Projekty PPP by sa mohli podľa Chomu začať v tomto roku
Tretia diaľničná súťaž v rámci PPP sa podľa riaditeľa NDS Igora Chomu môže začať bez ohľadu na vyhodnotenie už prebiehajúcej prvej a druhej súťaže, približne do konca apríla tohto roka
V tomto roku by sa mohla začať realizácia všetkých troch balíkov verejno-súkromného partnerstva (PPP) zameraných na výstavbu a prevádzku vybraných úsekov diaľnice D1 medzi Žilinou a Prešovom a rýchlostnej cesty R1 Nitra – Tekovské Nemce. Predpokladá to generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) a vládny splnomocnenec pre urýchlenie výstavby diaľnic Igor Choma. Ako ďalej povedal pre agentúru SITA, pokúsi sa „pritlačiť“ na to, aby súťaž na tretí balík PPP začala do štyroch mesiacov od vyhlásenia tendrov na prvý a druhý balík, čiže približne do konca apríla tohto roka.
„Tretia súťaž PPP sa začne bez ohľadu na vyhodnotenie prvého a druhé balíka. Pokiaľ by sa ukázalo, že prvé dve súťaže sú pre štát z nejakých dôvodov mimoriadne nepriaznivé, mohol by sa prehodnotiť aj tretí balík,“ uviedol I. Choma. V tejto súvislosti poukázal na to, že sa verejne diskutuje len o dopadoch výstavby diaľnic na štátny rozpočet, ktoré sa dajú vyčísliť. Obchádzajú sa však podľa neho z toho plynúce prínosy. Prínosy diaľnic pre ekonomiku je ťažké spočítať, ale ako poznamenal, NDS v spolupráci s Výskumným ústavom dopravným v Žiline dospeli k pozitívnym číslam. Z porovnania pozitív a negatív podľa neho vychádza, že počas prvých piatich až siedmich rokov negatíva alebo ich dopad na štátny rozpočet sú vyššie ako pozitíva. „Potom sa to začína vyrovnávať a pozitíva prudko prevládajú,“ dodal Choma.
V prípade projektov PPP majú byť riziká prenesené na budúceho koncesionára. V konečnom dôsledku existuje podľa riaditeľa NDS len riziko finančného dopadu. „Hneď ako budeme mať cenu na základe ponuky, potom sa dá relevantne zhodnotiť dopad na štátny rozpočet, prípadne na zmluvu. To sú tie negatíva. Po podpise zmluvy už prakticky neexistujú iné riziká,“ pokračoval Choma. V zmluve bude podľa neho jasne určený termín, pevná cena a ďalšie parametre, pričom riziká budú už len minimálne. Potom bude závisieť už iba od vlády, ako sa rozhodne, a či pôjde do projektu, ak bude známe, akú sumu bude štát koncesionárovi splácať.
„Zvolili sme postup, že chceme mať postavené diaľnice čo najskôr, pretože efekt z nich je naozaj prínosom,“ povedal Choma. Ak by sa diaľnice stavali rýchlejšie, mohli by byť napríklad drahšie o 10 %, ale ak by výstavba bola dlhšia a prirátala sa cenová indexácia, tak či tak by sa podľa neho dospelo minimálne k tým 10 %. Pomalšie tempo výstavby určite nebude lacnejšie, dodal o nákladoch. „Čím dlhšie staviate, tým máte vyššie náklady,“ poznamenal riaditeľ NDS.