ČLÁNOK




Krajiny strednej a východnej Európy sú lákavé pre investorov z automobilového priemyslu
4. marca 2005

V strednej a východnej Európe (SVE) v súčasnosti rastie reťazec závodov automobilového priemyslu oveľa väčšou rýchlosťou, ako je bežné v prípade tradičných centier tohto odvetvia na Západe. Uviedla to hlavná ekonómka Bank Austria Creditanstalt (BA-CA) Marianne Kager. Výrobné lokality predovšetkým v Českej republike, na Slovensku, v západnom Maďarsku a južnom Poľsku nezískavajú podľa nej na príťažlivosti iba pre investície zo strany výrobcov automobilov, ale ešte omnoho viac zo strany subdodávateľov automobiliek. V prípade uskutočnenia terajších investičných plánov výrobcov automobilov sa ročná výrobná kapacita automobilového priemyslu v piatich nových členoch Európskej únie (EÚ) zo SVE – v Poľsku, Maďarsku, ČR, SR a v Slovinsku – zvýši do roku 2006 na viac ako dva mil. vozidiel. Ide o výsledok štúdie, ktorú na objednávku BA-CA vykonal Viedenský inštitút pre medzinárodné ekonomické porovnanie

Hlavným dôvodom úspešného vývoja automobilového priemyslu v nových krajinách EÚ je investičná aktivita zahraničných spoločností. Firmy pritom ťažia z vysokej kvalifikačnej úrovne pracovných síl a nákladovo výhodných výrobných podmienok. Mzdové náklady v prepočte na jeden vyrobený kus na Slovensku nedosahujú ani pätinu úrovne priemeru EÚ 15. Podľa odhadu WIIW sa výrobné náklady v nových členských krajinách aj v budúcich rokoch budú ešte pohybovať na relatívne nízkej úrovni. Treba počítať s tým, že sa budú sťahovať výrobné kapacity z tradičných produkčných krajín ako Nemecko, Francúzsko alebo Taliansko do nových členských krajín EÚ. Aj výrobcovia automobilových súčiastok a ďalšie subdodávateľské podniky budú stále viac využívať nákladovo výhodné lokality.

Nové členské krajiny EÚ sú odbytovými trhmi s nadpriemerným potenciálom rastu. „Počet ročných nových registrácií osobných vozidiel v regióne by sa mohol z terajších 830 tis. ročne do roku 2015 aj zdvojnásobiť,“ odhaduje odborníčka WIIW Waltraut Urban. V každom prípade budú nové registrácie vozidiel rásť podstatne rýchlejšie ako v krajinách EÚ 15, kde kvôli nasýteniu trhu možno v budúcnosti očakávať už len každoročný trhový nárast približne o jedno percento. V oblasti úžitkových vozidiel je potenciál rastu ešte vyšší ako pri osobných automobiloch.

Viac ako 30 % zo 60 mil. vozidiel, ktoré sa na svete vyrobia, pochádza z 25 členských krajín EÚ. V roku 2003 to bolo spolu zhruba 18 mil. osobných a úžitkových automobilov. Nové členské krajiny EÚ majú v tomto smere ako výrobné lokality dôležitú úlohu. „Pri hľadaní nákladovo výhodných výrobných lokalít vzal na seba automobilový priemysel v SVE prakticky priekopnícku úlohu pri sprístupnení tohto trhu,“ uviedla Kager. Ako ďalej zdôraznila, najmä Česká republika a Slovensko vyrástli na centrá európskeho automobilového priemyslu. V piatich nových členských krajinách EÚ rástol automobilový priemysel rýchlejšie, ako celý spracovateľský priemysel. S podielmi takmer 18 %, prípadne 20 % na výkonoch celého priemyslu zaujíma toto odvetvie v Česku a na Slovensku vedúce postavenie.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

20. 12. 2024

USD 1,039 0,001
CZK 25,121 0,006
GBP 0,830 0,005
HUF 414,180 1,870
CAD 1,495 0,002

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS