodu na hodnotu – 34,6 a aktuálny výsledok sa nachádza pod úrovňou dlhodobého priemeru o 15,6 bodu. Indikátor si pohoršil tretí mesiac za sebou po postupnom pomalom päťmesačnom zlepšovaní nasledovanom po hlbokom prepade v apríli. Respondenti boli v porovnaní s minulým mesiacom pesimistickejší v očakávaniach vývoja nezamestnanosti a celkovej hospodárskej situácie, zatiaľ čo ich očakávania finančnej situácie domácností a úspor v domácnostiach sa prakticky nezmenili.
Dôvera firiem podnikajúcich v obchode klesla od októbra tohto roka o 1,7 percentuálneho bodu na hodnotu 1,3 najmä vplyvom negatívneho hodnotenia súčasných podnikateľských aktivít. S výnimkou štyroch mesiacov (apríl až júl) v období prvej vlny koronakrízy ide o najnižšiu hodnotu od októbra 2013.
Celkovo index ekonomickej dôvery v novembri po štvormesačnom raste mierne klesol. Trojmesačný kĺzavý priemer sezónne upraveného indikátora ekonomického sentimentu (IES) klesol o 1,8 bodu na hodnotu 86,6.