ČLÁNOK




Doprastav hľadá partnerov do tendra na projekty PPP
18. novembra 2007

Doprastav hľadá partnerov do tendra na projekty PPP



Stavebná spoločnosť Doprastav, a.s. Bratislava podľa jej generálneho riaditeľa Dušana Mráza intenzívne rokuje so zahraničnými partnermi, s ktorými by sa mohla zúčastniť súťaže na stavbu a prevádzku diaľničných úsekov na Slovensku


 


Stavebná spoločnosť Doprastav, a.s. Bratislava má záujem o účasť v pripravovaných tendroch na výstavbu a prevádzku úsekov diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1 formou projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP). Generálny riaditeľ firmy Dušan Mráz v rozhovore pre agentúru SITA povedal, že by bolo určite chybou, keby ako spoločnosť, zaoberajúca sa najmä výstavbou diaľnic, neprejavili záujem o tender. Záujem Doprastavu trvá podľa neho už odvtedy, keď sa na Slovensku začalo hovoriť o tomto spôsobe stavby diaľnic. „Intenzívne rokujeme s partnermi, s ktorými by sme mohli ísť do tejto súťaže. Teraz však nepoviem, s kým rokujeme, pretože ešte nemáme uzatvorené dohody. Bude to možno v priebehu týždňa, možno desiatich dní. Potom aj poviem, kto budú naši partneri,“ informoval D. Mráz.


Samostatne by sa Doprastav súťaže nemohol zúčastniť vzhľadom na to, že v tendri sa budú požadovať referencie z oblasti realizácie projektov PPP. „Naša spoločnosť nemá realizovaný ani jeden takýto projekt, tak by sme sa diskvalifikovali. Musíme nájsť partnerov, ktorí majú referencie z projektov realizovaných formou PPP. Tieto spoločnosti musia byť zo zahraničia, lebo na Slovensku taká spoločnosť nie je,“ povedal pre agentúru SITA Mráz. Najväčšie skúsenosti s realizáciou projektov dopravnej infraštruktúry majú podľa riaditeľa Doprastavu jednoznačne vo Francúzsku a vo Veľkej Británii. Z hľadiska možnej účasti v tendroch na realizáciu projektov PPP považuje Mráz za dôležité aj samotné tendrové podmienky. Najprv by mala byť podľa neho vypísaná predkvalifikácia. Doprastav sa bude chcieť prihlásiť do súťaží na výstavbu a prevádzku všetkých diaľničných úsekov.


„Myslím si, že bude silná konkurencia, pretože toto je jeden z najväčších projektov dopravnej infraštruktúry v Európe. Renomované európske firmy sa prihlásia,“ predpokladá D. Mráz. Prvý balík PPP, ktorý počíta s výstavbou 75 kilometrov úsekov D1 pri Žiline a Prešove, je podľa riaditeľa Doprastavu zatiaľ najväčší slovenský projekt na výstavbu diaľnic a tiež najväčší, o aký má firma záujem.


Na otázku, či urýchlenie výstavby diaľnic cez PPP na druhej strane nezvýši stavebné náklady, Mráz odvetil, že najprv by musela byť známa objektívna cena. Predraženie podľa neho znamená, že stavba by bola realizovaná za vyššiu než objektívnu cenu. „O cene môžeme hovoriť, keď budú diaľnice postavené a prevádzkované formou PPP, lebo na toto sa často zabúda. Keby to bolo zabezpečené inou metódou a či by bola lacnejšia, to sú nezrovnateľné údaje, ktoré sa porovnávajú,“ tvrdí Mráz. Ako pritom dodal, zvyčajne sa stavby diaľnic porovnávajú nejakou priemernou cenou, ktorú by mohli stáť. Projekty PPP nevymysleli na Slovensku, a z tohto dôvodu považuje Mráz podobné diskusie o cenách za irelevantné. Podľa neho by mala byť vybraná ponuka s najlepšími cenovými parametrami, preto nechápe, odkiaľ pramení obava, že by mali byť projekty PPP predražené. Aj keď pripustil, že najnižšia cena ešte nemusí byť reálna. Podľa Mráza nehrozí, že by realizácia projektov PPP na diaľniciach bola predražená.


 


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

22. 11. 2024

USD 1,041 0,011
CZK 25,358 0,012
GBP 0,832 0,001
HUF 411,130 0,630
CAD 1,456 0,014

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS