ČLÁNOK




Ako sa naplnili ciele, ktoré deklaroval Vladimír Putin
12. mája 2008

Ako sa naplnili ciele, ktoré deklaroval Vladimír Putin
 
Popri pozitívnych tendenciách sa objavil celý rad negatívnych tendencií, spojených so zvláštnosťami daňovej a rozpočtovej politiky
 
Priority stratégie sociálneho a ekonomického rozvoja vyhlásené prezidentom Vladimírom Putinom sú spojené s modernými funkciami štátu. Bohužiaľ, tieto priority sa reálne nezafixovali v štátnej rozpočtovej a daňovej politike.
V deväťdesiatych rokoch sa v Rusku fakticky rozpadol štát. Počas niekoľkých rokov bol v stave bankrotu a jeho výdavky poldruha, či dva razy prevyšovali príjmy. Príčinou bol rozpad Sovietskeho zväzu a hrubé omyly pri uskutočnení trhových reforiem. Logickým vyústením bol default v auguste 1998.
Počas ďalších rokov sa situácia zmenila. Bolo to spojené s priaznivou konjunktúrou na svetovom trhu, a tiež efektom nahradenia importu kvôli mnohonásobnému poklesu kurz rubľa. V dôsledku toho sa začali vytvárať priaznivé podmienky pre zabezpečenie stabilného ekonomického rastu ruskej ekonomiky.
Súčasne s tým, radikálne zmeny sa odohrali v rozpočtovej sfére. Na jednej strane sa značne znížil podiel verejných výdavkov na hrubom domácom produkte (HDP). Na druhej strane stúpli rozpočtové príjmy, najmä vďaka prírodnej rente a exportu. Od začiatku tohto desaťročia stúpa prebytok štátneho rozpočtu. Mnohonásobne stúpli devízové rezervy.
Avšak popri pozitívnych tendenciách sa objavil celý rad negatívnych tendencií, spojených so zvláštnosťami daňovej a rozpočtovej politiky.
Po prvé,  prvé roky po defaulte dvojnásobne klesol podiel výdavkov na moderné funkcie štátu. Práve vďaka sociálnej sfére sa asi o 10 % znížil podiel štátneho rozpočtu na HDP. Súčasne sa dá vybadať určitý rast výdavkov na tradičné funkcie štátu.
Po druhé, uskutočnilo sa nie menej radikálne prerozdelenie rozpočtu v prospech federálneho centra. Podiel regiónov, ktoré majú prevažnú zodpovednosť za sociálnu sféru  sa znížil približne o 15 % hrubého domáceho produktu.
Po tretie, ruská politická moc nebola v stave využiť príjmy z exportu. Podiel takzvaného čistého HDP dosahovala 12 % a dokonca 20 % HDP.
Po štvrté, za základný cieľ finančno-ekonomickej politiky štátu sa vyhlásilo znižovanie inflácie. Namiesto investovania získaných príjmov z exportu do modernizácie ekonomiky, vláda sa začala zaoberať presunom umelo vytvoreného prebytku rozpočtu do fakticky stratového deponovania stoviek miliárd rubľov v Stabilizačnom fonde, ktorého objem dosiahol približne 10 % HDP.
Po piate, výnimočne sa predčasne splatil štátny dlh, hoci ekonomický úžitok tejto akcie bol dosť sporný. Zlepšenie ekonomickej situácie neviedlo k nevyhnutnej modernizácii a reštrukturalizácii národného hospodárstva. Naopak, zafixovala sa surovinová orientácia ruskej ekonomiky. Kvôli nedostatku investícií veľké rozmery získal proces zostarnutia priemyselných zariadení.
Zachováva sa mimoriadne ťažká situácia v sociálnej sfére. V Rusku pripadá na podiel spotreby domácností menej ako polovica a na podiel miezd menej ako štvrtina HDP. Index Gini pre Rusko je rovný ukazovateľom najmenej rozvinutých krajín. Zachováva sa veľká absolútna a relatívna chudoba. Pokračuje sa zníženie počtu obyvateľstva kvôli mimoriadne vysokej úrovni úmrtnosti a nízkej úrovne pôrodnosti.
Príčinou toho je stlačenie moderných funkcií štátu, čo sa zreteľne prejavuje v parametroch štátneho rozpočtu. Každoročne ministerstvo financií maximálne znižuje v návrhu štátneho rozpočtu predpokladané výdavky štátu, predpovedajúc „nevyhnutný“ pád cien energetických surovín. Chyba predstavuje 3 – 4 % HDP. Táto metóda výpočtu umožňuje udržiavať nefakultatívne výdavky štátneho rozpočtu na úrovni 15 – 16 % HDP a dosahovať prebytok verejných financií 6 – 8 % HDP.
Táto manipulácia ukazovateľmi vedie k tomu, že z každých troch rubľov príjmov vláda míňa len dva. Veľký prebytok štátneho rozpočtu sa nepoužíva pre potreby spoločnosti, ale sa zhromažďuje v Stabilizačnom fonde…
To všetko treba v súčasnom Rusku treba brať do úvahy. Ekonomika tu funguje v podmienkach, keď sa ešte celkom nesformovalo trhové prostredie, a náklad minulosti v kombinácii s chybami deväťdesiatych rokov vytvorili systémové disproporcie, deformujúce spoločnosť, ktorej hospodársky život v mnohom vykrvácal.
Dokonca aj relatívne úspešné „ropné“ roky nemohli zbaviť krajinu od pocitu, že ďalší raz potrebuje korekciu svojej cesty na ceste k definovaniu svojich priorít a vytvorení všeobecnej stratégie, zameranej na zabezpečenie stabilného ekonomického rozvoja a rastu blahobytu ruských občanov.
Prekonanie boľavých miest v ekonomike krajiny je veľmi zložitá úloha. Nádeje na trhovú samoreguláciu sú určité nezmyselné – nikde a nikdy trh nevytváral a nerealizoval národnú ekonomickú politiku. Je to úlohou štátu – len on je schopný, určený a splnomocnený realizovať v celej šírke spoločenské záujmy podobnej veľkosti.
Rusko sa doposiaľ nachádza v tvrdých podmienkach prechodu od jedného spôsobu života k druhému. Podľa všetkého, koniec prechodu nebude zajtra ani pozajtra. Je to prechod k normálnosti, ktorá nebola. Bez ohľadu na to, šance na posun krajiny k občianskej spoločnosti, pluralitnej demokracii a sociálnemu trhovému hospodárstva, pri všetkom zaostávaní a dokonca s ulievaním peňazí, sa zachovávajú. 
 
Ruslan S. Grinberg
(Autor je riaditeľom Ekonomického ústavu Ruskej akadémie vied)
 

Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

26. 11. 2024

USD 1,052 0,003
CZK 25,294 0,001
GBP 0,835 0,000
HUF 410,980 1,200
CAD 1,483 0,019

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS