V 21. storočí môžu krajiny profitovať z jednoduchších daňových systémov pre podnikateľské subjekty /1/
Nová štúdia, ktorú spoločne vydali Svetová banka, spoločnosť IFC a firma PricewaterhouseCoopers, uvádza, že daňové úrady na celom svete reorganizujú daňové systémy znižovaním daní, zjednodušovaním administratívnych procesov a modernizovaním platobných systémov. Paying Taxes 2009 („Platenie daní v roku 2009“), tretia výročná štúdia v poradí, by mala podnietiť ďalší dialóg medzi vládami a podnikateľskými subjektmi ohľadom zdokonalenia daňových systémov
Štúdia čerpá zo správy Doing Business 2009 („Podnikanie v roku 2009“), ktorá meria jednoduchosť platenia daní pre stredne veľké domáce spoločnosti v 181 krajinách, analyzuje daňové systémy a sleduje s tým spojené reformné snahy. Tie sa týkajú dane z príjmov právnických osôb („DPPO“), zamestnávateľom platených odvodov na sociálne zabezpečenie, dane zo mzdy, dane z nehnuteľností, dane z prevodu nehnuteľností, dane z dividend, dane z výnosov finančného majetku, dane z finančných transakcií, dane z odpadu a dane z motorových vozidiel resp. cestnej dane. Štúdia obsahuje príklady toho, ako 18 krajín využilo údaje z predošlých globálnych správ Doing Business o podnikaní a nahliada do diskusií s vládami a inými zainteresovanými stranami, ktoré boli vyvolané predchádzajúcimi štúdiami Paying Taxes o platení daní.
Projekt Doing Business o podnikaní pracuje s modelovou spoločnosťou a hodnotí daňové systémy podľa troch ukazovateľov. Prvým je celková sadzba dane – metodika na jej výpočet využíva všeobecné princípy rámca PricewaterhouseCoopers pre celkové daňové odvody (PricewaterhouseCoopers Total Tax Contribution) a uplatňuje sa na všetky dane, ktoré podnikateľské subjekty platia. Ukazovateľ celkovej daňovej sadzby určuje výšku všetkých daní, ktorými sú podnikateľské subjekty zaťažené, a je vyjadrený percentom z obchodného zisku. Druhým ukazovateľom je množstvo času potrebného na splnenie všetkých hlavných daňových povinností a tretím počet daňových platieb. Modelová spoločnosť je domácou výrobnou a maloobchodnou firmou strednej veľkosti, ktorá je vybraná zámerne tak, aby sa s jej podnikateľskou činnosťou mohli stotožniť firmy na celom svete. Je daná štandardná vzorka faktov, takže generované daňové ukazovatele možno porovnávať v rozličných odlišných ekonomikách bez toho, aby boli výrazne deformované stimulmi a úľavami pre špecifické odvetvia. Ide o jednoduchý domáci podnikateľský subjekt kvôli tomu, aby ťažisko výsledkov spočívalo výlučne na lokálnom daňovom systéme.
Štúdia Paying Taxes 2009 konštatuje, že v roku 2007/08:
· 36 krajín uľahčilo platenie daní. Tohtoročným najväčším reformátorom sa stala Dominikánska republika. V roku 2007/08 znížila sadzbu DPPO z 30% na 25%, zrušila niekoľko daní (vrátane kolkových poplatkov), znížila daň z prevodu nehnuteľností a zaviedla on-line systém podávania daňových priznaní a úhrady dane. Na druhom mieste sa umiestnila Malajzia. V nasledujúcej tabuľke je uvedených prvých ako aj posledných 10 krajín z celkového poradia podľa komplikovanosti platenia.
Kde je ľahké platiť dane – a kde nie?
Najľahšie |
Poradie |
Najťažšie |
Poradie |
|
Maldivy |
1 |
Panama |
172 |
|
Katar |
2 |
Jamajka |
173 |
|
Hongkong, Čína |
3 |
Mauretánia |
174 |
|
Spojené arabské emiráty |
4 |
Gambia |
175 |
|
Singapur |
5 |
Bolívia |
176 |
|
Írsko |
6 |
Venezuela |
177 |
|
Saudská Arábia |
7 |
Stredoafrická republika |
178 |
|
Omán |
8 |
Konžská republika |
179 |
|
Kuvajt |
9 |
Ukrajina |
180 |
|
Kiribati |
10 |
Bielorusko |
181 |
|
Pozn.: Pozície v rebríčku sú priemerom umiestnenia krajiny podľa počtu platieb, času a celkovej sadzby dane. Podrobnosti viď Data notes
Zdroj: Databáza správy Doing Business
Susan Symons, partnerka PricewaterhouseCoopers LLP, vraví: „Reforma DPPO mala pozitívny dopad na vládu a podnikanie vo viacerých krajinách, no napriek tomu by sa celkový prínos mohol znásobiť, ak by sa na daňovú reformu hľadelo v celej jej úplnosti. Daňová reforma by sa mala týkať všetkých daní, ktoré podnikateľské subjekty platia – nielen dane z príjmov právnických osôb. Mala by postihovať všetky administratívne aspekty a vzťahy medzi vládou a podnikateľskou sférou vo všeobecnosti. Tie sú rozhodujúce pre efektívne daňové systémy.“
Rita Ramalho, ekonómka spoločnosti IFC zo skupiny Svetovej banky, uvádza: „Krajiny znižujú komplikovanosť svojich daňových systémov a znižujú bremeno nákladov pre podnikateľské subjekty. Od roku 2004 sa priemerná celková sadzba dane znížila o 3% a čas potrebný na splnenie daňových povinností sa skrátil o 5%. Toto reformné úsilie môže rozšíriť základ dane a zvýšiť daňové výnosy.“
· Najpopulárnejšími reformami bolo znižovanie sadzieb DPPO (21 krajín) a zdokonalenie efektívnosti systémov na elektronické podávanie daňových priznaní a úhradu daní (12 krajín).
5 najčastejších reformných znakov pri platení daní |
|||||
Reformy obsahujúce dané znaky od DB2006 (%) |
|||||
|
|
||||
Zníženie sadzieb DPPO |
7171% |
||||
|
|
||||
Zjednodušenie procesu platenia daní |
22% |
|
|||
|
|
||||
Revidovaný daňový zákon |
19% |
|
|||
|
|
||||
Zrušenie daní |
17% |
|
|||
|
|
||||
Zníženie sadzieb dane zo mzdy alebo odvodov |
14% |
|
|||
Pozn.: Reforma môže zahŕňať niekoľko reformných znakov
Zdroj: Databáza správy Doing Business
Pokračovanie v budúcom vydaní Profini