Podľa INEKO rozpočet zvyšuje riziko neúčelných výdavkov
Podľa inštitútu percento neúčelných cieľov, teda takých, ktoré nie sú výsledkovo orientované, stúplo oproti rozpočtu na rok 2007 zo 73 % na 76 %
Viac ako tri štvrtiny, teda 216 z 283 monitorovaných cieľov štátneho rozpočtu na rok 2008 pre oblasti hospodárstva, kultúry, školstva, športu, vedy a zdravotníctva nie je zameraných na výsledky. Vyplýva to z analýzy schváleného štátneho rozpočtu vypracovanej Inštitútom pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO). Podľa inštitútu percento neúčelných cieľov, teda takých, ktoré nie sú výsledkovo orientované, stúplo oproti rozpočtu na rok 2007 zo 73 % na 76 %.
Ako ďalej vyplýva zo stanoviska inštitútu, najvážnejšie chyby cieľov v štátnom rozpočte na rok 2008 sú nasledovné: podpora inštitúcií a jednotlivcov bez odôvodnenia a merania užitočnosti poskytnutej podpory, podpora procesov a činností bez merania výsledku a užitočnosti procesu, nekonkrétnosť, nejasnosť, vágnosť a taktiež aj nemerateľnosť cieľov. Ciele s uvedenými nedostatkami nesledujú, aký konkrétny úžitok bude mať ich splnenie pre spoločnosť, aké problémy spoločnosti sa nimi majú vyriešiť. Štát namiesto toho podľa inštitútu prideľuje peniaze jednotlivým procesom, inštitúciám a jednotlivcom bez požiadaviek a kritérií na ich užitočnosť. Za ukazovateľ toho, že s peniazmi občanov nakladajú dobre, si jednotlivé rezorty väčšinou nevolia uznávané medzinárodné a domáce štatistiky, ale prezentujú údaje o tom, koľko projektov a inštitúcií plánujú podporiť. „Zvyšuje sa tým riziko neúčelného míňania verejných peňazí,“ uvádza INEKO.
Ministerstvo financií pritom podľa inštitútu v júni tohto roka tvrdilo, že pri zostavovaní budúcoročného štátneho rozpočtu bude kvalita rozpočtových cieľov dôležitým kritériom pre rozdeľovanie peňazí pre jednotlivé kapitoly. Ministerstvo zdravotníctva, ktorého rozpočet bol oproti roku 2007 navýšený v porovnaní s ostatnými kapitolami nadpriemerne, však podľa INEKO nevenovalo formulácii cieľov veľa pozornosti – všetky svoje ciele s výnimkou dvoch iba skopírovalo z predchádzajúceho roka. Podľa inštitútu v cieľoch neprepísalo dokonca ani rok 2007 na 2008. Ministerstvo hospodárstva zase pri viacerých cieľoch zmenilo spätne číselné plány za predchádzajúce roky. „Takto sa môže aj pri zhoršení plnenia cieľov navodzovať dojem, že ide o zlepšenie,“ konštatuje sa v správe inštitútu.
Uvedené skutočnosti vyplývajú z analýzy časti štátneho rozpočtu – tzv. programovej knihy (návrh výdavkov rozpočtových kapitol na roky 2008 až 2010 realizovaných formou programového rozpočtovania), ktorú inštitút INEKO vykonáva každoročne v rámci projektu HESO – Efektívny štátny rozpočet. Pri definícii cieľov, ktoré sú resp. nie sú orientované na dosiahnutie konkrétneho výsledku, úžitku pre spoločnosť, sa INEKO inšpirovalo použitím kritérií z Manuálu k metodickému pokynu MF SR na usmernenie programového rozpočtovania.