Aký vplyv bude mať ruské embargo na dovoz potravín z Európskej únie na slovenský trh je ťažko odhadnúť. Podľa Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory (SPPK) je však jednu z ciest ako sa vyrovnať s možnými dopadmi, posilňovanie spotrebiteľského patriotizmus a teda zvyšovanie predaja slovenských potravín na domácom trhu. Príkladom v tomto smere by mali ísť štátne orgány.
Podľa komory by napríklad prezidentská kancelária, parlament, vláda či ministerstvá pri zabezpečovaní obedov, recepcií a občerstvenia mali siahať predovšetkým po domácich surovinách a potravinách. „Ťažko totiž budeme presviedčať spotrebiteľov, aby uprednostňovali slovenské výrobky, ak osobnosti verejného života budú svojich hostí ponúkať zahraničnými nápojmi a potravinami,“ uviedol predseda SPPK Milan Semančík.
Značný priestor pre domácu produkciu vidí komora aj v školskom a ústavnom stravovaní. Prispieť k tomu by podľa nej mohla aj ostatná úprava zákona o verejnom obstarávaní. Okrem toho, ako pripomína, by sa mohol využívať aj inštitút takzvaného zeleného verejného obstarávania, ktorý sa vzťahuje aj na stravovacie služby a zásobovanie potravinami. Je to spôsob, ktorým orgány verejnej správy integrujú environmentálne požiadavky do procesu tendrov.
SPPK stále pripomína, že približne polovica potravín, ktoré sa u nás predajú, pochádza zo zahraničia. Semančík konštatuje, že to Slovensko stavia na úroveň rozvojových krajín. „Náš potenciál na zabezpečenie potravinovej suverenity štátu je však dostačujúci. Je úlohou agropotravinárov intenzívne ho využívať a povinnosťou politikov vytvárať pre to vhodné podmienky,“ dodal predseda SPPK.