Letisko M. R. Štefánika v Bratislave by mal prevádzkovať koncesionár počas tridsiatich rokov. Vláda v stredu schválila návrh projektu verejno-súkromného partnerstva – výber koncesionára pre prevádzku, údržbu a rozvoj bratislavského letiska. Koncesionár, resp. strategický partner letiska má vzísť z medzinárodného tendra, ktorý by mal byť vyhlásený do konca marca budúceho roka.
Ako informovalo Ministerstvo dopravy a výstavby SR, koncesný variant sa podľa posudzovania štúdie uskutočniteľnosti ukázal ako najlepšia alternatíva pre bratislavské letisko za predpokladu dobre pripraveného medzinárodného tendra s účasťou skúsených investorov. Poradenské spoločnosti Deloitte Advisory, s.r.o., a Sullivan & Worcester LLP odporučili uzatvoriť koncesnú zmluvu so strategickým partnerom na tridsať rokov, pretože v koncesnej stratégii budú zohľadnené budúce investície koncesionára do obnovy infraštruktúry letiska, transfer aktuálnej dlhovej služby letiska a zároveň povinnosť koncesionára uhrádzať platby koncesných poplatkov. Vzletové a pristávacie dráhy a súvisiaci infraštruktúrny majetok ostane vo vlastníctve letiska.
„Bratislavské letisko nejdeme predávať,“ povedal po rokovaní vlády minister dopravy a výstavby Arpád Érsek (Most-Híd). Po schválení návrhu projektu na výber koncesionára vládou môže podľa ministra začať príprava verejného obstarávania. „Musíme vytvoriť také podmienky, aby štát nikdy nebol v mínuse, ale získal finančné prostriedky. Bratislavské letisko je síce mierne rozlietané, ale nízkonákladové lietadlá letisko nezachránia,“ uviedol Érsek.
Letisko podľa ministra dopravy potrebuje ešte viac rozlietať a tiež investície, čo by mal zabezpečiť budúci prevádzkovateľ. Érsek očakáva, že záujem o prevádzku letiska v hlavnom meste budú mať viacerí investori. „Na bratislavskom letisku je dlh 55 mil. eur. Nie je možné dať štátne peniaze do letiska, lebo by to bola štátna pomoc. Potrebujeme tam spoločnosť, ktorá to vie robiť lepšie a má na to kapacity,“ upozornil minister dopravy.
Minister dopravy pripúšťa, že koncesnú zmluvu by mohla podpísať ešte súčasná vláda a nemusela by o tom rozhodovať vláda po voľbách na jar 2020. „Ak bude projekt dobre pripravený a príde nová vláda, nech o tom rozhodne. Verím, že ak budeme vládnuť do marca 2020, možno súťaž bude v takom stave, že táto vláda môže rozhodnúť,“ predpokladá Érsek.
Verejné obstarávanie na výber koncesionára formou súťažného dialógu by malo trvať deväť až trinásť mesiacov. Koncesná zmluva by mala byť uzavretá predbežne v prvom polroku 2020 a následne by ju mala schváliť vláda. Koncesná zmluva má platiť od júla 2021 do júna 2050. Na základe porovnania čistej súčasnej hodnoty peňažných tokov dvoch scenárov realizácia projektu s variantom PPP podľa ministerstva dopravy prináša hodnotu pre štát vo výške 61 mil. eur.
Realizáciou projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) formou udelenia koncesie sa podľa rezortu dopravy zabezpečí dlhodobý udržateľný rozvoj letiska v Bratislave. Strategický partner by mal zlepšiť konkurenčnú pozíciu letiska v regióne, zvýšiť ponuku a kvalitu služieb letiska. Vyššia výkonnosť letiska, ktoré bude manažované skúseným strategickým partnerom, má zabezpečiť financovanie nevyhnutnej obnovy infraštruktúry letiska a zároveň pravidelné ročné koncesné poplatky, ktoré budú príjmom letiska, resp. jeho akcionára – ministerstva dopravy.