Termín na prípravu mýtneho systému je šibeničný
Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák tvrdí, že účasť v tendre je zárukou postavenia dobrého mýtneho systému na Slovensku
Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline Ľubomír Palčák považuje termín, ktorý bude mať víťaz tendra na komplexnú dodávku služby elektronického výberu mýta na prípravu systému, za šibeničný. Pri optimálnom priebehu súťaže, do ktorej sa prihlásilo osem medzinárodných skupín uchádzačov, je však podľa neho zvládnuteľný termín začiatok roku 2009, kedy by mal byť spustený elektronický výber mýtneho na Slovensku pre vozidlá nad 3,5 tony na zhruba 2 400 kilometrov spoplatnených úsekov diaľnic a ciest. Podľa podmienok užšej súťaže, vyhlásenej Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS), víťaz by mohol byť známy predbežne 18. januára 2008. „Tieto termíny nahrávajú skôr satelitným technológiám, ktoré potrebujú trochu menej času na realizáciu ako mikrovlnnou, ale uvidíme, čo prinesie tender,“ povedal Palčák pre agentúru SITA.
„Účasť je dobrá. Všetci známi, silní hráči v tomto biznise sú prihlásení. Majú dostatočné skúseností a sú zárukou, že by mohol byť na Slovensku postavený dobrý systém,“ pokračoval Palčák v súvislosti s prihlásenými uchádzačmi. Ak všetci ôsmi prihlásení záujemcovia splnia požadované kritéria, v tomto predkvalifikačnom kole najmä ekonomické, NDS by podľa neho mohla teoreticky vyzvať na predloženie ponuky všetkých uchádzačov. Pri vyhlásení opakovaného tendra totiž NDS zvýšila počet tých, ktorých mieni v druhom kole vyzvať, aby predložili ponuku, z pôvodných piatich na osem. Palčák však predpokladá, že nakoniec osloví na predloženie ponuky asi piatich až šiestich záujemcov. „Tým, že vznikol čas od druhýkrát zrušeného tendra, jednotlivé firmy mali dlhší čas na rokovanie medzi sebou. Už dopredu vznikli určité konzorciá a znížil sa počet prihlášok,“ dodal šéf VÚD.
Palčák pritom pripustil, že takýto veľký tender, ktorého predpokladaná cena dosahuje 20 mld. Sk bez dane z pridanej hodnoty (DPH), môže priniesť niektoré negatívne skúseností zo zahraničia. Najmä pri vyhodnocovaní tendra môžu neúspešní uchádzači, za ktorými stoja právnické skupiny, hľadať každú možnosť ako sa v prípade neúspechu odvolať. „O to väčší je teraz tlak na NDS a ministerstvo dopravy, aby druhé kolo, kde už pôjde o technické ponuky, bolo maximálne transparentné a súťažné podklady mali jednoznačné kritériá. Hlavne, aby pri posudzovaní ponúk v prípade vylúčenia niektorých uchádzačov boli tieto dôvody také jednoznačné, aby neboli napadnuteľné,“ dodal Palčák. V súvislosti s predpokladanou cenou tendra vo výške 20 mld. Sk bez DPH Palčák povedal, že je veľmi ťažké odhadnúť konečnú cenu, keďže ide nielen o investičné náklady, ale aj o náklady na prevádzku mýtneho systému počas 14 rokov. Pôvodné odhady VÚD hovorili o trochu nižšej sume. Konkurencia v súťaži by podľa Palčáka mohla mierne stlačiť konečnú cenu dolu.
V ôsmich združeniach záujemcov o účasť v tendre na dodanie komplexnej služby elektronického mýta je spolu 30 spoločností. Do súťaže sa podľa zoznamu, ktorý agentúre SITA poskytla NDS, prihlásilo slovensko-švajčiarske konzorcium ToSy.sk s piatimi členmi na čele s firmou Elektrovod Holding, a.s. Bratislava. Rakúska spoločnosť Kapsch vytvorila združenie so svojimi šiestimi zahraničnými filiálkami a portugalskou firmou Viaverde Portugal. V skupine dodávateľov Satways so štyrmi členmi je Slovak Telekom, a.s. Bratislava, nemecký T-Systems, Enterprise Services, Siemens, s.r.o. a holandská banka ABN Amro ETC. Ďalšiu trojčlennú skupinu vedie francúzska firma Thales Transportation Systems, jedným z jej dvoch partnerov je Alcatel – Lucent Slovakia, a.s. Liptovský Hrádok. Firma SanToll, s.r.o. Bratislava predstavuje v dvojčlennom združení francúzsku spoločnosť diaľničnú Sanef, ďalším členom je firma Ibertax, a.s. Bratislava. Skupinu dodávateľov Slovakpass s tromi zástupcami vedie talianska diaľničná firma Autostrade. Ďalšia talianska spoločnosť Studio Altieri je na čele trojčlenného združenia. Zoznam uchádzačov uzatvára skupina pod vedením rakúskej firmy Strabag, ktorá uzatvorila partnerstvo s dvoma izraelskými firmami Africa Israel Investment a Housing and Construction Holding.