Slovensko pokračuje v príprave projektu možného predĺženia širokorozchodnej železničnej trate cez svoje územie. A to napriek konfliktu na Ukrajine a sankciám Európskej únie a USA voči Rusku pre jeho postoj k susedovi. Spoločný podnik železničných spoločností z Ruska, Ukrajiny, Rakúska a zo Slovenska dal na základe medzinárodnej súťaže vypracovať podrobnejšiu štúdiu realizovateľnosti projektu širokorozchodnej trate cez SR. Ako pre agentúru SITA potvrdila hovorkyňa podpredsedu vlády SR pre investície Silvia Belešová, cieľom tohto projektu je vytvorenie priameho železničného spojenia medzi Európou a Áziou predlžením existujúcej železničnej trate z Košíc do Viedne.
„Vzhľadom na politickú situáciu a konflikt na Ukrajine sa k ďalšiemu priebehu prípravy tohto projektu nebudeme vyjadrovať,“ dodala Belešová. Reagovala tak na otázky, aký vplyv na prípravu projektu môže mať konflikt na Ukrajine, protiprávna anexia Krymu a podpora separatistov na východe Ukrajiny zo strany Ruska, a či by preto Slovensko nemalo z prípravy projektu radšej vycúvať.
Spoločníkmi podniku Breitspur Planungsgesellschaft (BPG) so sídlom vo Viedni sú Ruské železničné dráhy (RŽD – Rossijskije železnyje dorogi), Ukrajinská železnica (UZ – Ukrzaliznycja), rakúske železnice ÖBB Holding AG a Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). Rozšírená štúdia realizovateľnosti by mala mať rozsah dokumentácie pre strategické posúdenie vplyvov na životné prostredie, dokumentácie pre stavebný zámer a časti dokumentácie pre územné rozhodnutie. Ministerstvo financií USA zaradilo v marci prezidenta RŽD Vladimira Jakunina na „čierny“ zoznam osôb, ktorých sa týkajú sankcie vo forme zmrazenia ich aktív v USA v spojitosti so situáciou na Ukrajine a zasahovaním Ruska do vývoja u suseda.
ŽSR odkázali na podrobnejšie informácie o podmienkach prípravy rozšírenej štúdie na Breitspur, hoci sú jeho spoločníkom. „ŽSR poskytujú odbornú a technickú súčinnosť pri príprave projektu. Komplexné zodpovedanie otázok o opodstatnenosti projektu je predmetom rozšírenej štúdie realizovateľnosti,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková. Železnice sa nevyjadrili k tomu, či by SR vzhľadom na napätú situáciu na Ukrajine mala pokračovať v príprave projektu.
Predbežná štúdia uskutočniteľnosti projektu širokorozchodnej trate, ktorú v minulosti už pripravila nemecká poradenská spoločnosť Roland Berger, bola základom pre zosúladenie pohľadov zúčastnených strán na technické možnosti projektu a náklady s ním spojené. Celkové investície na stavbu širokorozchodnej trate cez SR by podľa odhadov mohli dosiahnuť predbežne 4 mld. eur.
Podpredseda vlády pre investície Ľubomír Vážny sa v minulosti vyjadril, že projekt bude uskutočniteľný pri objeme nákladnej prepravy po širokorozchodnej trati nad 20 mil. ton ročne. Za ideálnu označil prepravu okolo 25 mil. ton. Projekt by podľa neho nemal mať negatívny vplyv na výkony štátnej Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo).
Opozícia projekt kritizovala ako nezmyselný, škodiaci záujmom SR a ohrozujúci pracovné miesta v prekladiskovej stanici v Čiernej nad Tisou a prekladisku kontajnerov v Dobrej na východe Slovenska. Niektorí odborníci potvrdili, že projekt môže mať pre SR význam, len ak bude na jej území aj prekladisková stanica tovarov. Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej (SDKÚ-DS) sa už skôr vyjadril, že širokorozchodná trať by mala končiť naďalej pri Košiciach. Keby sa tam dobudovalo prekladisko, SR by sa podľa neho mohla stať lídrom v prekládke tovaru medzi Áziou a Európou.