Objem európskych transakcií klesol v prvom polroku tohto roku o 31 %, v regióne strednej a východnej Európy o 34 %. Ich celková hodnota dosiahla v Európe 262,9 mld. eur, čo predstavuje v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roku zníženie o 29 %. Vyplýva to z európskeho prieskumu o fúziách a akvizíciách, ktorý zrealizovali spoločnosti CMS a Mergermarket. „Ak sa pozrieme na výsledky detailnejšie, napríklad objem a hodnoty európskych fúzií a akvizícií za druhy štvrťrok 2020 boli v porovnaní s ktorýmkoľvek iným štvrťrokom od roku 2013 na najnižších hodnotách,“ uviedla partnerka advokátskej kancelárie CMS v Bratislave Petra Čorba Stark.
Negatívne dopady pandémie budú pritom pokračovať aj v najbližších mesiacoch, a to sa odrazí aj na chuti firiem predávať, či získavať iné spoločnosti a investovať do nich. Čo sa týka Slovenska, kým vlani v prvom polroku zrealizovali firmy na Slovensku 12 obchodných transakcií s hodnotou viac ako 25 mil. eur, tohtoročný prvý polrok priniesol dramatický prepad. Zrealizovalo sa iba sedem obchodov v hodnote 6 mil. eur. „Predpokladáme, že niektoré väčšie transakcie, ktoré boli pozastavené, sa nakoniec uskutočnia. Situácia spôsobená pandémiou urýchli rozhodnutia majiteľov firiem tieto firmy radšej predať a rozbehnú sa menšie transakcie,“ objasnila Čorba Stark.
Aj napriek všetkým negatívnych informáciám a aktuálnej situácii na trhu, však podľa správy existuje dôvod na optimizmus. „Nie je prekvapením, že respondenti tohtoročného prieskumu sú opatrní. Očakáva sa však, že európsky hospodársky rast sa v budúcom roku oživí a uvoľnenie niektorých reštrikcií umožní predajcom, investorom i poradcom pokračovať v začatých obchodných dohodách,“ myslí si Čorba Stark. Ak sa firmy pustia do nových obchodov, bude to v odvetviach, ktoré sa ukázali ako najodolnejšie, teda sektory technológií, médií a telekomunikácií, či oblasť farmácie, lekárstva a biotechnológie. Naopak, v priemyselných odvetviach, letectve, maloobchode, či v sektore reštauračných služieb bude ťažké nájsť potenciálneho kupujúceho bez toho, aby predávajúci prijal nižšiu cenu, s akou pôvodne počítal.