ČLÁNOK
Slovenské zdravotníctvo štartuje eHealth
9. decembra 2008
Slovenské zdravotníctvo štartuje eHealth
Zdravotníctvo patrí k sektorom, ktoré intenzívne využívajú prácu s informáciami. Napriek tomu rezort zdravotníctva zaostáva v uplatňovaní informačných technológií, ktoré by napomohli zdieľať informácie o pacientoch v reálnom čase či už v rámci štátu, alebo medzi štátmi. Zavedenie moderných informačných technológií pre oblasť zdravotníctva môže pritom rapídne zvýšiť efektivitu práce a rozvoj tohto rezortu. V tomto kontexte je nutné informatizáciu zdravotníctva vnímať v nadväznosti na eGovernment, ktorého služby sa snaží Európska komisia sprístupniť pre občanov neobmedzene na území všetkých členských krajín.
Hlavným oporným bodom informatizácie verejnej správy je „Iniciatíva i2010 – Európska informačná spoločnosť pre rast a zamestnanosť“, ktorá stimuluje metódu Informačnej a komunikačnej technológie ako rozšírenie agendy eEurope. Tá je podporovaná Lisabonskou stratégiou a eEurope 2005 Action Plan zameraný na rozvoj moderných verejných služieb a dynamického prostredia eBusinessu cez rozsiahlu dostupnosť širokého prístupu ku konkurenčným cenám a bezpečnej informačnej infraštruktúre.
V Slovenskej republike zastrešuje informatizáciu verejnej správy Ministerstvo financií SR. V súčasnosti disponuje koncepčným strategickým rámcom eGovernmentu – Národnou koncepciou informatizácie verejnej správy, ktorej spoluautorom je spoločnosť Centire. NKIVS prináša komplexný pohľad na informatizáciu verejnej správy (štátnej správy a samosprávy) prostredníctvom digitalizácie jednotlivých úsekov. Verejná správa tak bude efektívnejšia, transparentnejšia a umožní aplikáciou informačno-komunikačných technológií (ICT) čiastočne eliminovať tzv. papierovanie prechodom k plne elektronickej forme spracovania dokumentov a elektronickej komunikácie s občanmi a ostatnými subjektmi verejnej správy.
eHealth je súčasťou informatizácie verejnej správy, pričom úzko nadväzuje na jej koncepciu. Preto sa v oblasti zdravotníctva zavádza „nový model“ poskytovania zdravotnej starostlivosti, založený na preventívne a individuálne založených systémoch zdravotníctva. Elektronické informácie v poskytovaní zdravotnej starostlivosti môžu byť míľnikom zmeny súčasného vnímania a prístupu pacientov a odborného personálu k zdravotníctvu ako aj základným strategickým podkladom budovania nového rozmeru zdravotnej starostlivosti. Implementovaním moderných ICT technológií je možné oveľa účinnejšie podporovať zvyšovanie kvality, flexibility a efektívnosti a poskytovanej zdravotnej starostlivosti znižovať administratívne zaťaženie a zabezpečiť rozvoj nových foriem poskytovania zdravotnej starostlivosti.
eHealth zjednodušene možno definovať ako proklientsky orientovaný model poskytovania zdravotnej starostlivosti, kde vrcholové inštitúcie spolupracujú a využívajú pri tom sieťové a internetové technológie na riadenie, predikciu, prevenciu, distribúciu a štandardizáciu kvality zdravotnej starostlivosti na regionálnej, národnej aj medzinárodnej úrovni.
Cieľom eHealthu je zníženie nákladov a času ako z pohľadu poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, tak aj z pohľadu pacientov.
eHealth na Slovensku
Občania SR očakávajú neustále zvyšovanie kvality zdravotnej starostlivosti. Takýto systémový prístup je možné dosiahnuť zavedením eHealthu a jeho prepojením na registre a databázy ďalších rezortov. Minister zdravotníctva Richard Raši považuje informatizáciu zdravotníctva za významný medzník a pozitívny prvok celého systému. „Bude sa týkať všetkých, no predovšetkým pacientov,“ povedal minister. eHealth chápe ako možnosť poskytovať správne údaje, v správnom čase a na správnom mieste.
Zdroj: Centire
Slovensko plne rešpektuje súčasné trendy v oblasti eHealth a tak Ministerstvo zdravotníctva SR (MZ SR) ako hlavný garant eHealth iniciovalo program Nové zdravotníctvo. Na priebeh implementácie programu Nové zdravotníctvo je možné sa pozerať zo strany naplnenia strategického rámca, teda schválených strategických dokumentov. Tými sú Misia a Vízia eHealth, Strategické ciele eHealth a Komponenty eHealth. V súčasnosti prebieha aj reštrukturalizácia Národného centra zdravotníckych informácií a finalizuje sa Program eHealth. Koncom septembra 2008 bola Ministerstvu financií SR odovzdaná Koncepcia rozvoja informačných systémov (IS) v rezorte MZ SR. Posledným dokumentom je Pracovná verzia katalógu potrieb a služieb pre oblasť eHealth, ktorý je detailnejším upresnením potrieb jednotlivých aplikácii eHealth.
V prípravnej fáze sa nachádzajú štúdie realizovateľnosti, ktoré majú poskytnúť podklady pre nastavenie konkrétneho produktového a technologického rámca. V druhom štvrťroku roku 2009 v nadväznosti na odovzdanie finálnych štúdii uskutočniteľnosti je plánované spustenie prvých prioritných Realizačných projektov a aktivít. V rokoch 2010 a 2011 nastúpi druhá a tretia vlna projektov a aktivít.
Vláda SR koncom marca 2008 vzala na vedomie Správu o stave informatizácie v rezorte zdravotníctva a v polovici júla zase schválila strategické ciele eHealth. Odhadované náklady na informatizáciu v zdravotníctve v rokoch 2009 až 2013 sa v súčasnosti odhadujú na vyše 7,6 miliárd korún (252,4 mil. €).
Prvé prínosy pre občana za predpokladu eliminácie a zvládnutia všetkých rizík projektov sa prejavia v druhom polroku 2010. V oveľa väčsom rozsahu prínosy pocitíme koncom roka 2012 a v začiatkom roka 2013.
Očakávané prínosy eHealth pre slovenské zdravotníctvo
Medzi prínosy implementácie eHealth možno zaradiť trhovo orientovaný prístup, transparentnosť, posilnenie prevencie, umožnenie pružnej cezhraničnej spolupráce a tým zmenšenie stále rastúceho tlaku na skvalitnenie poskytovania zdravotnej starostlivosti. eHealth sa preto vzťahuje na využívanie moderných informačných a komunikačných technológií s úlohou splniť očakávania občanov, pacientov, poskytovateľov zdravotnej starostlivosti a profesionálnych zdravotníkov.
Napriek tomu, že Slovensko je podľa rôznych komparatívnych analýz a štúdií EÚ (Emprica, ERA) pozadu v zavádzaní informatizácie v zdravotníctve, máme veľkú výhodu, že sa už dnes vieme poučiť zo skúsenosti iných štátov. Príkladom je Rakúsko a Fínsko, kde existujúci systém musia nákladne upravovať, pretože EÚ požaduje iné štandardy.
