Do nákupu potravín smeruje viac ako pätina výdavkov slovenských domácností
Druhou najväčšou položkou slovenských domácností boli náklady spojené s bývaním, ktorých podiel na konečnej spotrebe však v porovnaní s prvým polrokom 2006 klesol o 3 percentuálne body na 19 %.
Výdavky na potraviny a nealkoholické nápoje tvoria naďalej viac ako pätinu výdavkov slovenských domácností. Podľa údajov z polročnej správy Národnej banky Slovenska o menovom vývoji tvorili rovnako ako počas prvých šiestich mesiacov minulého roka 22 % konečnej spotreby domácností. Druhou najväčšou výdavkovou položkou slovenských domácností boli náklady spojené s bývaním, ktorých podiel na konečnej spotrebe však v porovnaní s prvým polrokom 2006 klesol o 3 percentuálne body na 19 %. Zhodne po 10 % tvorili výdavky na dopravu a rekreáciu a kultúru, 8-percentný podiel sa zaznamenal pri výdavkoch na nábytok, bytové vybavenie a údržbu ako aj na rozličné tovary a služby.
Celková konečná spotreba domácností pritom v prvom polroku tohto roka medziročne v stálych cenách vzrástla o 6,9 % a jej podiel na celkovom objeme hrubého domáceho produktu (HDP) dosiahol 54 %, čo bolo o 1,1 percentuálneho bodu menej ako v rovnakom obdobím pred rokom. „Vývoj konečnej spotreby ovplyvnil rast miezd i zamestnanosť, ako aj pokračujúce čerpanie úverových zdrojov,“ konštatovala centrálna banka. Podiel celkových pohľadávok peňažných finančných inštitúcií voči domácnostiam na ich konečnej spotrebe totiž stúpol z 23,4 % v prvom polroku 2006 na tohtoročných 27,2 %.