ČLÁNOK
Deloitte analyzuje hlavné trendy v odvetví telekomunikácií na rok 2009
23. januára 2009
Deloitte analyzuje hlavné trendy v odvetví telekomunikácií na rok 2009
Oddelenie TMT (technológie, médiá a telekomunikácie) spoločnosti Deloitte zverejnilo svoje prognózy pre sektor telekomunikácií na rok 2009. Je nepravdepodobné, že by sektor telekomunikácií nebol ovplyvnený súčasným stavom globálnej ekonomiky. Avšak, zatiaľ čo globálny rast môže byť cyklický, potreba sveta byť v spojení, a teda potreba telekomunikácií, zostáva elementárnou.
„Trh telekomunikácií prejde v roku 2009 zaujímavými zmenami, ktoré spôsobí najmä globálna ekonomická kríza, ale zmeny vyplynú aj z dozrievania určitých trendov na trhu, ktoré sa začali už pred rokmi. Prognózy na tento rok zahŕňajú smart telefóny, narastajúci dopad nezávislých poskytovateľov aplikácií na služby mobilných operátorov s pridanou hodnotou a dôsledky rýchlosti, s akou sa v rámci Európy znižujú poplatky za ukončenie hovoru,“ uviedol Dariusz Nachyla, vedúci oddelenia TMT spoločnosti Deloitte Central Europe.
Smarttelefóny: Ako zostať šikovným aj v čase poklesu
Pokračovanie ekonomického poklesu v roku 2009 môže otriasť úspechomsmart telefónov. Mobilní operátori, ktorí sú hlavným kanálom uvedenia smarttelefónov na trh, môžu v snahe znižovať náklady začať prehodnocovať dotácie na mobilné telefóny, do ktorých odvetvie investuje každý rok desiatky miliárd dolárov. „Výrobcovia mobilných telefónov musia mobilným operátorom dokázať, že ichsmart telefón môže zabezpečiť väčšiu návratnosť investície v porovnaní s konkurenciou aj s inými lacnejšími typmi telefónov. Zamerať by sa mali najmä na rozvoj a využívanie marketingu smart telefónov, za ktorých funkcie sú zákazníci ochotní aj napriek ťažkým časom zaplatiť,“ uviedol Juan Carlos, partner pre odvetvie telekomunikácií spoločnosti Deloitte Slovensko.
Radosť z vynechania sprostredkovateľa: Prečo by sa mali operátori chopiť obchodu s aplikáciami
Mobilní operátori sa už dlho zaoberajú vynechaním sprostredkovateľského medzičlánku, ktorý predstavoval prenikanie tretích strán do pôvodne uzavretého vzťahu medzi operátorom a zákazníkom. V roku 2009 sa však očakáva, že používatelia mobilných telefónov stiahnu do svojich telefónov viac ako 10 miliárd aplikácií – väčšina z nich bude zo stránok riadených výrobcami mobilných zariadení, výrobcami spotrebiteľskej elektroniky a softvérovými firmami. Hoci nie je pravdepodobné, že by operátori získali priame príjmy zo sťahovania aplikácií tretích strán, majú niekoľko možností, ako získať príjem zo sťahovania vrátane zálohovania zariadenia, riadenia prevodu aplikácií a špecializovaných služieb poskytovaných externým obchodom. Operátori môžu zarábať na vývojových firmách a zákazníkoch tým, že budú v službách vo veľkej miere predávať svoju značku a aktuálnosť vzhľadom na geografickú lokalitu. Zákazníci budú ťažiť z obchodov s aplikáciami, ale nemali by zabúdať na zdanlivo neúprosné riziko, že niektoré aplikácie môžu byť nakazené vírusmi.
Poplatky za ukončenie hovoru v mobilnej sieti v Európe: Prílišné zníženie alebo príliš rýchle zníženie?
Poplatky za ukončenie hovoru v mobilnej sieti („MTR“) v Európe sú odjakživa vyššie ako rovnaké poplatky v pevnej sieti. V roku 2008 sa MTR v Európe pohybovali od 0,02 do 0,18 euro za minútu. Na porovnanie, poplatky za ukončenie hovoru v pevnej sieti boli 0,01 euro. V júni 2008 však Európska komisia (EK) odporučila znížiť nesúlad medzi poplatkami v mobilnej a pevnej sieti a navrhla, aby v priebehu troch rokov poplatky za ukončenie hovoru v sieti mobilného operátora klesli o 70 %. Mobilní operátori, ktorí budú pravdepodobne negatívne ovplyvnení znížením MTR, by mali k návrhom EK predložiť alternatívne postupy, pričom by sa však mali vyhnúť zveličovaniu dopadu zníženia MTR. Prehnané nároky nemusia pomôcť pri rokovaniach s regulátormi, dokonca môžu zväčšiť obavy investorov. Faktom však zostáva, že znižovanie MTR sa pravdepodobne urýchli a operátori budú musieť posúdiť dopad na ziskovosť, a zvážiť, či by dátové služby mohli pokles výnosov z hlasových služieb vykompenzovať. Aj operátori, ktorí sú pripravení z poklesu MTR profitovať, by mali zvážiť jeho širší dopad, t. j., že zákazníci budú pravdepodobne očakávať od všetkých operátorov nižšie účty.
Súbor prognóz na rok 2009 vychádzal z interných a externých informácií získaných z rozhovorov s klientmi členských firiem, z príspevkov 6 000 partnerov a manažérov, ktorí sa v členských firmách Deloitte špecializujú na oblasť technológií, médií a telekomunikácií, a z rozhovorov s odvetvovými analytikmi a vrcholovými manažérmi z celého sveta.
V prípade záujmu o kompletné znenie štúdie navštívte stránku:
KURZY
24. 12. 2024
USD | 1,040 | 0,000 |
CZK | 25,135 | 0,030 |
GBP | 0,828 | 0,002 |
HUF | 411,730 | 2,970 |
CAD | 1,499 | 0,001 |