Výsledky zahraničného obchodu (ZO) Slovenska za november analytikov v porovnaní s ich očakávaniami nepríjemne prekvapili. Saldo obchodnej bilancie za november 2004 vykázalo deficit vo výške 3,953 mld. Sk, čo v porovnaní s predchádzajúcimi mesiacmi a najmä s očakávaniami trhu predstavuje podľa analytika Poštovej banky Miroslava Šmála výrazné zhoršenie. Na negatívnych výsledkoch sa podieľal podľa Šmála najmä výpadok v exporte, ktorý v porovnaní s predchádzajúcim mesiacom klesol o približne 4,7 mld. Sk. Slabší export bol naposledy v máji 2002. „Nepríjemné tiež je, že tempo dovozu v novembri rástlo rýchlejšie ako vývozu, čo sa samozrejme prejavilo nafúknutím schodku,“ dodal analytik ČSOB Marek Gábriš. Za jedenásť mesiacov minulého roka bol zahraničný obchod SR deficitný v objeme 34,6 mld. Sk, čo v medziročnom porovnaní predstavuje nárast o približne 75
„Rovnako nízke objemy exportu v úvode roka, ako aj počas letných dovoleniek spôsobili v medziročnom porovnaní výrazný nárast deficitu. Na druhej strane postupne oživujúca sa kúpna sila obyvateľstva, ale aj stále klesajúce úrokové sadzby a zlepšujúce sa úverové podmienky motivujú ľudí čoraz viac spotrebúvať a menej sporiť,“ vysvetľuje Šmál. To sa potom podľa neho prejavuje na raste objemu dovozov a zhoršujúcej sa obchodnej bilancii. Potvrdzujú to aj najnovšie údaje, keď vývoz vzrástol len o 5,7 % a dovoz o 9,5 %. V novembri sa zo Slovenska vyviezol tovar v objeme 79,248 mld. Sk. Dovoz tovarov do krajiny sa v novembri medziročne zvýšil na 83,202 mld. Sk.
Vývoj obchodnej bilancie podľa analytika Ľudovej banky Mária Blaščáka naznačuje, že zlepšenie jej salda v roku 2003 a v prvej polovici roka 2004 bolo prechodným javom spôsobeným implementáciou nových výrobných liniek v automobilovom priemysle. Začiatku produkcie ďalších automobiliek tak bude predchádzať cyklický nárast objemu dovozu a s tým spojené zhoršenie výsledkov obchodnej bilancie. „Spustenie nových výrobných kapacít by však z dlhodobého hľadiska malo smerovať k vyrovnaným až prebytkovým výsledkom v ZO,“ dodal Blaščák.
Vo vývoji obchodnej bilancie naďalej pretrváva silný vplyv automobilového priemyslu, najmä na strane exportu. V tejto triede dosiahla bilancia ZO podľa Blačšáka za jedenásť mesiacov prebytok 79,5 mld. Sk. Najvyššiu negatívnu pozíciu zaznamenala trieda nerastných výrobkov, ktorá bola deficitná v objeme 57,3 mld. Sk. Aspoň čiastočne však negatívny cenový vývoj v nerastných surovinách kompenzovalo podľa Blaščáka zhodnotenie kurzu slovenskej koruny voči americkému doláru. Podľa Šmála sa na klesajúcom exporte podieľal najmä znížený objem vývozu v kategórií vozidlá a iné dopravné zariadenia. V októbri 2004 vzrástol ich vývoz medziročne len o 3,9 %, kým v úvode roka to bolo až okolo 30 %. Ostatné položky nezaznamenali výraznejšie zmeny. „To len potvrdzuje stále rastúcu závislosť ekonomiky len od jedného sektora, resp. jednej automobilky,“ zdôraznil Šmál. Po rozbehnutí výroby v ostatných automobilkách by však výkyvy nemali byť podľa neho až také veľké. „V rokoch 2005 až 2007 sa rozšíria produktové rady a nabehnú nové exportné kapacity, čo sa prejaví jednorazovým skokom rastu exportu ako aj produktivity,“ pridáva sa Gábriš. Na strane dovozu boli za jedenásť mesiacov objemovo najvýznamnejšie stroje a zariadenia, dopravné zariadenia a kovy. Z hľadiska objemu dovozu nerastných surovín sa ich dovoz navýšiť vo finančnom vyjadrení o 16,356 mld. Sk najmä pre vyššie ceny ropy.
„Medziročné zhoršenie výsledkov obchodnej bilancie je výsledkom štrukturálnych zmien v nosných proexportne orientovaných podnikoch, ktoré však súvisia s rozširovaním výrobných kapacít,“ dodal Blaščák. Otázny je však podľa neho budúci vývoj v textilnom priemysle, ktorý by sa po liberalizovaní obchodu medzi Európskou úniou a Čínou mohol stať dominantou tejto ázijskej krajiny a prehlbovať tak negatívne saldo vo vzájomnom obchode. Za jedenásť mesiacov dosiahlo saldo zahraničného obchodu SR s Čínou mínus 17,7 mld. Sk.
Blaščák predpokladá, že deficit obchodnej bilancie by na konci roka 2004 nemal prekročiť 40 mld. Sk. Počas decembra najmä z dôvodu vrcholiacich vianočných nákupov a tým aj dovozov tovarov neočakáva ani Šmál výraznejšie zlepšenie obchodnej bilancie. „Rovnako negatívne sa na rastúcom salde obchodnej bilancie budú podieľať aj rastúce investičné dovozy,“ zdôraznil Šmál. Pod decembrové výsledky ZO sa podľa analytika Tatra banky Elizeja Macha podpíše decembrová odstávka vo Volkswagene. „V závode Volkswagenu sa mení výroba smerom k luxusnejším modelom, čo by mohlo mať priaznivý vplyv aj na prebytky generované dopravnými prostriedkami,“ dodal. V tomto roku Macho očakáva nárast výroby v tomto odvetví v súvislosti aj s rekonštrukciou liniek, ktorá spôsobila výpadky vlani. „Ešte dynamickejší nárast sa dá očakávať v roku 2006, keď čiastočne odštartuje výrobu aj továreň PSA Peugeot Citroën,“ doplnil Macho. V roku 2005 počíta Blaščák so zhoršením negatívneho salda obchodnej výmeny na 60 mld. Sk. Macho počíta tento rok s ďalším rozšírením deficitu na 52 mld. Sk, najmä kvôli importom vyvolaným investíciami, ale aj tlaku rastúcej domácej spotreby na importy.
Devízový trh na čísla o zahraničnom obchode bezprostredne nereagoval. Slovenská koruna oslabila už v predchádzajúci deň po intervencii Národnej banky Slovenska. „Devízoví býci slovenský trh stále neopúšťajú. Impulzom pre korunu môže byť počas januára avizovaný ďalší príchod zahraničných investorov,“ zdôraznil Gábriš.