Podľa názoru hodnotiacej komisie 61 odborníkov (ekonómovia, analytici, právnici, sociológovia, politológovia, odborní žurnalisti, podnikatelia, zástupcovia stavovských organizácií, akademickej obce a tretieho sektora) bol nový cestný zákon najlepším opatrením 4. štvrťroka 2008 a zároveň druhým najlepším opatrením celého roka 2008 z hľadiska reformnej atmosféry, resp. miery prínosu k sociálno-ekonomickému rozvoju krajiny. Väčšina hodnotiacich odborníkov prezentovala názor, že nový cestný zákon ide správnym smerom, hoci obsahuje i viaceré sporné ustanovenia a na výrazné zvýšenie bezpečnosti na slovenských cestách si sám nevystačí.
Naopak, rozšírenie možnosti začať stavať diaľnice a cesty pre motorové vozidlá aj na ešte neodkúpených, resp. nevyvlastnených súkromných pozemkoch aj bez súhlasu ich vlastníka, opätovné otvorenie II. piliera dôchodkového zabezpečenia a štátny rozpočet na rok 2009 boli najškodlivejšími krokmi štátnej správy v tomto období. Dve najškodlivejšie opatrenia 4. štvrťroka boli zároveň aj druhým a tretím najhorším krokom vlády za celý rok 2008.
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá je podľa odborníkov zúčastnených v projekte HESO flagrantným príkladom pokračujúceho hrubého štátneho zasahovania do vlastníckych práv ľudí, osobnej slobody a právnej istoty v SR, čo môže mať devastujúce účinky na morálku celej spoločnosti. Je dobré, ak sa urýchli výstavba diaľnic, avšak nie za každú cenu. Aj z histórie je známy fakt, že najviac prosperovali tie krajiny, ktoré vlastnícke práva rešpektovali, a nie ich pošliapavali.
Opätovné otvorenie II. dôchodkového piliera vnáša podľa názoru odborníkov vážnym spôsobom neistotu a nestabilitu do celého dôchodkového systému, nedôveru v súkromné sporenie a zvyšuje mieru politického zasahovania do neho, čo je nebezpečný precedens do budúcnosti. Pod zámienkou finančnej krízy vláda spochybňuje súkromné dôchodkové sporenie a motivuje sporiteľov k presunom do nezreformovaného verejného priebežného I. piliera s cieľom okamžitého získania peňazí na výplatu dnešných dôchodkov, a to aj na úkor budúcich dôchodcov.
Ako tretie najhoršie opatrenie 4. štvrťroka 2008 bol respondentmi hodnotený štátny rozpočet na rok 2009, ktorý bol už v čase jeho prijímania postavený na nereálnych makroekonomických predpokladoch. Ak by sme v dobrých časoch hospodárili zodpovednejšie, čo by si vyžiadalo i nižšie deficity, dnes by sme aj po výpadku príjmov mali dostatok priestoru na protikrízové opatrenia, a to bez porušenia maastrichtských pravidiel a bez hrozby vážnejších nerovnováh v ekonomike. Avšak namiesto opatrnosti a šetrenia sa slovenská vláda vydala aj tento rok cestou výraznej výdavkovej expanzie a zvýšila výdavky o takmer 12% i napriek relatívne nízkej inflácii. Kedysi zanechávali ľudia po sebe pre ďalšie generácie dedičstvo, my zanechávame dlhy…
HESO-Rating štvrťroka reflektujúci názor hodnotiacej komisie odborníkov na kvalitu a dôležitosť vybraných realizovaných ekonomických a sociálnych opatrení zákonodarnej, výkonnej moci, ako aj rozhodnutí verejných inštitúcií v SR dosiahol v 4. štvrťroku 2008 opätovne negatívnu hodnotu (-20,9 bodov):
HESO-Rating roka 2008, ktorý naznačuje mieru reformnej atmosféry sledovaného obdobia, resp. mieru prínosu v roku 2008 prijatých opatrení k sociálno-ekonomickému rozvoju krajiny, dosiahol najnižšiu hodnotu (-19,2 bodov) od vzniku projektu HESO v roku 2000:
Viac informácií o projekte HESO, ako aj kompletné výsledky (spolu s neanonymnými komentármi jednotlivých odborníkov k všetkým hodnoteným opatreniam) nájdete na: www.ineko.sk