Na inováciu a modernizáciu plavebných komôr Vodného diela Gabčíkovo (VDG) prispeje Európska únia. Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Árpád Érsek (Most-Híd) už podpísal zmluvu o poskytnutí finančného príspevku vo výške takmer 123 mil. eur z Nástroja na prepájanie Európy (CEF). Z celkového rozpočtu projektu 144,7 mil. eur predstavuje domáce spolufinancovanie 21,7 mil. eur. Implementáciu projektu, ktorý má zabezpečiť plynulejšiu a bezpečnejšiu dopravu po Dunaji, zabezpečujú Agentúra rozvoja vodnej dopravy a Vodohospodárska výstavba, š. p.
Po takmer štvrťstoročí prevádzky vodného diela je modernizácia jeho plavebných komôr po viacerých haváriách a menších opravách už nevyhnutná. „Tento grant prišiel vo vhodný čas, o päť minút dvanásť. Štátny rozpočet by v tomto momente nemal toľko peňazí, aby sme to, čo treba spraviť na Vodnom diele Gabčíkovo, vedeli spraviť,“ povedal minister dopravy Árpád Érsek v utorok na brífingu počas úvodného stretnutia k projektu. „Tento projekt je významný z troch hľadísk – dopravy na Dunaji, bezpečnosti a celoročného využitia tejto rieky, ktorá tečie cez celú Európu,“ dodal.
V súčasnosti sa pripravuje štúdia realizovateľnosti ako nevyhnutná podmienka financovania projektu zo zdrojov EÚ. Štúdia určí, aké práce sú potrebné pri modernizácii plavebných komôr VDG a zabezpečí technickú špecifikáciu všetkých častí obnovenej infraštruktúry. Samotné stavebné úpravy by sa mali začať v polovici budúceho roka a budú trvať počas nepretržitej prevádzky vodného diela. Obe plavebné komory by mali byť zmodernizované do konca roka 2020.
„Vodné dielo Gabčíkovo má pre našu krajinu strategický význam. Chráni nás pred záplavami, reguluje tok rieky a má aj značný energetický prínos. Po 24 rokoch a po rôznych problémoch bolo už načase, aby sme takúto veľkú opravu uskutočnili, keďže tie malé, ktoré sme doteraz robili po haváriách, už nestačia,“ uviedol minister životného prostredia László Sólymos (Most-Híd). „Som presvedčený, že spoločnými silami s odborníkmi z ministerstva dopravy, ministerstva životného prostredia a Vodohospodárskej výstavby zvládneme túto úlohu a plavbu na rieke Dunaj spravíme bezpečnejšiu,“ poznamenal.
Verejné obstarávanie by malo byť podľa Sólymosa vypísané začiatkom budúceho roka. Ako povedal, na Slovensku to nie je jednoduchý proces, ale budú sa snažiť, aby bolo čo najtransparentnejšie a najrýchlejšie dokončené, aby sa mohli začať samotné práce. „Nemôžeme zastaviť premávku na Dunaji. Musí to byť technicky tak vyriešené, aby premávka počas opravy normálne fungovala,“ vyhlásil Sólymos.
Na otázku možného vyrovnania sporu Slovenska a Maďarska o pôvodnú podobu vodného diela na Dunaji minister životného prostredia povedal, že by to bolo dobré a dúfa, že sa to aj stane. „Momentálne riešime technický problém nášho vodného diela. Táto otázka je trochu niekde inde, ale je to hlavne o diplomacii,“ uviedol Sólymos. K súdnemu sporu štátu so Slovenskými elektrárňami o vypovedanie zmluvy o prevádzke Vodnej elektrárne Gabčíkovo sa nechcel vyjadriť. Projekt obnovy plavebných komôr a vodnej dopravy cez ne s tým podľa neho nesúvisí, keďže sa netýka energetiky.