eHealth aplikácie môžu podľa národnej stratégie zvýšiť efektivitu a priniesť pridanú hodnotu zdravotnej starostlivosti. Umožnia vyhnúť sa zbytočnej duplicite, diagnostikám, či terapeutickým intervenciám podporou kontinuálnej starostlivosti. Na podporu tohto systému sa však vyžaduje aj vykonanie efektívnych legislatívnych, výkonných, administratívnych a iných zmien potrebných pre adopciu a využívania eHealth aplikácií. Pravdepodobne najdôležitejším prvkom myšlienky eHealth je zabezpečenie interoperability. Poskytovatelia zdravotnej starostlivosti používajú IS od rôznych dodávateľov, s rôznou technologickou platformou, v rôznych systémoch poskytovania zdravotnej starostlivosti lokalizované v národných jazykoch. Dôsledkom je fragmentácia IS, dát a vznikajúcich konfliktov štandardov. Príkladom nedostatočnej interoperability je nesystémová výmená informácií rôznych poskytovateľov zdravotnej starostlivosti a to medzi nemocnicami, ambulantnými lekármi, lekárňami, zdravotnými poisťovňami a rezortom, ako napríklad vo Fínsku. Pri riešení problémov interoperability sa osvedčil lacnejší a rýchlejší variant prostredníctvom prepojenia najpoužívanejších IS (switching costs), pričom ostatní užívatelia sa museli prispôsobiť (network costs). Iný prístup zvolilo Estónsko – vyvinulo a distribuovalo IS pre poskytovateľov primárnej zdravotnej starostlivosti tzv. Tervisepank financovaný formou PPP projektu a poskytovaný prostredníctvom operatívneho leasingu . Výhodou je minimálny poplatok oproti proprietárnym IS od iných dodávateľov, integruje požiadavky na štandardy, bezpečnosť, potreby rezortu a možnosť aktualizácie v reálnom čase. Tervisepank je web-based riešením, čo prinútilo používateľov k internetizáciii, prípadne budovaniu vačších sietí potrebných pre aplikácie eHealth.
Čo konkrétne však vyplynie pre pacienta a lekára z vyššie uvedených stratégií? eHealth bude zahŕňať:
· Národný zdravotný portál – zabezpečuje informačnú podporu a zvyšuje povedomie o prevencii a vedie tak občanov k vyššej zodpovednosti voči vlastnému zdraviu. Okrem toho slúži ako nástroj pre včasné vyhodnocovanie príznakov, diagnóz a tým predchádza následným zákrokom. Jednou z významných funkcionalít zdravotného portálu vo svete je Elektronické objednávanie u lekára, t.j. pacient má možnosť prihlásiť sa na ľubovoľný dostupný termín na návštevu k vybranému poskytovateľovi primárnej či špecializovanej zdravotnej starostlivosti.Nevyhnutnou podmienkou je existencia vyhľadávania v databáze poskytovateľov zdravotnej starostlivosti a nimi poskytovaných služieb. Prínosom zavedenia služby elektronického objednávania je zníženie administratívnych nákladov nemocníc, úspora času, zvýšenie komfortu a uľahčenie prístupu k zdravotnej starostlivosti ľuďom aj zo vzdialenejších regiónov čo v konečnom dôsledku bude vplývať na zvýšenie spokojnosti pacientov. Uvedenú službu je možne prepojiť neskôr s online prístupom k výsledkom odborných vyšetrení, laboratórnych testov, so systémom ePreskripcie a ďalších aplikácii .
· Elektronický záznam pacienta – zdravotná dokumentácia pacienta sa skladá zo série zdravotných záznamov zoradených chronologicky vykonaných poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti s rôznou odbornosťou. Zdravotná dokumentácia obsahuje aj rôzne dokumenty ako výsledky rozborov a testov, lekárske správy, nálezy, snímky, posudky, prepúšťacie správy, potvrdenia a ďalšie doklady. V súčasnosti je evidencia či archivácia záznamov pacientov roztrieštená, čo v praxi znemná stratu času pri jej kompletizovaní v súvislosti s rôznymi vyšetreniami, čo je dôsledok absentujúcej automatizácie výkonov či procesov. Prostredníctvom elektronizácie týchto záznamov sa zabezpečí mobilita dokumentácie s pacientom nielen na národnej, ale i medzinárodnej úrovni. Medzi ďalšie významné prínosy patria zabezpečenie kontinuity v procese starostlivosti, rýchlejší prístup k záznamom pacienta, transparentnejšie a prehľadnejšie prostredie vykazovania a fakturovania zdravotných úkonov, medzinárodná interoperabilita a národná lokalizácia časti záznamov.
