ČLÁNOK




Slovenská vláda na domácu výrobnú sféru kladie stále vyššiu záťaž, tvrdí Klub 500
24. januára 2019

 Slovenská vláda na domácu výrobnú sféru kladie stále vyššiu záťaž. Podľa Klubu 500 to vyplýva aj z aktuálnych udalostí v dvoch kľúčových automobilkách. Ako ďalej uviedol v tlačovej správe, Volkswagen Slovakia znižuje počet zmien pri výrobe SUV i malých automobilov, KIA Motors Slovakia potvrdila prepúšťanie zamestnancov. Ak neprimeraný tlak v podobe daní, extra poplatkov či poukazov neustane, môže podľa Klubu 500 Slovensko očakávať ďalšiu sériu podobných udalostí, a to najmä v ekonomicky slabších fabrikách, ktorých je väčšina. V konečnom dôsledku na to doplatia zamestnanci, v ktorých mene podľa vlastných vyhlásení vláda zavádza stále nové a nové poplatky.

Klub 500 dlhodobo upozorňuje na zvyšujúce sa personálne náklady, predovšetkým daňovo-odvodové zaťaženie (spojené s akútnym nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily), ktoré znižujú konkurencieschopnosť priemyselných podnikov na Slovensku. Priemysel podľa klubu zaťažujú aj vysoké ceny elektriny – v roku 2018 platili slovenské priemyselné podniky tretiu najvyššiu sadzbu za MWh s daňami spomedzi krajín Európskej únie.

Vláda navyše prichádza priebežne s nesystémovými opatreniami, ktoré ešte viac zvyšujú náklady a spôsobujú ďalšiu byrokraciu na strane zamestnávateľov. V poslednej dobe to boli napríklad rekreačné poukazy, avizované športové poukazy, ale napríklad aj špeciálny odvod pre obchodné reťazce (ktorý zvyšuje cenu vstupov, napríklad pri závodnom stravovaní). „Rastúce náklady sa negatívne prejavujú najmä vo výrobnom sektore, kde slovenské podniky súperia predovšetkým s konkurenciou z ostatných krajín EÚ,“ poukázal na riziká výkonný riaditeľ Klubu 500 Tibor Gregor.

„Keď slovenská ekonomika zaznamenáva historicky rekordný rast, vláda tento musí pretaviť do podpory nových investícií, ktoré zabezpečia väčšiu stabilitu aj v horších časoch,“ upozornil Gregor. Slovenský priemysel je podľa neho v porovnaní s priemerom EÚ značne podkapitalizovaný, a preto majú podniky menej zdrojov na kľúčové investície. „To vytvára značné riziko straty konkurencieschopnosti do budúcnosti,“ dodal.

Podľa Klubu 500 trpí nielen slovenský priemysel, ale aj priemysel celej EÚ. Jedným z hlavných dôvodov sú krátkozraké politické rozhodnutia politikov EÚ, napríklad momentálne neúmerný tlak na automotive sektor.

„Tlak na drastické znižovanie emisií pod hrozbou likvidačných pokút tlačí automobilky k urýchlenej elektrifikácii, ktorej ekologické dopady z dlhodobého hľadiska sú diskutabilné. Nehovoriac o vysokých investíciách, na ktoré sa automobilky musia pripraviť,“ uviedol výkonný riaditeľ Klubu 500. Upozornil, že podobné politicky motivované rozhodnutia spôsobili v minulosti pád celých priemyselných odvetví. Či už išlo o textilný priemysel, alebo hutníctvo. Zo situácie ťaží najviac Čína, ktorá na úkor podnikov z EÚ postupne obsadzuje najviac rastúce trhy tretích krajín.

V tejto súvislosti Klub 500 v uplynulých dňoch upozornil listom všetkých europoslancov a eurokomisárov, že nevenujú dostatočnú pozornosť rozvoju a konkurencieschopnosti európskeho priemyslu. Z pohľadu klubu by mali čo najskôr predstaviť konkrétne riešenie pre jednotlivé priemyselné odvetvia a podniky, ktoré (spolu s plnením emisných limitov) zachovajú, resp. zvýšia ich konkurencieschopnosť najmä v porovnaní s USA.

Klub 500 je neziskové občianske združenie založené v roku 2002 slovenskými vlastníkmi a spoluvlastníkmi spoločností zamestnávajúcich viac ako 500 zamestnancov. Vznikol s cieľom chrániť záujmy slovenských podnikateľov a zamestnávateľov ako doma, tak na pôde európskych inštitúcií.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

26. 11. 2024

USD 1,052 0,003
CZK 25,294 0,001
GBP 0,835 0,000
HUF 410,980 1,200
CAD 1,483 0,019

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS