Vláda Slovenskej republiky na svojej 119. schôdzi 9. februára 2005 prerokovala materiál UV-2257/2005 a vyjadrila súhlas s účasťou jednotky Ozbrojených síl Slovenskej republiky na cvičení NATO Trial Hammer, pri ktorom dôjde k vyslaniu príslušníkov OS SR a zodpovedajúcej techniky do zahraničia. Cvičenie sa bude konať v dňoch 1. až 22. apríla 2005. Cieľom bude precvičiť protivzdušnú obranu NATO a jeho územia.
Aktuálna potreba
Toľko vraví suché oficiálne komuniké vlády zo spomínaného rokovania. V skutočnosti však podstatná väčšina novinárov netuší, čo sa vlastne skrýva za touto kratučkou správou. Ozbrojené sily krajín NATO každoročne uskutočnia desiatky menších a väčších vojenských cvičení, počas ktorých precvičujú činnosť, ovládanie svojich zbraňových systémov a vzájomnú súčinnosť. Okrem množstva štandardných vojenských cvičení sa každý rok organizujú, samozrejme v podstatne menšom počte, aj špecializované cvičenia, ktoré sa venujú špecifickým druhom síl a činností. Medzi takéto činnosti patrí aj nácvik bojovej činnosti proti prostriedkom protivzdušnej obrany potenciálneho protivníka. Táto činnosť je v odbornej terminológii NATO známa pod skratkou SEAD (Supression of Enemy Air Defence). V súčasnosti pri existujúcich koncepciách a stratégiách vedenia bojových operácií ide o jeden z najdôležitejších momentov plánovania akejkoľvek ofenzívnej operácii realizovanej leteckými prostriedkami.
Pri činnosti leteckých bojových prostriedkov SEAD je vždy najväčším problémom moment prekvapenia. Čo keď sa posádky stretnú s neznámym typom navádzacieho radaru, čo keď protivník použije novú taktiku, čo keď sa v boji použijú nové typy elektronických rušiacich staníc alebo iných, doteraz nepoznaných elektronických protiopatrení?
Málokto z bežnej laickej verejnosti si uvedomuje, že práve táto sféra boja, tieto tajomné rádiové lúče v priestore a výkonné počítače so špecializovanými programami dnes rozhodujú o výsledkoch vojen.
Na území Nemecka a Francúzska
Aj v prípade spomínaného vedenia leteckých operácií sú vždy pre úlohy typu SEAD vyčlenené zvláštne sily so špeciálne upravenými lietadlami a dôkladne vycvičenými posádkami. Úlohou takýchto lietadiel je likvidovanie efektívnej protivzdušnej obrany protivníka, vytváranie bezpečných letových koridorov pre svoje sily a zníženie úrovne možných strát cestou pôsobenia protivníkovej protivzdušnej obrany na znesiteľné minimum. Cvičenie Trial Hammer 05 sa uskutoční na území Francúzska a Nemecka. O účasť prieskumných a bojových komponentov systému S-300PMU Ozbrojených síl Slovenskej republiky nás požiadalo velenie NATO. Najväčší záujem o túto účasť prejavili hlavne Francúzsko, Nemecko, USA a Veľká Británia.
Jedno špecializované podujatie ročne
NATO uskutočňuje každý výcvikový rok len jedno rozsiahlejšie špecializované vojenské cvičenia, ktoré sa venuje tematike SEAD. V tomto roku to bude práve spomínané cvičenie s názvom Trial Hammer 05. Podobné cvičenie umožní preveriť posádky lietadiel špecializovaných na misie SEAD, pričom obsluhy pozemných prostriedkov môžu vyskúšať svoju techniku aj úroveň vlastných vedomostí a získaných bojových návykov v podmienkach, ktoré sú veľmi blízke reálnym situáciám. Je nepochybné, že piloti bojových lietadiel SEAD krajín NATO, dokážu v rámci svojho výcviku vysoko oceniť možnosť cvičiť sa proti reálnym radarovým staniciam zaradeným do zostavy protilietadlového raketového systému S-300PMU.
Prítomnosť Slovenska
Účasť na cvičení je veľkým prínosom taktiež pre Ozbrojené sily SR. Okrem možnosti precvičiť obsluhy týchto komponentov systému, v prostredí s vysokou hustotou reálnych vzdušných cieľov a v podmienkach rádioelektronického rušenia, presun preverí mobilitu prostriedkov. Cvičenia sa zúčastní 30-členná čata rádiolokačného prieskumu brigády protivzdušnej obrany Veliteľstva vzdušných síl Ozbrojených síl Slovenskej republiky zo svojou technikou. Naša jednotka bude imitovať prieskumné a navádzacie prostriedky protivníka proti leteckým prostriedkom vzdušných síl NATO v podmienkach intenzívneho rádioelektronického rušenia. Jednotke bude veliť dôstojník Ozbrojených síl SR. Počas cvičenia bude organizačne zaradená pod velenie riadiaceho štábu organizátora cvičenia.
Jednotka a jej technika sa na miesto konania cvičenia aj naspäť do vlasti prepraví po železnici. Slovensko opustí 29. marca 2005, návrat je naplánovaný na 27. apríla 2005. O účasť komponentov systému S-300PMU na tomto špecializovanom cvičení je mimoriadne veľký záujem. Orgány NATO sa zaviazali uhradiť Ozbrojeným silám Slovenskej republiky finančné náklady spojené s prepravou komponentov systému a obslúh, náklady za spotrebované pohonné hmoty a taktiež poskytnúť zdarma ubytovanie a stravu pre vyslanú čatu. Refundácia výdavkov sa zrealizuje do konca kalendárneho roka 2005.
Vycestujú dva radary
Z materiálu Ministerstva obrany Slovenskej republiky s registračným číslom SEOPMV/K-40/4-102-NATO, ktorý na rokovanie vlády iniciatívne predložil minister obrany vyplýva, že na cvičenie vycestujú dva radary zo zostavy informačných prostriedkov systému S-300PMU. Jedným je rádiolokátor ožiarenia a navedenia 30N6-1, ktorý je nainštalovaný na jednom ťažkom automobilovom podvozku MAZ-543M. Ide o jednu z technologicky najmodernejších radarových staníc vo výzbroji Ozbrojených síl Slovenskej republiky. Táto unikátna stanica je hlavným prostriedkom riadenia streľby štartovacích komplexov systému. Na podvozku je v strede umiestnená kabína vysokofrekvenčnej aparatúry s anténovou jednotkou (na fotografiách) a v zadnej časti podvozku je umiestnená kabína riadenia bojovej činnosti v ktorej pracuje päťčlenná zmena. Ide o navádzací rádiolokátor s diaľkovým dosahom až 150 km má anténovú jednotku s priehľadovým fázovaným radom. Toto zariadenie svojim vzhľadom vôbec nepripomína radar tak, ako si ho vie predstaviť bežný občan. Nemá žiadne rozmerné parabolické zrkadlo, ale svojim vzhľadom sa podobá na veľkú šikmú dosku. Aj na fotografiách dobre vidieť v zadnej časti kabíny aparatúry žiarič, ktorý vyžaruje vysokofrekvenčnú energiu do priestoru cez túto dosku, ktorá je pre lúče priestupná. V tejto doske je umiestnených takmer 16 000 elektronicky riadených feritových fázových meničov, ktoré umožňujú vychyľovať tieto lúče v rámci sektoru videnia anténovej jednotky. To umožňuje v extrémne rýchlom časovom slede viacerými lúčmi kmitať v zornom poli anténovej jednotky, ktorý je v horizonte až 60°. Radar dokáže súčasne sledovať viacero vzdušných cieľov a na šesť z týchto cieľov navádzať až dvanásť protilietadlových raketových riadených striel. Radar je takisto vybavený výkonnou aparatúrou na odrušovanie rádioelektronického rušenia.
Druhý radar, ktorý vycestuje na cvičenie Trial Hammer, je trojdimenzionálna (3D) stanica typu 36D6. Tento prehľadový radar určuje tri koordináty vzdušných cieľov – diaľku, azimut a výšku. Radar má diaľkový dosah 100 km, výškový dosah 20 km a charakterizuje ho vysoká odolnosť proti rádioelektronickému rušeniu.
Súčasťou vybavenia čaty, ktorá sa zúčastní cvičenia, sú aj logistické zabezpečovacie prostriedky medzi ktorými nechýbajú automobilové sedlové ťahač návesov, automobilový žeriav AD-28, návesy so súpravami náhradných dielcov, elektrocentrály, príves slúžiaci na rozvod elektrickej energie a taktiež štyri ťažké nákladné automobily Tatra T-815 VVN.