· ePreskripcia a eMedikácia – umožňuje elektronickú (bezpapierovú) výmenu receptov resp. údajov predovšetkým v štvoruholníku väzieb medzi poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti lekár–pacient–lekáreň-zdravotná poisťovňa. Prínosy zavedenia tejto služby sú predovšetkým v lepšej prístupnosti, jednoduchosti a v úspore čase pacienta a lekára a tým aj ostaných pacientov čakajúcich v ordináciách. Zefektívni a zrýchli sa aj komunikácia medzi lekárňami a zdravotnými poisťovňami, vytvorí sa korektná dátová základňa pre reportovanie a tvorbu štatistických prehľadov, či už pre potreby rezortu alebo jednotlivých poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Ďalší prínos využívania kontrolných mechanizmov v liekovej politike z pohľadu pacientovho individuálneho účtu nad lekárom, lekárňou, zdravotnou poisťovňou a naopak môžeme ilustrovať na príklade skúsenosti z iných krajín. Počas skúšobnej fázy projektu zavedenia ePerskripcie v Španielsku zaznamenali 40 percentný pokles počtu návštev pacienta u lekárov. Tento pokles umožnila možnosť predpísania lieku na diaľku. Ďaľším prínosom je na príklade z Dánska zvýšenie pacientovej bezpečnosti vďaka expertným databázam implementovaných priamo v IS poskytovateľov alebo portálov, ako medicinkombination.dk pre verejnosť, kontraindikácií a nežiaducich účinkov predpísaných liekov v kombinácií s inými. V Dánsku ročne viac ako 100-tisíc krát lekárnici upozorňujú doktorov na chyby pri predpísaní nesprávneho lieku či generika.
· Telemedicína
Telehomecare – eliminuje dochádzanie a návštevu u lekára vďaka prístupu a spojeniu s potrebným lekárom cez portál prostredníctvom osobného jedinečného účtu. Založené na poskytovaní konzultácii, vizuálnom spojení s lekárom, distančnej diagnostiky a laboratórnych testov, ktorých výsledky sú integrované a hneď zapísané do elektronického záznamu pacienta (elektronic patient record).
Monitoring – je vlastne neustála starostlivosť. Slúži na monitorovanie pacientov, ktorí sú v domácej starostlivosti, osamelo žijúcich ľudí alebo pacientov, ktorí prekonávajú dočasne ochorenie a jeho priebeh je potrebné monitorovať prostredníctvom online prepojení sond monitorujúcich aktuálny stav pacienta a lekárov, prípadne odborného personálu.
Aby aplikácie eHealth fungovali je potrebné motivovať nielen štátne inštitúcie a rozhodujúce orgány, ale aj podnikateľské subjekty a záujmové skupiny k väčšej participácií pri štandardizácií procesov s cieľom efektívne vynaložených a primeraných nákladov na dosiahnutie požadovanej kvality elektronizácie zdravotnej starostlivosti.
Po splnení týchto podmienok môžeme náklady na zavedenie eHealth aplikácií konkretizovať na náklady na migráciu a unifikáciu existujúcich dát podľa štandardov, náklady na upgrade softvérov a na informačné systémy vyhovujúce štandardom.
Z vyššie uvedeného vyplýva, že je potrebné nielen definovať unifikované business procesy v kategóriách poskytovateľov zdravotnej starostlivosti a rozhrania medzi nimi, workflow a k nemu priradené dát ale predovšetkým informácie či znalosti. Na záver možno znova pripomenúť, že eHealth je hlavne služba určená pre pacienta no týka sa nás skoro všetkých.
Jaroslav Mundier
Autor je konzultantom v poradenskej spoločnosti Centire.
KURZY
26. 11. 2024
USD | 1,052 | 0,003 |
CZK | 25,294 | 0,001 |
GBP | 0,835 | 0,000 |
HUF | 410,980 | 1,200 |
CAD | 1,483 | 0,019 |