Takmer tretina zamestnancov je pre zamestnávateľov kritická
Podľa Barometra spokojnosti a motivácie zamestnancov v práci iniciovaného spoločnosťou Accor Services, patrí 22 % zamestnancov do kategórie nestálych, sklamaných a vyhorených a 8 % do skupiny demotivovaných
Na základe skúmania spokojnosti a zapojenia do práce sa až 30 % slovenských zamestnancov nachádza v „kritickej zóne“ pre zamestnávateľa. Podľa typológie patrí až 22 % zamestnancov do kategórie „nestálych, sklamaných a vyhorených“ a 8 % do skupiny „demotivovaných“. Podľa Barometra spokojnosti a motivácie zamestnancov v práci, iniciovaného spoločnosťou Accor Services, až 39 % opýtaných zamestnancov je „rezervovaných“, čiže vzdialených svojej práci. Podľa záverov prieskumu môže mať táto situácia v budúcnosti negatívny dopad na zamestnávateľov, pretože miera „demotivovaných“ môže vzrásť zo súčasných 8 % na 20 až 30 %, keď sa do nej dostanú zamestnanci nachádzajúci sa v súčasnosti v prechodných oblastiach.
Ako ďalej vyplýva z prieskumu, v minulom roku sa v tzv. „prechodných oblastiach“ nachádzalo 22 % slovenských zamestnancov. Celkovo 12 % z nich sa typologicky zaradilo do kategórie „nestálych“, to znamená do kategórie tých, ktorí sú menej motivovaní vlastnou prácou a 7 % je „sklamaných“ svojou prácou. Podľa prieskumu sa 3 % opýtaných zaradili medzi „vyhorených“, ktorých pracovná motivácia výrazne klesá. Rozsiahlejšia kategória, 39 % opýtaných zamestnancov na Slovensku, sa zaradila do kategórie rezervovaných, to znamená, že sú adekvátne zapojení a stabilne motivovaní, ale vzdialení svojej práci. Skupina „motivovaných“ zamestnancov predstavuje 28 %, čo znamená, že sú veľmi zapojení do práce a ich motivácia je stabilná alebo narastá. Najväčšie zastúpenie „motivovaných“ zamestnancov je pritom medzi manažérmi (45 %), v obchode (36 %) a v spoločnostiach s 250 až 1 000 zamestnancami. „Rezervovaní“ sa vyskytujú najčastejšie v energetike (57 %), doprave (46 %), vo vekovej skupine do 25 rokov (52 %) a v spoločnostiach od 50 do 250 zamestnancov (49 %) a nad 5000 zamestnancov (48 %).
Accor Barometer spokojnosti a motivácie realizovala pre spoločnosť Accor Services agentúra Ipsos Loyalty formou kvantitatívneho prieskumu na reprezentatívnej vzorke ekonomicky aktívnej populácie v ôsmich krajinách Európy vrátane Slovenska. Prieskum sa na Slovensku uskutočnil v prvej polovici roku 2007 na reprezentatívnej vzorke 993 zamestnancov vo veku od 18 rokov a ako nástroj výskumu bol použitý online dotazník. Výsledky reprezentatívne kopírovali slovenskú populáciu a to podľa kritérií odvetvie, pracovná pozícia, vek a pohlavie.