ČLÁNOK




Podniky východnej Európy musia meniť ambície
16. júla 2009

Podniky vo východnej Európe sú v období hospodárskeho poklesu nútené meniť svoje ambície, píše vo štvrtok denník Financial Times a na ilustráciu predkladá príklady konkrétnych podnikov. Predajca áut AAA Auto so sídlom v Českej republike teraz vozidlá predáva iba v Čechách a na Slovensku, ktoré považuje za jeden trh, a vycúval z Poľska, Rumunska a Maďarska, píše denník. Ďalším príkladom je nízkonákladová letecká spoločnosť SkyEurope sídliaca na Slovensku, ktorá nedávno získala súdnu ochranu pred veriteľmi. Firma sa musela stiahnuť z Maďarska a Poľska a sústrediť sa na rakúsky, český s slovenský trh. „Poučili sme sa, že expanzia sa mala robiť po dlhších úvahách a nie tak rýchlo,“ povedal finančný riaditeľ Sky Europe Nick Manoudakis. Poľská odevná firma Redan zatvára svoje obchody v Česku a na Slovensku a zameriava sa na poľský a ukrajinský trh. „Podcenili to, o aké odlišné trhy ide,“ povedal Jerzy Kalinowski z poradenskej spoločnosti KPMG.

Šéf AAA Auto Anthony Denny tiež pripúšťa rozdiely na trhoch. Model predaja ojazdených áut bez vyjednávania o cene podľa jeho slov veľmi dobre funguje vo väčšej časti strednej Európy, ale v Poľsku zlyhal. „Pre Poliakov je chybou kupovať auto od firmy predávajúcej ojazdené vozidlá namiesto toho, aby si ho zadovážili od súkromného vlastníka alebo išli do Nemecka a sami si ojazdené auto kúpili,“ povedal Denny. Po skončení hospodárskeho poklesu však tie spoločnosti, ktoré prežijú, pravdepodobne opäť začnú riskovať a budú uvažovať o regionálnej expanzii, dodáva Financial Times. „Všetci sme sa poučili a akákoľvek budúca expanzia bude veľmi opatrná,“ uviedol pre denník šéf firmy AAA Auto.

 


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

15. 11. 2024

USD 1,058 0,005
CZK 25,286 0,019
GBP 0,835 0,003
HUF 407,230 0,180
CAD 1,486 0,010

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS