Obmedzenie projektov PPP ich podľa Mojša môže spochybniť
Štátny tajomník ministerstva dopravy Milan Mojš pripustil možnosť neskoršieho začatia stavby úsekov diaľnice D1 a rýchlocesty R1 zhruba na jar budúceho roku, zatiaľ je to však podľa neho predčasné
Ak by sa mali projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP) pri výstavbe úsekov diaľnice D1 a rýchlocesty R1 realizovať v obmedzenej podobe, je otázne, či bude vôbec potrebná ich realizácia. Uviedol to v stredu štátny tajomník ministerstva dopravy Milan Mojš v súvislosti so stanoviskom ministerstva financií, ktoré odporúča vláde skresať rozsah diaľničných projektov PPP o tretinu zo 151 na 95 kilometrov. Prijaté uznesenie vlády a príprava zákonov na urýchlenie výstavby diaľnic by podľa Mojša potom nezodpovedali výsledku. Nevyjadril sa však, či by sa v takom prípade plánované projekty PPP zrušili.
Mojš potvrdil, že ministerstvo dopravy naďalej trvá na uskutočnení pôvodného návrhu realizácie diaľničných projektov PPP. „Je uznesenie vlády o urýchlení výstavby diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami. Chceme toto uznesenie vlády splniť,“ zdôvodnil Mojš. Pripustil aj možnosť neskoršieho začiatku stavby úsekov D1 a R1 zo súkromných zdrojov budúcich koncesionárov, približne na jar budúceho roku, zatiaľ je však predčasné o tom hovoriť. „Ťažko predbiehať, aký bude ďalší postup,“ dodal štátny tajomník rezortu dopravy. Ako ďalej uviedol, odborníci pokračujú v rokovaní o tejto problematike. Ministerstvo dopravy pritom pripravuje protiargumenty k analýze ministerstva financií. Chce presvedčiť rezort financií, že riziká nie sú až také veľké, ako uvádza v stanovisku. Na otázku, kto urobí konečné rozhodnutie, odvetil, že to sa dá ťažko povedať. Ministerstvo dopravy podľa Mojša nechce postaviť diaľničné prepojenie Bratislavy s Košicami za každú cenu, ale bez toho sa nepodarí znižovať medziregionálne rozdiely.
„Poradca je na to, aby radil, a my sme na to, aby sme sa rozhodli,“ reagoval na skutočnosť, že poradenská firma Mott MacDonald odporúčala realizovať druhú, lacnejšiu alternatívu projektov PPP so šiestimi balíkmi úsekov a termínom dokončenia v roku 2013. Výdavky štátneho rozpočtu by mohli byť v tomto prípade nižšie o niekoľko miliárd korún vrátane dane z pridanej hodnoty. Vládou schválený návrh však pozostáva z troch balíkov úsekov s dokončením čiastočne v roku 2010 a čiastočne v roku 2012.
Vzhľadom na to, že premiér Robert Fico ochorel, jeho avizované stretnutie s ministrami financií a dopravy o problematike projektov PPP sa pravdepodobne neuskutoční, uviedol Mojš. Projekty PPP podľa Mojša nezaťažia štátny rozpočet okamžite – začiatok splátok by mal byť posunutý o šesť rokov a rozložený na ďalších 25 rokov. Ako ďalej informoval, prípadný kompromis s ministerstvom financií v otázke rozsahu realizácie projektov PPP závisí od ďalších rokovaní.